Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Nieuw project, nieuwe kansen, en een bijzondere auto: de Porsche 959

Afbeelding

Afbeelding

De 959 werd oorspronkelijk ontworpen als nieuwe topmodel voor Porsche omdat men wilde kijken hoever het 911 concept nog verder te verbeteren was. Ook had Porsche’s hoofd technische ontwikkeling, Helmut Bott, plannen voor een revolutioniar vierwiel-aandrijvingssysteem.
Toen Bott zijn plannen voorlegde aan directeur Peter Schutz, werd besloten om een concept te bouwen en mee te doen in de Groep B rallyklasse. Deze klasse gaf Porsche de kans om het prototype grondig te testen en het nieuw ontworpen vierwielaandrijvingsysteem te verfijnen. De rallywagen werd uiteindelijk in 1983 onthuld op de Frankfurt Motorshow.

Voor de aandrijving zorgde een twin-turbo 6-cylinder luchtgekoelde boxermotor met watergekoelde cilinderkoppen die oorspronkelijk 444 pk had. Deze motor zorgde voor behoorlijke prestaties. 0-100 in 3.7 en 0-200 in 12,7 seconden. De topsnelheid was 319 km/h.

Voor de carroserrie haalde Porsche ook alles uit de kast want de panelen werden gemaakt van kevlar en aluminium. Voor de vloer werd Nomex gebruikt, het materiaal waar tegenwoordig de brandwerende pakken van gemaakt worden. Al dit lichtgewicht materiaal resulteerde in een totaal gewicht van 1450kg. Andere innovaties waren o.a. automatisch hoogteregeling en de superieure vierwielaandrijving, Porsche-Steuer Kupplung (PSK), genaamd. Dat dit systeem nogal goed werkte blijkt wel uit het feit dat de 959 zowel in 1984 als in 1986 de Parijs-Dakar rally won. Ondanks dat de 959 ontworpen was voor de Groep B rallyklasse heeft de auto nooit een volledig seizoen meegedaan omdat de kosten hiervan niet opwogen tegen de technologische ontwikkelingen die geboekt zouden worden.

Na het succes in 1984 werd in 1985 de straatversie van de 959 onthuld, wederom in Frankfurt. De orderportefeuille liep over, maar toch moesten de gelukkige eigenaren nog tot 1987 geduld hebben voordat de eerste daadwerkelijk geleverd werd. De eigenaren konden kiezen uit de sport en de comfort versie waarbij de sport variant de racewagen was en de comfort versie bedoeld voor de straat.
Slechts 292 exemplaren van de 959 zijn er gebouwd, waarvan er 268 geschikt waren voor de openbare weg.

Nu vind ik dit één van de mooiste Porsche's ooit gemaakt. Lager, breder, langer maar ook ergens subtieler dan de 911. Fenomenale prestaties (we spreken over 1986) en een gigantische doorontwikkeling van de toenmalige 911 maken de 959 in mijn ogen één van de meesterwerken van de jaren '80 auto-industrie (samen met de Ferrari F40).

Dus, wat hebben we:

Een grote doos:
Afbeelding

Boekjes, een grote body, onderstel, wielen en decals
Afbeelding

De body is echt groot, vergeleken met een oude Nokia telefoon
Afbeelding

en 8 sprue's vol met erg gedetailleerde onderdelen!
Afbeelding

Wat wil ik ermee gaan doen? Ik ben niet zo'n scratcher, dus ik wil hem grotendeels OOB gaan bouwen. De motor zal bekabeld worden, en links en rechts zal wel wat extra detail worden toegevoegd. Voor het interieur wil ik weer met bloem aan de gang voor een mooi vloertje. Verder zien we het allemaal wel.
De kleur staat in ieder geval vast: het wordt Arctic Silver Metallic, die ik van Zero Paints ga bestellen.

Nu op zoek naar: referenties!

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Laatst bijgewerkt door caspervc op za 12 nov, 2011 22:14 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 okt, 2007 18:42 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: heerhugowaard
Ziet er heel gaaf uit zoon 1:16 bouwdoos. Persoonlijk niet zoon fan van de 959 maar ik kijkt tog wel uit naar het bouwverslag. Succes iniedergeval! En mischien is het een beter idee om met interieur flokken aan de slag te gaan inplaats van bloem :brouw:

_________________
Bekijk mijn Youtube Kanaal voor handige tips en video's van mijn builds
http://www.youtube.com/user/xrcflash
https://www.facebook.com/thescalemodelingchannel
Bekijk ook mijn online webshop
http://www.thescalemodeler.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 23:01 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Wow ......een prachtige klassieker.....en nog een lekker formaat! ga ik volgen!

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2011 19:51 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Tja... ook wel een van mijn fovorieten... en raad eens: ik heb hem ook eens gebouwd en in Acrtisch zilver gespoten (zero paints) :)

Ik heb op de Porsche Collectors Day een mooi boek gekocht (dank je Ton) en mocht je nog wat info nodig hebben... ik ben nog aan het lezen, dus ik verzin graag een smoes om het boek er nog eens bij te pakken :D
Mochten ze er niet bij zitten, dan zou ik ZEKER even de 2 ventilatoren onder de lucht inlaat scratchen. Dat kan heel gemakkelijk en dat maakt je model wel in 1 klap levens echt. In mijn 1:24 model lukte dit niet, omdat er te weinig ruimte was, maar in het topic staat wel een manier om dat te doen.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt, 2011 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 okt, 2011 23:51 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Mechelen, België
Veel succes! :D

Tsjoekie

_________________
Elk begin is moeilijk..

Afbeelding Druk op de mini om mijn project te volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt, 2011 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 okt, 2007 0:24 am
Berichten: 200
Woonplaats: hoofddorp
Hoewel bij mij bij porsche altijd de link gemaakt wordt met de 911, vind ik deze uitvoering zeer fraai.
Betekent dus dat deze zeker gevolgd gaat worden.
Succes !

_________________
groet,
john
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

huidige project: Ferrari Testarossa - Pocher


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2011 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Ondanks de stilte hier wordt er wel wat gedaan hoor!

De body is van gietnaden ontdaan, (wat een werk) en alles past behoorlijk goed (deuren, spoiler etc)
Spoiler zit aan de achterklep vast, heb wat geplamuurd en geschuurd. Nu staat ie in de primer te drogen. Moet nog wel wat plamuur bij en opnieuw schuren daarna. Ik hoop dat het dan strak is. Alleen is het wel lastig schuren aan de binnenkant v/d spoiler.

Ook de lak is binnen, mooie, erg mooie Zero Paints Porsche Arctic Silver Metallic. Volgende update wat foto's

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2011 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 okt, 2011 19:59 pm
Berichten: 133
Woonplaats: Waardamme (West-vlaanderen)
ja die spoiler, mijne was 1/24, kon er totaal niet aan vanbinnen, maar kheb gezorgd dat de rondingen in het gat achteraan toch zeker op punt stonden
Ziet er een mooie kit uit, kvind het zilver wel niet zo stunning in vergelijking met het feit dat het toch verondersteld is een echte supercar te zijn, maar daar kan ik uiteraard ook mis in zijn
Kben graag een beetje tegendraads, zo vertik ik het bv. om een ferrari in het rood te maken, meestal zijn ze geel of zwart, de volgende zal zelfs groen zijn
Kzal zker deze bouw op de voet volgen

grtn jelle

_________________
huidig project: 1/24 Fujimi CRX si & Tamiya NSX

http://sixplo-modelbouw.jouwweb.be


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2011 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Zo weer een update: vandaag iets wat je beter niet kan doen, maar daarover zometeen meer....

Eerst maar eens een dryfit van de body... Belangrijk om te kijken of alles een beetje past, schijnt nogal af en toe mis te gaan bij deze modellen...

Alles zag er goed uit, en heb het maar een tijdje geplakt, zodat het plastic zich kon 'zetten'

Afbeelding

Hard gewerkt aan de achterspoiler, om die een beetje fatsoenlijk op de body aan te laten sluiten. Was een kwestie van primeren, schuren, plamuren, schuren, primeren, plamuren, schuren primeren....

Hier één en ander geprimered en geplamuurd. Belangrijk vond ik dat je de naad aan de buitenkant niet meer zag... de binnenkant is een ander verhaal, daar kan je absoluut niet bij....

Afbeelding

Hier (indrukwekkende) de achterkant
Afbeelding


En toen ging het behoorlijk mis... Ik ging de kleppendeksels spuiten, en de verf was blijkbaar iets te dik, het sputterde nogal... Ik had hem meer moeten verdunnen en beter moeten roeren (tamiya x32-titanium)... Dus ik met kleppendeksels en een spruitstuk waar wat klontjes op zaten.. Ik dacht: gooi de troep wel ff in de thinner, verf is er dan zo af... ondertussen de AB schoongemaakt en de onderdelen uit de thinner gevist...
de verf was eraf, maar.......
het plastic was helemaal week geworden, en had behoorlijk aan detail verloren. Ook was een en ander plakkerig (week plastic) dus ik gigantisch balen. Dussss al die thinner moest er zo snel mogelijk af en uit! laus water met afwasmiddel gemaakt, en de onderdelen daarin gesmeten. Ze een tijdje laten liggen en daarna met de airbrush met alleen lucht 'drooggespoten'. Dat ging redelijk goed, en het plastic werd wat minder week.
Een nachtje laten drogen en daarna overgespoten. Helaas het grootste deel van het detail verloren gegaan, en ik heb de gaatjes voor de bougies moeten 'uitboren' met satéprikkers...

Enfin, hiermee moet ik leren leven, kan er niets aan doen en het is dom geweest... Dit is het resultaat...

Afbeelding

Het begin gemaakt met het blokje en zo vallen de kleppendeksels nog wel mee..
Afbeelding

Dryfitje met het inlaatspruitstuk. Hier heb ik nog redelijk veel van kunnen redden, om het zo te zeggen. Alleen de 'Porsche' detaillering op de kleppendeksels is uitgelopen en die ga ik ook niet meer benadrukken

Afbeelding

Nu moet goede moed verder! Ik hoop de je van deze fout van mij later als het blokje af is, weinig meer ziet :)

Ik hoop dat jullie hier ook weer van leren, en ik ben blij dat het met iets kleins als wat motoronderdelen is gebeurd, en niet met de carroserie ofzo :P

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2011 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 okt, 2007 0:24 am
Berichten: 200
Woonplaats: hoofddorp
Dat is inderdaad flink balen ... Zou die fles thinner maar heel goed verstoppen.
Hoop dat je enthousiasme voor dit project ook niet verdwijnt :wink:

_________________
groet,
john
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

huidige project: Ferrari Testarossa - Pocher


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerard007 en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement