Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 okt, 2017 16:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Eindelijk nog eens een update.

Heeft even geduurd omdat ik een onderdeel van de vering opnieuw heb gemaakt (zal intussen versie 5 of 6 zijn).

Bij de vorige versies had ik oogschroeven aangepast. Dit keer heb ik met de draaibank kleine ringetjes afgesneden (2,5 mm diameter, 0,9 mm dikte)

Op deze ringetjes heb ik een stukje messing buis gesoldeerd. Dat stukje buis komt in een stukje koperen buis te zittten.

Dat stukje koperen buis zit dan weer in het conische stuk van de vering.

Op de foto is beneden de oogschroef, bovenaan de nieuwe versie te zien :

Afbeelding

Het ringetje is een stuk dunner dan de oogschroef, de opening in de ring is groter :

Afbeelding

Verder heb ik uit een plastic brienaald het ronde vat gedraaid dat op deze foto in het midden is te zien :

Afbeelding
(for reference only)

Op de bovenkant komt een ringetje dat ik uit alu staaf heb gedraaid, hierin komt een kleine (M1) zeskant bout.
Beide zitten nog los op het plastic vat, is een dryfit voor de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Aan het vat moeten nog een paar aansluiting komen, dat is voor een volgende keer.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Man man, wat een gepiel, dit wordt een model waar je denk ik erg trots op kan worden!!
Respect!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2017 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooi zo :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 nov, 2017 17:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Heb wat zitten priegelen op een paar millimeter.

Deze koppelingen zijn met de draaibank gedraaid uit een 6-kant messing staaf, diameter 2mm, de ene wordt blauw, de andere rood geschilderd :

Afbeelding

Afbeelding

Dankzij de hulp van Roy vd M. heb ik de ringetjes met de 6 uitsparingen kunnen maken.

Gat geboord in een messing staaf, deze met de freesmachine van de 6 uitsparingen voorzien, en daarna met de draaibank de ringetjes af gesneden.

De diameter is 4 mm :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo komen ze op de vering te zitten :

Afbeelding

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2017 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Knap hoor, stukje werktuigbouw op schaal. Ik heb afgelopen weekend op een beurs in Veendam genoten van Zuidema jr. die echt werkende schaalmodellen heeft van vrachtwagens. En dan niet alleen rijdbaar, maar ook het hele systeem van vullen en legen van een bulktrailer met perslucht werkzaam. Die maakte ook alle onderdelen zelf. Ik vind deze manier echt knap.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 22:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Eindelijk nog eens een update. Heb mij de afgelopen maanden bezig gehouden met het bestuderen van de referentie-foto's, want er moeten flink wat kleine onderdeeltjes gemaakt worden. Na eindeloos "brainstormen" en dryfitten, is het gelukt om wat vooruitgang te boeken.

Dit is het eerste onderdeeltje :

Afbeelding

Bestaat uit 5 kleine stukjes plastic. Dit onderdeeltje is bij de 1/1 auto een soort van blokje waarop de steun van de achtervleugel wordt vastgeschroefd. Dryfit :

Afbeelding

Hierop komt een ander onderdeel - dat nog wat aangepast moet worden - te zitten :

Afbeelding


Verder heb ik een andere manier bedacht om de aandrijfassen met de versnellingsbak te verbinden. Deze 2 onderdeeltje heb ik uit een aluminium staaf gedraaid :

Afbeelding

Ze worden op een stukje messing buis bevestigd. Dat stukje messing buis wordt IN de versnellingsbak geschoven :

Afbeelding

In de messing buis komt nog een stukje koperen buis, en hierin komt de aandrijfas te zitten. Het geheel ziet er dan zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik een nieuwe airjack gemaakt. De messing ringetjes zijn op de draaibank afgestoken, de dekseltjes (eentje is al aan de rechterkant in de buis van de airjack gelijmd, het andere ligt vooraan op de foto) zijn met de draaibank uit een aluminium staaf gedraaid. Het stukje wat omhoog steekt op het messing ringtje dient om de airjack aan de versnellingsbak vast te lijmen :

Afbeelding

Slechts een paar onderdeeltjes, maar het resultaat van een HOOP denkwerk.

Tot de volgende.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2018 21:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Update :

Aan de voorkant van het dashboard zit een gebogen buis. Hotwheels heeft die met de rest van de cockpit mee gegoten. Trekt op niks. :

Afbeelding

Heb een stukje breinaald gebogen, op maat geschuurd en daar de plastic driehoekjes - die ik van het Hotwheels onderdeel heb gezaagd - op gelijmd :

Afbeelding

Dryfit :

Afbeelding

De vloerplaat van de cockpit heeft wat plactic strips gekregen. Aan de achterkant heb ik een ovaal gat gemaakt, in het gat komen een aantal kabeltjes :

Afbeelding

Afbeelding

Het dashboard krijgt een aantal piepkleine details. In het grote ronde gat in het midden, komt een knopje :

Afbeelding

Dat knopje is een stukje messing, hieronder komt een ringetje :

Afbeelding

Voor de schakelaars, ga ik dit gebruiken :

Afbeelding

Een lekkere fles Jacob's Creek Chardonnay, geeft dit wijnlood :

Afbeelding

Hieruit heb een kastje (2 x 2,3 x 4 mm) gemaakt waar 4 zekeringen in komen te zitten :

Afbeelding

Tenslotte heb ik nog wat strips op het motorblok gelijmd :

Afbeelding

En een paar héééél kleine onderdeeltjes gemaakt :

Afbeelding

Die dingen zijn zo klein dat ze moeilijk te fotograferen zijn :

Afbeelding

De lijmsporen en oneffenheden worden nog weg geschuurd.

Tot de volgende.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2018 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Weet je zeker dat je model straks niet echt kan rijden?

Heb het vaker gezegd, respect voor je detaillering. Ik weet uit ervaring dat het vele denkwerk en probeerwerk erg tijdrovend is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 maart, 2018 23:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Thx René :wink:

Twee dagen zitten klooien met carbon decals van Tuner Model Manufactory. Deze decals zijn een echte ramp.

Ze kleven slecht, zijn hard en immuun voor Microscale Set & Sol. Heb ze dan maar op hun plaats gefixeerd met Parket Plus.

Op de foto's is de glans van de P+ duidelijk te zien, dit wordt nog afgezwakt met satijn of matte vernis.

Op deze foto is een grote kier te zien die over de hele lengte van de cockpit loopt. Met het blote oog ziet die kier er heel anders uit.

Het is een extra strip carbon decal die de strip moet voorstellen die bij de 1/1 wagen ook aanwezig is :

Afbeelding

Beetje rommelig resultaat, wordt weg gewerkt door de verwering :

Afbeelding

Het dashboard is ook met carbon decals ingepakt, de rafelige randjes moet ik nog bijsnijden :

Afbeelding

Met de Dremel de 4 piepkleine zekeringen uit een stuk plasticard gezaagd en de connector gemaakt die aan de linkerkant van het dashboard komt :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Respect :wink:

Probeer de decalsoftner van Daco eens, is er in 3 verschillende sterktes en beter dan sol.
http://ultra.glo.be/daco/FPR01.gif

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement