Wat hebben we deze week gedaan?
Nog steeds bezig met de motor/versnellingsbak/achterwielophanging.
Er mag kritiek zijn op de manual, sinds januari al 3 updates, maar de kit zelf zit wat mij betreft enorm goed in elkaar. Je ziet verschillende reacties op Internet, Maar het ligt er een beetje aan hoe je de kit ziet. Als je dacht het redelijk eenvoudig in elkaar te schroeven, zonder dat je ook maar iets hoeft aan te passen kan het behoorlijk tegenvallen.
Maar als je het beschouwd als een echte kit, feitelijk wat je allemaal op dit forum ziet, is het een prachtige kit.
Heel erg goed doordacht, en ja, met ook wel wat foutjes en onvolkomenheden. Maar niets, waar een modelbouwer met iets meer ervaring prima uit kan komen.
De braided wire is voor 1 van de aansluitingen net iets te dik. Maar dat is vrij eenvoudig op te lossen met een dremel.
Eerst nog een ontstekingsbox geplaatst. Daarin zit in de echte wagen gewoon de spoel om het voltage omhoog te brengen zodanig dat er een vonk mee gemaakt kan worden.
Ook hier de plastic glans geprobeerd zoveel mogelijk te verwijderen.
En dan die leidingen met gevlochten staal omhulling geplaatst. De zilversoldeer draad die ik er tevoren doorheen gevoerd had blijkt goed te werken. Geen knikken, en toch heel makkelijk te buigen.
En het voorbehandelde deel van de uitlaat geplaatst.
Ook hier weer mooie stofhoezen om de koppelingen tussen de wielen en de remmen.
In de kit zijn de koppelingen gewoon zwart. Op mijn referentie foto's in kleur, zie je dat deze koppeling koper en blauw aluminium was. Eerst zilver geverfd, en dan met transparant blauw en koper eroverheen.
De uprights van de achterwielophanging op de plaats gebracht. Op de meest zichtbare plaatsen heb ik de grote kruiskop schroeven vervangen door inbus. Sommige kleine kruiskoppen moet je gebruiken omdat er geen plaats is voor wat anders. Maar in die gevallen zijn de koppen niet of nauwelijks zichtbaar.
Toch maar besloten om de verf te verwijderen van de kuip. Dat zwarte deel zal k later opnieuw moeten spuiten. De kuip zou anders het enige grote zichtbare metalen deel zijn wat gespoten is. Dat zou afsteken tegen de rest. Hij staat nu te weken in de thinner.
De afstandhouders geplaatst in hun bevestigingen. Allemaal zeer nauwkeurig conform de echte wagen. De volgorde van het bouwen is in deze kit heel belangrijk. Je moet veel delen bevestigen, waar vervolgens de schroeven weer achter een ander deel verdwijnen. Zou je nog iets moeten aanpassen, dan moet je een behoorlijk deel van de kit weer demonteren.
Ook de inlaatkelken geplaatst.
Om die goed uitgelijnd te houden, bij elke kelk de sluitplaat even geplaatst zodat alles mooi blijft passen.
Omdat de losse kelken nogal kwetsbaar zijn, en je dit deel vaak draait en ondersteboven neerzet, heb ik die sluitplaat alvast maar op de plaats gelijmd. Hopelijk heb ik de manual goed doorgeworsteld, en hoef ik er niet meer onder te zijn voor een leidinkje of zo.
En tenslotte de twee eindbuizen van de uitlaat geplaatst. Ook de torsiebuizen en de verbindingsstangen. Daar moest onder zo'n kleine kruiskop blijven zitten. Voor iets anders, ook aangepast is eenvoudigweg geen plaats.
Er is wat discussie of die niet ook zilver moeten, en sommige bouwers passen het aan. Maar blijkens mijn referentiefoto's waren ze in Silverstone 1972 zwart. Wel heb ik ze licht geschuurd tot korrel 6000 om de plastic glans zoveel mogelijk terug te brengen.
Op de foto niet heel goed te zien, maar in het echt hier is dat goed gelukt.
Tot de volgende keer maar weer.