Na een (warme …) vakantie in Frankrijk weer terug in de koele mancave voor een paar daagjes. Ik had weer zin om te bouwen.
Het grootste deel van de bouw eigenlijk wel achter de rug, en ik worstel een beetje met de bouw- en verfvolgorde van de carrosserie en alles wat daar nog aan en onder gedaan moet worden. Vooral in de neus zit nog wat werk onder de motorkap.
Maar gelukkig heb ik nog wat sub-projectjes

.
Een daarvan is de kenmerkende gril in de neus. 18 PE-lamellen die in de lengte op drie dwarsbalkjes geplaatst moeten worden. Na een tijdje worstelen daarmee gaf ik het op, ik kan geen manier bedenken hoe je dit ‘uit de hand’ kan doen. Het is te teer en te wiebelig.
Dus heb ik met Evergreen-strips een malletje gemaakt om de dwarsbalkjes te fixeren en uit te lijnen.

Hier de lamellen nog zonder lijm, even testen.

Dat ging goed, dus alle 18 vastgelijmd met drupjes CA. En ik heb het gepresteerd om er één verkeerd om in te lijmen, waar ik pas achter kwam toen ik het geheel in de neus probeerde te dry-fitten na het spuiten. Daar kan ik zo van balen, je krijgt het wel weer goed, maar het is zo onnodig. Met wat debonder het buitenbeentje losgehaald en opnieuw (goed nu) ingelijmd … en natuurlijk sneuvelde daarbij de lamel ernaast

.
Volgens mij zit er in de kit trouwens één lamel minder dan in het origineel; op de referentiefoto’s tel ik er 19 en daar lopen ze aan de linker- en recherkant iets verder door, wel fraaier.

Ik heb besloten de losse carroserie-delen (neus, motorkap voor, kontje, het hele grote middenstuk en de grote motorkap achter) los in de kleuren te brengen. Het kan eigenlijk ook niet anders, maar omdat ik best wat issues verwacht met de passing in de eindmontage ben ik er niet gerust op - met de handling dan gaat het verfwerk er niet op vooruit.
De binnenkanten van wat straks de motorkap vóór moet worden in aluminium gespoten, 2/3 alu en 1/3 dark alu. Voorzien van eerste washes langs de spanten. De buitenkant doe ik pas na de eindfit, want de dryfit is absoluut niet lekker en ik verwacht hier naden die ik op moet vullen.

Ik heb de motorkappen in tegenstelling tot de rest in de grijze primer gezet in de vage hoop dat het een nuance-verschil geeft (ik verwacht van niet

). Het glad krijgen van de openingen was wel een werk, ik zie dat ik nog wat moet nabewerken.

De binnenkanten van de overige carroseriedelen hebben dezelfde kleur gekregen, nadat ook hier de strips waarop straks de kappen rusten zijn aangebracht. Ook komen er nog wat roostertjes hier en daar.

Het hoofddeel van de carrosserie heeft aan de buitenkant de eindkleur gekregen (Tamiya LP Gloss Aluminium - komt het dichtst bij de zilververf die in ‘36/‘37 is gebruikt. Dat is geen metallic, maar de ‘zilverkleur’ werd gemaakt met gemalen aluminiumpoeder) die straks wat glans betreft wordt teruggebracht. Nu het erop zit, ben ik wel tevreden over de keuze.
Nu nog glanzend, maar daarmee wel een goede basis voor de decals - het zijn er niet veel

. Twee keer nummer 4 (in rood) en twee keer
heel klein de naam van Bernd op de zijkanten.
Aan de voorkant heb ik in wat straks de binnenkant is de tank, de beplating e.d. verschillende kleuren gegeven (alu, steel, iron - maar de verschillen zijn eigenlijk nauwelijks zichtbaar).

De carrosseriesluitingen, en dat zijn er nogal wat, laat ik white metal. Gepolijst, en van een laagje clear voorzien (anders worden ze weer grijs). Die moeten erin voordat dit deel op de auto wordt geplaatst en de steeltjes moeten dus heel kort worden afgeknipt, die mogen niet doorsteken.
De gigantische waterleiding loopt deels buitenom de carrosserie en vroeg best wat aandacht, daar was wel wat putty nodig om de naden weg
te krijgen. Ook voorzien van de eindkleur en voorzien van twee stukjes shrink-tube en slangeklemmetjes (die bij de kit zitten zijn net wat te kort, dus deze komen van TopStudio uit de voorraad). Ik ben héél benieuwd of de aansluiting op de radiateur een beetje uitkomt straks …