Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 15 sep, 2026 8:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2026 8:55 am 
Brouwer

Nou Ruud, je skills worden danig op de proef gesteld maar wat wordt het uiteindelijk beloont. Alle details zijn nu in volle glorie te aanschouwen. Héél gaaf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2026 23:09 pm 
Brouwer

cire430 schreef:
Nou Ruud, je skills worden danig op de proef gesteld maar wat wordt het uiteindelijk beloont. Alle details zijn nu in volle glorie te aanschouwen. Héél gaaf.

De MFH-kits zijn naar mijn ervaring het lastigst in deze fase. De losse ‘deelprojecten’ zijn overzienbaar, maar de samenbouw / carrosserie heeft altijd zijn uitdagingen. Deels omdat het lastig hanteerbaar wordt, en die details zijn heel fraai, maar maakt het ook zó kwetsbaar!

De grondplaat / ondervloer moet eronder, de 4 schroefgaten moeten uitlijnen, er moet nog een koelleiding worden tussengefrot en twee onderdelen uit motorblok en een (aftap?)koppeling aan die koelleiding moeten door de daarvoor bestemde gaten in de grondplaat. Hier ligt de boel klaar en de trommelremmen zijn ook geplaatst:

photo 633937

De binnenkant is met een mix van Alclad 2/3 aluminium en 1/3 dark aluminium gespoten en de zichtdelen voorzien van wat ‘vuiligheid’.
En omdat de grondplaat vrij fors is heb ik aan de buitenkant geëxperimenteerd met de carrosseriekleur die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken. Ik ben uitgekomen op Tamiya LP Gloss Aluminium die ik het 2/3 semi-gloss en 1/3 mat (de Tamiya mat is niet zo heftig mat) terugbreng qua glans. De zilverkleuren, ook de Fine en Mica Silver zijn té zilver / metallic naar mijn smaak én, belangrijker, bestond destijds gewoon nog niet. De originele ‘zilververf’ was verf met gemalen aluminiumpoeder en weinig ‘glans’. Op referentiefoto’s in kleur van de (originele!) lak is dat best duidelijk te zien, gerestaureerde exemplaren zijn vaak wél voorzien van een metallic lak.

Ik heb een high-tech hulpmiddel ingeschakeld om die schroeven die van onderen ingedraaid moeten worden met een extra handje te kunnen doen :).
Een omgekeerde kunststof opbergdoos is daar precies hoog genoeg voor.
Maar het was wel een worsteling hoor, de passing is zó krap dat je best een beetje moet duwen en trekken. De passing komt heel precies, niet alleen qua schroefgaten maar er zitten ook uitsparingen in de plaat waar delen van het chassis precies in moeten passen. De dry-fit in het begin ging goed, maar primer- en verflagen en alle aangebrachte zaken op het chassis maken het nu nét wat lastiger.

photo 633938

Maar de onderkant zit en zo op het blote oog lijkt het goed in de buurt te komen van wat nodig is en de marges links en rechts zien er goed uit, het puntje van de versnellingsbak zit mooi in het midden (wat belangrijk is voor de passing van het kontje straks. Uit andere bouwverslagen geven de voorkant / neus en de achterkant de meeste problemen en héél spannend wordt het of het luchfilter straks past, zo niet dan zal ook bij mij dat tussenschotje moeten vervallen.

photo 633936

De velgen met banden zijn ook af, de banden gingen er redelijk soepel op. Geen beschadigingen aan de lak of spaken :) en met as uit de asbak de banden wat gematteerd. Geen idee waarom op de foto het zo overdreven lijkt, het ziet er prima uit in het echt:

photo 633939

Er moeten een aantal (PE) strips in vorm worden gebracht, waarop straks de voor- en achter motorkappen komen te liggen. Wordt nog spannend :). Ik buig ze zo goed mogelijk voor op een rol, want ze moeten strak aansluiten - er komen nog schotten onder. Stukje voor stukje zet ik vast met dunne CA.

photo 633940

Voorlopig even de laatste update, we gaan vrijdag lekker op vakantie.

Onderhanden: MFH 1/12 Lotus 97T Senna | Estoril
Recent Afgerond: MFH Lancia 037 1/20, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit, MFH 1/12 McLaren MP4/5B, Tamiya 1/12 Lotus 49 Ford F1
Volgend project: MFH Brough Superior 1/9 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of MFH Honda V6 F1 blok 1/12 of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2026 2:27 am 
Brouwer

Ik snap even niet hoe die opberg box heeft geholpen bij het plaatsen v/d bodem maar mooi dat het gelukt is. Geniet van je vakantie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2026 16:36 pm 
Brouwer

cire430 schreef:
Ik snap even niet hoe die opberg box heeft geholpen bij het plaatsen v/d bodem maar mooi dat het gelukt is. Geniet van je vakantie.

LOL :D … ik kon de auto op de box zetten met een stukje ‘overhang’ voor de schroefgaten en zo de schroefjes van onderuit indraaien, de doos is hoog genoeg dat daar een schroevendraaier onder past. Dan had ik een hand vrij voor tegendruk bij het schroeven. Duidelijker :lol: ?

Recent Afgerond: MFH Lancia 037 1/20, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit, MFH 1/12 McLaren MP4/5B, Tamiya 1/12 Lotus 49 Ford F1
Volgend project: MFH Brough Superior 1/9 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of MFH Honda V6 F1 blok 1/12 of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2026 17:50 pm 
Brouwer

Na een (warme …) vakantie in Frankrijk weer terug in de koele mancave voor een paar daagjes. Ik had weer zin om te bouwen.

Het grootste deel van de bouw eigenlijk wel achter de rug, en ik worstel een beetje met de bouw- en verfvolgorde van de carrosserie en alles wat daar nog aan en onder gedaan moet worden. Vooral in de neus zit nog wat werk onder de motorkap.
Maar gelukkig heb ik nog wat sub-projectjes :).

Een daarvan is de kenmerkende gril in de neus. 18 PE-lamellen die in de lengte op drie dwarsbalkjes geplaatst moeten worden. Na een tijdje worstelen daarmee gaf ik het op, ik kan geen manier bedenken hoe je dit ‘uit de hand’ kan doen. Het is te teer en te wiebelig.
Dus heb ik met Evergreen-strips een malletje gemaakt om de dwarsbalkjes te fixeren en uit te lijnen.

photo 634202

Hier de lamellen nog zonder lijm, even testen.

photo 634203

Dat ging goed, dus alle 18 vastgelijmd met drupjes CA. En ik heb het gepresteerd om er één verkeerd om in te lijmen, waar ik pas achter kwam toen ik het geheel in de neus probeerde te dry-fitten na het spuiten. Daar kan ik zo van balen, je krijgt het wel weer goed, maar het is zo onnodig. Met wat debonder het buitenbeentje losgehaald en opnieuw (goed nu) ingelijmd … en natuurlijk sneuvelde daarbij de lamel ernaast :).
Volgens mij zit er in de kit trouwens één lamel minder dan in het origineel; op de referentiefoto’s tel ik er 19 en daar lopen ze aan de linker- en recherkant iets verder door, wel fraaier.

photo 634201

Ik heb besloten de losse carroserie-delen (neus, motorkap voor, kontje, het hele grote middenstuk en de grote motorkap achter) los in de kleuren te brengen. Het kan eigenlijk ook niet anders, maar omdat ik best wat issues verwacht met de passing in de eindmontage ben ik er niet gerust op - met de handling dan gaat het verfwerk er niet op vooruit.

De binnenkanten van wat straks de motorkap vóór moet worden in aluminium gespoten, 2/3 alu en 1/3 dark alu. Voorzien van eerste washes langs de spanten. De buitenkant doe ik pas na de eindfit, want de dryfit is absoluut niet lekker en ik verwacht hier naden die ik op moet vullen.

photo 634255

Ik heb de motorkappen in tegenstelling tot de rest in de grijze primer gezet in de vage hoop dat het een nuance-verschil geeft (ik verwacht van niet :) ). Het glad krijgen van de openingen was wel een werk, ik zie dat ik nog wat moet nabewerken.

photo 634256

De binnenkanten van de overige carroseriedelen hebben dezelfde kleur gekregen, nadat ook hier de strips waarop straks de kappen rusten zijn aangebracht. Ook komen er nog wat roostertjes hier en daar.

photo 634254

Het hoofddeel van de carrosserie heeft aan de buitenkant de eindkleur gekregen (Tamiya LP Gloss Aluminium - komt het dichtst bij de zilververf die in ‘36/‘37 is gebruikt. Dat is geen metallic, maar de ‘zilverkleur’ werd gemaakt met gemalen aluminiumpoeder) die straks wat glans betreft wordt teruggebracht. Nu het erop zit, ben ik wel tevreden over de keuze.
Nu nog glanzend, maar daarmee wel een goede basis voor de decals - het zijn er niet veel :). Twee keer nummer 4 (in rood) en twee keer
heel klein de naam van Bernd op de zijkanten.
Aan de voorkant heb ik in wat straks de binnenkant is de tank, de beplating e.d. verschillende kleuren gegeven (alu, steel, iron - maar de verschillen zijn eigenlijk nauwelijks zichtbaar).

photo 634252

photo 634251

De carrosseriesluitingen, en dat zijn er nogal wat, laat ik white metal. Gepolijst, en van een laagje clear voorzien (anders worden ze weer grijs). Die moeten erin voordat dit deel op de auto wordt geplaatst en de steeltjes moeten dus heel kort worden afgeknipt, die mogen niet doorsteken.

De gigantische waterleiding loopt deels buitenom de carrosserie en vroeg best wat aandacht, daar was wel wat putty nodig om de naden weg
te krijgen. Ook voorzien van de eindkleur en voorzien van twee stukjes shrink-tube en slangeklemmetjes (die bij de kit zitten zijn net wat te kort, dus deze komen van TopStudio uit de voorraad). Ik ben héél benieuwd of de aansluiting op de radiateur een beetje uitkomt straks …

photo 634253

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2026 0:02 am 
Brouwer

Wat een top idee om de grille lamellen met evergreen te fixeren en uit te lijnen. Op het plaatje zie ik nog de verkeerd om geplaatste lamel zitten. Goed dat je dit al hebt gecorrigeerd.
Voor het uitvijlen van de slots kan je nagelvijltjes gebruiken, die zijn lekker dun en hebben een fijne en wat grovere kant. De body delen zien er top uit Ruud. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2026 10:47 am 
Brouwer

Het spuitwerk op de beplating ziet er zeer goed uit. Mooi gedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2026 6:38 am 
Brouwer

1 woord wondermooi

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2026 23:49 pm 
Brouwer

Dank heren!

Inmiddels aangeland bij wat ik altijd het lastigste deel van ieder MFH-project vind: de definitieve samenbouw van deelprojecten en de carrosserie. Het geheel is zwaar, groot, kwetsbaar en er moet nog veel gebeuren aan het zo goed mogelijk pas maken van de diverse onderdelen.

Eerst even een belangrijke dryfit van de stuurinrichting - als dat een beetje uitkomt heb ik iets goed gedaan met de voorwielophanging :).
Ook wat bedrading achter het dashboard aangebracht. Straks heb ik de ruimte niet meer om bij te werken als het niet lekker past.
De dry-fit valt eigenlijk in één keer goed, na het voorzichtig bijbuigen van de zij-armen (het is één onderdeel en meestal komen die lange stangen niet goed uit de mallen en het opschoonwerk maakt het er meestal niet beter op).
Onverwacht bonusje :).

photo 634382

De neus, komt en middendeel voorzien van de carrosserie-sluitingen, zo’n 60-70 stuks in totaal. Ik lijm die niet met CA-lijm in, maar met Gator -dan heb je wat meer tijd om ze er goed in te krijgen. Deze heb ik white-metal (gepolijst en in blanke lak) gelaten, weinig tot geen chroom op deze auto - wel gepolijste onderdelen. Het steekt mooi af bij de zilvergrijze kleur, vind ik (en komt overeen met de referentiebeelden).

photo 634381

Dryfit van het kontje - wat gepriegel, wat afbrekende onderdeeltjes, maar het goede nieuws is dat hij uiteindelijk goed zal komen te zitten.
Ik kan het tussenschotje laten zitten, het past echt precies en dat had ik eerlijk gezegd (andere bouwverslagen lezend) niet verwacht!

photo 634380

Uur van de waarheid … dryfit van het hoofddeel van de carrosserie. Lijkt ook redelijk goed uit te komen, de pennetjes van de carrosseriesluitingen kort genoeg gehouden. Sluit mooi aan op de tussenschotten van dashboard en tank en langs de onderrand. Of het kontje er nog goed tegenaan komt als ik die vast heb gezet zien we later.
En ook al ga ik hem niet plaatsen - met wat werk komt de motorkap er wel redelijk op. Ik wil echter zicht houden op het motorblok, dus die gaat in de eindpresentatie los neergezet worden.

photo 634383

Maar … in een eerdere post had ik al geschreven dat ik de motorkappen in de grijze primer had gezet (i.t.t. alle andere onderdelen die in de zwarte primer zijn gezet) in de hoop een subtiele nuance in de zilverkleur te krijgen - maar dat ik dat niet verwachtte?
Nou, zo subtiel is het niet en ik vind het verschil te groot. Bewust bovenstaande foto met daglicht gemaakt en dan zie je het het best - met kunstlicht is het een stuk minder. Dus ik denk dat die overnieuw gaat met zwarte primer (Mr. Hobby Surfacer 1500).

Voordat ik de carrosserie plaats moet ik eerst de uitlaten er nog opzetten, daar kan ik straks niet meer bij. Voorzichtig de auto op zijn kant gelegd zodat ik beter zicht heb op de spruitstukken. Ik zet ze hierna vast met dikke CA, als dat iets is uitgehard zet ik hem rechtop en lijn de boel uit.

photo 634384

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2026 19:54 pm 
Moderator
Moderator

Een heel mooi project.
Diep respect.
Ik weet al dat ik niet aan MFH kit ga beginnen :mrgreen: .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]