Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 1:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Wat hebben we deze week gedaan?
Nog steeds bezig met de motor/versnellingsbak/achterwielophanging.

Er mag kritiek zijn op de manual, sinds januari al 3 updates, maar de kit zelf zit wat mij betreft enorm goed in elkaar. Je ziet verschillende reacties op Internet, Maar het ligt er een beetje aan hoe je de kit ziet. Als je dacht het redelijk eenvoudig in elkaar te schroeven, zonder dat je ook maar iets hoeft aan te passen kan het behoorlijk tegenvallen.
Maar als je het beschouwd als een echte kit, feitelijk wat je allemaal op dit forum ziet, is het een prachtige kit.
Heel erg goed doordacht, en ja, met ook wel wat foutjes en onvolkomenheden. Maar niets, waar een modelbouwer met iets meer ervaring prima uit kan komen.

De braided wire is voor 1 van de aansluitingen net iets te dik. Maar dat is vrij eenvoudig op te lossen met een dremel.
Eerst nog een ontstekingsbox geplaatst. Daarin zit in de echte wagen gewoon de spoel om het voltage omhoog te brengen zodanig dat er een vonk mee gemaakt kan worden.
Ook hier de plastic glans geprobeerd zoveel mogelijk te verwijderen.

photo 577932


En dan die leidingen met gevlochten staal omhulling geplaatst. De zilversoldeer draad die ik er tevoren doorheen gevoerd had blijkt goed te werken. Geen knikken, en toch heel makkelijk te buigen.


photo 577931



photo 577933


En het voorbehandelde deel van de uitlaat geplaatst.


photo 577934


Ook hier weer mooie stofhoezen om de koppelingen tussen de wielen en de remmen.


photo 577935


In de kit zijn de koppelingen gewoon zwart. Op mijn referentie foto's in kleur, zie je dat deze koppeling koper en blauw aluminium was. Eerst zilver geverfd, en dan met transparant blauw en koper eroverheen.


photo 577936


De uprights van de achterwielophanging op de plaats gebracht. Op de meest zichtbare plaatsen heb ik de grote kruiskop schroeven vervangen door inbus. Sommige kleine kruiskoppen moet je gebruiken omdat er geen plaats is voor wat anders. Maar in die gevallen zijn de koppen niet of nauwelijks zichtbaar.


photo 577937


photo 577938


Toch maar besloten om de verf te verwijderen van de kuip. Dat zwarte deel zal k later opnieuw moeten spuiten. De kuip zou anders het enige grote zichtbare metalen deel zijn wat gespoten is. Dat zou afsteken tegen de rest. Hij staat nu te weken in de thinner.


photo 577939


De afstandhouders geplaatst in hun bevestigingen. Allemaal zeer nauwkeurig conform de echte wagen. De volgorde van het bouwen is in deze kit heel belangrijk. Je moet veel delen bevestigen, waar vervolgens de schroeven weer achter een ander deel verdwijnen. Zou je nog iets moeten aanpassen, dan moet je een behoorlijk deel van de kit weer demonteren.

Ook de inlaatkelken geplaatst.


photo 577940


Om die goed uitgelijnd te houden, bij elke kelk de sluitplaat even geplaatst zodat alles mooi blijft passen.
Omdat de losse kelken nogal kwetsbaar zijn, en je dit deel vaak draait en ondersteboven neerzet, heb ik die sluitplaat alvast maar op de plaats gelijmd. Hopelijk heb ik de manual goed doorgeworsteld, en hoef ik er niet meer onder te zijn voor een leidinkje of zo.


photo 577941


En tenslotte de twee eindbuizen van de uitlaat geplaatst. Ook de torsiebuizen en de verbindingsstangen. Daar moest onder zo'n kleine kruiskop blijven zitten. Voor iets anders, ook aangepast is eenvoudigweg geen plaats.
Er is wat discussie of die niet ook zilver moeten, en sommige bouwers passen het aan. Maar blijkens mijn referentiefoto's waren ze in Silverstone 1972 zwart. Wel heb ik ze licht geschuurd tot korrel 6000 om de plastic glans zoveel mogelijk terug te brengen.
Op de foto niet heel goed te zien, maar in het echt hier is dat goed gelukt.


photo 577942



Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 3:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Mooie vorderingen aan het blok. Die braided lines zijn zeer fraai. Wel vraag ik me af waarom je de airoquip koppelingen bovenop de versnellingsbak dekkend rood/blauw hebt gemaakt terwijl je elders mooi transparant blauw hebt gebruikt. Ik denk dat transparant rood/blauw nog mooier/realistischer zal tonen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,
Het simpele antwoord is; dat was ik niet. Deze kit is in feite helemaal geverfd. Ook die delen. Op de foto’s springt het er door de flits heel erg uit. In werkelijkheid is het allemaal wat “zachter”.
Ik heb eerder onderaan het blok wel geëxperimenteerd met het aanbrengen van transparant over die gespoten delen. Het resultaat viel me wat tegen. Bij delen waar de connectors helemaal zwart zijn gelaten, en waarbij volgens mijn referentieboeken wel gekleurde koppelingen zijn gebruikt heb ik het gedaan zoals bij die connector naar de benzinepomp in de foto in de laatste sessie.
Doordat die connectors er al tussen zitten, is volledig kaal maken geen optie meer.
Hooguit nog het aanbrengen van een transparante laag eroverheen.
Het mooiste is toch gewoon echte geanodiseerde aluminium koppelingen, maar die heb ik in deze schaal nergens kunnen vinden.
Zo blijven er altijd compromissen en ook verbeteringen mogelijk.
Maar je hebt gelijk. Het is niet het beste deel van dit project.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Aanvulling; op pagina 4 zie je dat deel wat ik nabehandeld heb met transparant. Het is anders, maar ik vond het niet echt een verbetering.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 2:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Neem het vooral niet te zwaar.
Je bent erg goed bezig en uit alles blijkt dat je over elk detail nadenkt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 7:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,
Nee hoor, niet te zwaar. Maar die wat onnatuurlijke kleur was me zelf ook al opgevallen. En jij ziet het ook.
Bij elk projectje zie ik nog steeds dingen die ik een volgende keer anders of beter probeer te doen.
En soms zijn sommige zaken te veel werk, afgezet tegen de verbetering.
Nog een vraagje.
In je 1/8 Ferrari F40 zie ik van die hele mooie “echte” slangklemmen. Heb je die zelf gemaakt, of waar komen die vandaan?
Ik kon ze bij Autograph zo niet vinden.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een klein tussensprintje. Wat klein spuitwerk om een aantal onderdelen dichter bij de werkelijke wagen te krijgen.

De koelleiding zoals ie bij de kit geleverd wordt. In de werkelijke wagen zijn de verbindingsstukken niet blauw, maar zwart. En op de verdikking die je hier naast die verticale pijp ziet, zit ook een verbinding. Verder glimt ie teveel, en zijn gietnaden nogal goed zichtbaar.

photo 578351


De meegegoten slangen en slangklemmen weggesneden en glad geschuurd.


photo 578350


photo 578352


Het geheel in de zwarte glanzende grondverf gezet.


photo 578355


Gespoten in aluminium, en besloten om zwarte krimpkous te gebruiken voor de rubberen koppelingen.


photo 578358


De krimpkous zit op de plek Voorzichtig met de heatgun, want je wil de buis niet smelten. De slangklemmen moeten er nog op komen. Die maak ik van aluminium tape, of ik probeer nog "echte" exemplaren te krijgen.


photo 578357


Op de plaat achter de cockpit komen veel gedetailleerde leidingen en grotere en kleinere opbouwen. In de kit is daar bijna alles zwart. En dat boven op een zwarte ondergrond. Hieronder zie je hoe dat bij de echte wagen zat.


photo 578361


Het deel wat wel in kleur mee komt. De kleur is niet goed. De grondplaat is niet zilver. En de verbindingsstukken zijn niet zwart, maar meer gun-metal.


photo 578339


Zuur werk niet, dus moet het met verf. Het resultaat.


photo 578360


Weer een verbindingsstuk in het zwart, wat behoorlijk in het zicht zit.


photo 578340


Eerst in zilver.


photo 578342


En dan de transparante rode en blauwe delen erop.


photo 578344


De rest van de koppelstukken moeten van zwart naar gun-metal. Dat is hier nog niet gebeurd, maar de delen heb ik een stuk sprue geplaatst om ze te kunnen spuiten.


photo 578343


En tenslotte een deel van zwart naar gun-metal. De klemband niet gespoten, maar daarvoor een stukje aluminium tape gebruikt.


photo 578359


Weer wat delen een paar dagen laten weken in de thinner.


photo 578346


En weer in de nabewerking.


photo 578348


Die hoekstukken komen op een metalen afsluitplaat, waarop ook twee kunststof delen moeten komen.


photo 578341



photo 578349


En verder met de metalen cockpit kuip. Veel schuren, polijsten etc.


photo 578345



photo 578347



photo 578353



De plaat achter de cockpit weer zwart gespoten.



photo 578354



photo 578356


Tot de volgende update, waarbij de gespoten delen gemonteerd kunnen worden, en de kuip ook in de body geplaatst kan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
indrukwekkend is het in ieder geval en daarbij nog prachtig ook nog
Wow effect 100%
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
indrukwekkend is het in ieder geval en daarbij nog prachtig ook nog
Wow effect 100%
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:35 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooie build en weer lekker veel foto's :brouw:
Goed om te zien dat je die verbeteringen aanbrengt, dat maakt echt het verschil.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement