Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 14 dec, 2025 6:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 nov, 2025 20:48 pm 
Brouwer

hallo allemaal.

Kleine update dit keer.

Voor de modelbouwdag in Hurdegaryp had ik de onderdelen voor de brandstofcel die achterin de kofferbak zit al reeds voor bereid
zodat ik die daar in elkaar kon lijmen.

Het gaat hier niet om een tank maar om een cel, het verschil zit hem in de manier waarop de brandstof in de "houder" zit.
Bij een tank kan de vloeistof alle kanten op klotsen en bij een brandstof cel zit er foam in die de brandstof vast houdt, daar klotst de
brandstof dus niet heen en weer en ook bij hoge snelheden door de bochten komt er dus altijd brandstof via de brandstofpompen naar
de motor.

Er gaat slechts 20 liter in deze tank, da's niet veel maar dat hoeft ook niet want alles aan dit soort auto's moet zo licht mogelijk zijn.

photo 624471

Op de bovenstaande foto zie je de gehele tank, in mijn auto zit daarvan het onderste gedeelte compleet onzichtbaar onderin
een uitsparing die in de kofferbak bodem zit.

Ik heb alleen het gedeelte gemaakt wat er boven uit steekt...

photo 624460

photo 624461

En thuis nog voorzien van de aansluitingen aan de bovenkant (onder die zitten ook, maar dus ook niet zichtbaar) en wat detaillering
met moertjes.

photo 624463

Hier moet hij straks geplaatst worden en dan komen er nog 2 brandstofpompen en wat leidingen bij.

photo 624466

photo 624467

Het stuurtje had ik al gemaakt maar die zit natuurlijk met een stuur kolom (stang) verbonden richting het motorruim.
In dat gedeelte zit een kreukelzone die in elkaar gedrukt wordt mocht er een frontale aanrijding zijn.
Op de foto hieronder te zien net onder de olie potjes van de rem en koppeling.

photo 624470

In eerste instantie heb ik die geprobeerd na te maken door dunne 0,4x0,75 strips om een doorzichtig stukje buis te lijmen.

Dat lukte wel maar door het lijmen van de verbindingen natuurlijk niet meer te verschuiven en dus ook niet te verven, op de
foto hieronder heb ik het met een zwarte marker gedaan maar de binnenkant is natuurlijk niet meer bij te komen.

photo 624458

Dus nieuwe poging gedaan, ditmaal een alu buisje van dezelfde diameter als de doorzichtige buis gebruikt, hier blijft de lijm
als het goed is niet op vast zitten.
Ik heb nu in plaats van 4 strips er nu 6 omheen gedraaid, dat zag er ook beter en steviger uit.

photo 624457

En inderdaad na een beetje wrikken van de alu buis af gekregen.

photo 624459

En dan kan het handeltje samen met het stuur en de stuurstang gespoten worden....

photo 624462

Stuurtje nog voorzien van wat inbusboutjes (alu buis van 1 mm op stukjes van 0,5mm gesneden door middel van 2 tegen elkaar
gelijmde afbreek mesjes.)

De gemaakte kreukelzone samen met 2 buisjes aan elkaar gelijmd, hier gaat straks de as van het stuur doorheen.

photo 624465

En toto slot zat er onder de motorkap nog een kleine bruine vloeistof tank, waarschijnlijk voor stuurbekrachtiging, ik kan niet zien waar
de leiding die onderaan zit heen gaat.

photo 624453

Apart detail is de dop die erop zit dus daar wat extra aandacht aan gegeven om die na te maken.

photo 624468

photo 624469

dat was em weer, tot de volgende update.

Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 nov, 2025 14:52 pm 
Brouwer

Ik kan alleen maar raden naar de hoeveelheid uren die je hier weer in hebt zitten … :roll: en dan zit ik nog te laag, denk ik.
Schitterend werk weer!

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar door jouw werk en voorbeelden schiet ik niet meer in de stress als ik wat vernaggel en denk ‘alles is te scratchen’ :lol:

Onderhanden: MFH 1/12 McLaren 4/5
Recent Afgerond: Bugatti Type 35 B 1/12, Ferrari D50 1/12, MFH 1/20 Ferrai 156 Sharknose, Tamiya 1/12 Honda RA273, Lancia Stratos 1/14, MFH Lancia 037, Lancia Delta S4 1/24, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit
Volgend project: Brough Superior MFH 1/9 of Lotus 79 JPS MFH 1/20 of Lotus 49 Tamiya 1/12 of of Wolf F1 Tamiya 1/20 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 nov, 2025 22:48 pm 
Moderator
Moderator

Je hebt hier modelbouwers en idioten.
Peter is zet jou bij deze bij de laatste groep :lol: .
Wat een waanzinnig mooi project ben je hier aan het bouwen.
Ik kijk er naar uit on hem in het echt te kunnen zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2025 1:26 am 
Brouwer

Ik kan niet genoeg onder woorden brengen hoeveel bewondering ik heb voor dit project. Adembenemend mooi. Als je zelfs de kreukelzone van de stuurstang aanpakt en zéér natuurgetrouw namaakt dan valt mij niets meer in. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2025 14:50 pm 
Ferrari Master
Ferrari Master

Prachtig ....griezelig echt...en dat uit een plaatje plastic

Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
IXO Mercedes Benz W196R 1:8 = klaar
Meng M911 en M747 1:35 =klaar
IXO Porsche 917KH 1:8 = WIP
Trumpeter Baureihe 52 Kriegslok 1:35 = WIP

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2025 15:07 pm 
Brouwer

Prachtig weeral hoe je alles aanpakt en in elkaar knutselt.
Zoals Ruud al zei, als we jou scratchwerk zien, weten we dat alles mogelijk is :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2025 22:05 pm 
Brouwer

Ik volg dit topic vanaf het begin (dus toen de Kadett m.b.v. mallen en strips vorm kreeg en dat later merendeels weer is verdwenen voor beter werk) en ik kan alleen maar zeggen: Godskolere wat een werk en wat mooi. Nou ben ik zelf niet zo'n snelle bouwer, maar ik vraag mij soms wel af hoe je het vol houdt. Omdat je zoveel detail aan het aanbrengen bent duurt het ontiegelijk lang voordat je het totaalplaatje hebt. Dat zou bij mij toch wel een motivatieprobleempje worden. Ik hoop van ganser harte bij jou niet.

Trouwens, handig zo'n oude PTT telefoon met draaischijf gebruiken als fuel cell. Scheelt een hoop scratchwerk. :mrgreen: :mrgreen:

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2025 19:33 pm 
Brouwer

EUHHHH, ik weet niet wat te zeggen, typen in dit geval. Gevalletje van sprakeloosheid denk ik :o :wink:

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2025 19:44 pm 
Brouwer

tankard schreef:
Ik kijk er naar uit on hem in het echt te kunnen zien.

Was je nou de laatste jaren in Hurdegaryp langs geweest, dan had je 'de meester' in het echt aan het werk kunnen aanschouwen.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2025 14:00 pm 
Brouwer

inderdaad dat potje is voor de servobekrachtiging het is juist hetzelfde als in de oudere BMW's en Mercedes
Nu even terug naar hier ik houd deze bouw voor onmogelijk maar het lukt je toch aardig mijn hoedje af en alle respect
Ik blijf vol bewondering kijken en genieten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]