Zoals al aangekondigd ga ik voor deze groepsbouw proberen de T3 camper van Revell tot een goed einde te brengen.
Voordat ik begin een klein beetje achtergrondinformatie over dit model.
Deze economische, betrouwbare kleine besteller T3 is gebouwd van 1979 tot 1991. Volkswagen heeft het bij de voorgangers beproefde concept. Toch was het niet, zoals de T2, een doorontwikkeling maar een compleet nieuw model. Behalve zijn grotere koetswerk met zijn practische en moderne vormgeving, bood de T3 technische innovaties zoals tandheugel besturing, schroefveren voor en achter en watergekoelde motoren (deze waren herkenbaar aan de extra grill direct boven de voorbumper) welke vanaf 1982 beschikbaar waren. Ook was vanaf toen een dieselmotor leverbaar.
De auto was duidelijk ruimer als zijn voorganger: de wielbasis en de totale lengte namen met 6cm toe, de breedte met goed 12cm en de hoogte, mede dankzij een verlaging van de laadvloer, met 10cm. Dit robuuste voertuig had nog steeds de motor achterin gemonteerd. De 4-cilinder motor was verkrijgbaar met vermogens van 50 tot 112 pk. De T3 was het laatste Volkswagen type met de motor achterin, aldus wordt deze beschouwd als de laatste echte "Bulli". Zoals gebruikelijk verscheen de Transporter in verschillende bedrijfswagen uitvoeringen waaronder combi, Pick-up en verkoopwagen maar ook als minibus en camper voor prive gebruik. Verschillende bedrijven boden camper ombouwen voor de T3 aan. Een ervan was de succesvolle "Joker" van de in Gütersloh gevestigde firma Westfalia welke door Volkswagen in het standaard leveringsprogramma opgenomen was.
De Westfalia Joker was zeer geschikt als multifunktioneel voertuig voor dagelijks gebruik, maar ook voor lange vakantieritten. Meer als 70.000 verkochte exemplaren laten zien hoe geliefd dit "Huis op wielen" was in zowel binnen- als buitenland, ook dankzij de de strenge veiligheidsnormen van de Westfalia kampeerauto's. Zijn comfortabele woongedeelte met geïntegreerde cabine was voorzien van een complete keuken eenheid, zetels en bedden, kastruimte en werd door het praktische hefdak flink vergroot.
Vertaald van de Revell bouwbeschrijving.Even een paar plaatjes van deze kit.
Ik heb mijn Maglite er maar even bij gepakt
De doos is goed vol gepropt.
Dit kwam er allemaal uit
Boekje en plakkertjes
Na een dagje knippen, vijlen, schuren en plakken staat er dan dit als resultaat.
Alles is nog los, dit is slechts een dry-fit.
De schuifdeur was behoorlijk krom, net als een aantal andere onderdelen, deze is iets te dicht bij de vlam van het waxinelichtje gekomen en hierdoor vervormd. De plamuur die er nu op zit moet nog worden afgewerkt.
Met het dak omlaag.
Kijkje achter in het interieur.
Het interieur, ik heb de structuur op de vloer, wat vloerbedekking moest voorstellen, afgeschuurd daar er flinke pinmarks te zien waren. Dit wordt netjes gemaakt met of de bloem methode, of interieurvlokken of met Tenco Scale Fabric.
Het bankstel, de bank moet nog bijgewerkt worden, ik heb hier een stukje plastic onder gelijmd daar de onderzijde open was en een stuk uitstak.
De keuken ook een stukje aangepast, dit was open om het motordeksel ruimte te geven, je kon er alleen zo in kijken, dit is dus aangepast.
En het onderstel aan de interieurkuip gelijmd.
Tot nu toe ben ik een paar onderdelen en vooral heel veel flash tegengekomen!
Het is dan ook een kit uit 1982 en zo te zien zijn ook de mallen zo oud.
Tot nu toe ben ik niks tegengekomen wat niet op te lossen is dus ga ik vrolijk verder met deze kit.
Ik heb nog niet echt een idee over de kleur van de body, wel over het interieur, dit wordt heel licht.
Aldus en tot zover.
Antonio.
_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.