Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Een kleine update.

Weer wat onderdelen van de verf verlost.

photo 576840


Die worden bevestigd aan de onderzijde van de versnellingsbak. In de calipers komen nog remblokken.

De onderdelen van de calipers voor en de onderste helft van de ophanging voor de schokbrekers.

photo 576841


In elkaar gezet, en voorzien van een wash.


photo 576842


De voorschijven geplaatst. De bijgeleverde stofhoezen zijn van echt rubber, en zie er goed uit.


photo 576844


De schokbrekers geplaatst. Nog een beetje scheef, maar dat komt goed als de rest van de ophanging op de plaatst zit.


photo 576845


Even wat spuitwerk tussendoor. In de kit blijft de inspuitpomp samen met de verdeler zwart. Dat komt niet overeen met de echte wagen.


photo 576846


Ook de spruitstukken van de uitlaat zijn zilver gespoten, na een glanzende zwarte onderlaag. Ik heb ook de oppervlakten wat bewerkt, zodat het niet zo glad en speelgoed nieuw strak is. Misschien iets teveel. Er komt nog een wash in de naden tussen de buizen.


photo 576847


Ook de torsiestaven zijn opnieuw gespoten nadat een overduidelijke gietnaad is weggeschuurd.


photo 576849


Verder was er nog een grondplaat van de pedalen die zwart was in de kit. Nu ook in aluminium.


photo 576850


Tot slot de verdeler van de inspuitpomp. Die zal nog wat veroudering ondergaan.


photo 576851


Tot de volgende keer maar weer.






De schokbrekers op de plaats. Nog een beetje scheef, maar dat komt goed als de rest van de ophanging wordt samengebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 04 maart, 2023 1:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Oeps, de foto die na de 4 stangen moest komen. Bij deze.

photo 576843


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2023 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
De update van deze week.

Eerst verder met het afmaken van de verdeler en de inspuit unit.

photo 577184


En naar de voorwielophanging in het subframe.


photo 577183


De van de verf ontdane pedalen.


photo 577186


De stuurstang en de verbindingsstangen van de verf ontdaan.


photo 577187


De onderdelen van de pedalenbox gereed voor de montage.


photo 577188


De radiatoren in deze kit waren zwart. Naar aluminium gebracht.


photo 577189


Tussendoor aan de gang met de braided wire. Die slangen zitten plat in de kit. Je kunt ze weer rond knijpen, maar dan knikken ze later in de bochten.
Er is een draad doorgevoerd. En daarna een buigzame zilverdraad, waardoor die slangen later goed te buigen zijn, zonder te knikken.


photo 577190


Een van de radiatoren in de oliekoeler geplaatst. Die koeler was een speciaal ontwerp voor de GP van Silverstone. Voor die tijd zag het eruit zoals de Lotus van Rindt die ik hiervoor gebouwd heb.
Deze wedstrijd werd gewonnen door Fittipaldi, die later dat jaar wereldkampioen werd met deze wagen.
De radiator is inmiddels voorzien van een wash. Nog niet op deze foto.

photo 577191


Dit deel moet samengebouwd worden met de versnellingsbak. Maar die mooie inbus bouten van mij blijken een iets te hoge kop te hebben.
Dus de messing 6-kant boutjes met een lage kop in het zuur.


photo 577185



photo 577192


Hier het resultaat.


photo 577195


Ik had ook nog remblokken op het programma staan. Na het proberen van een aantal materialen heb ik een IKEA onderzetter genomen. De dikte daarvan was precies goed.


photo 577193


In de callipers gelijmd. De schijven kunnen nog draaien. Dat om later de assen nog te kunnen manipuleren voor de montage van de rest van de ophanging.
De remblokken zullen nog iets donkerder gemaakt worden.


photo 577194


photo 577200


Nog maar weer wat delen van de verf ontdaan en gepolijst. Best heel aardig gietwerk als je kijkt naar de koppeling van de stuurstang.


photo 577196


Na een hoop gedoe de oliekoeler aan de versnellingsbak gemonteerd. De radiator inmiddels voorzien van een wash.


photo 577197


En zo ziet het er dan uit. Ook de accu heeft inmiddels kabels.


photo 577198


photo 577199


Als dit deel straks aan het motorblok bevestigd wordt, heb je een serieuze bonk metaal bij elkaar.

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
knap gedaan , zeer natuurgetrouw ook de kleuren van he aluminium en onderdelen
leuk om naar te kijken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Prachtig werk Eric.
Wat me wel opvalt is dat er bij veel onderdelen na het verwijderen van de verf een gietnaad zichtbaar blijft. Is het ondoenlijk om die te verwijderen?
Die messing bouten zijn zó veel mooier t.o.v. de (te hoge) inbusbouten. Met welk zuur heb je ze zo mooi zwart gekregen?
Ik hoop niet dat je me te kritisch vind maar ben niet geheel gecharmeerd van het kurk als remvoering. Voor mijn Pocher F40 heb ik hier zwart foam voor gebruikt zoals ook Autograph in hun manual aanbeveelt. (zie pag.3 van mijn Pocher F40 draad) :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2023 1:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
cire430 schreef:
Prachtig werk Eric.
Wat me wel opvalt is dat er bij veel onderdelen na het verwijderen van de verf een gietnaad zichtbaar blijft. Is het ondoenlijk om die te verwijderen?
Die messing bouten zijn zó veel mooier t.o.v. de (te hoge) inbusbouten. Met welk zuur heb je ze zo mooi zwart gekregen?
Ik hoop niet dat je me te kritisch vind maar ben niet geheel gecharmeerd van het kurk als remvoering. Voor mijn Pocher F40 heb ik hier zwart foam voor gebruikt zoals ook Autograph in hun manual aanbeveelt. (zie pag.3 van mijn Pocher F40 draad) :)


Bij de pedalen leken de gietnaden op ware grootte verdwenen, maar op die macro foto’s toch nog zichtbaar. Ze zitten inmiddels in het subframe onder het stuurhuis, dus dat laat ik maar zo. De calipers achter worden nog nabewerkt. Daar kan ik nog bij.
Die remblokken; nee hoor, niet te kritisch. Dat had ik zelf ook gezien. Die worden nog zwart gemaakt.

Dat zuur is van onze eigen modelbrouwers shop, en dan de brass variant. Fantastisch spul van Birchwood.
Je gooit die boutjes er 20 seconden in, en klaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Bij deze de volgende week update.

De tips van cire430 verwerkt.

photo 577602

Verder met het subframe van de voorwielophanging. Afstellen van de besturing, zodat later het stuur ook recht staat als de wielen recht staan.

photo 577596


Wat onderdelen verzameld en bewerkt.


photo 577598


Ook hier weer zoveel mogelijk de kruiskop schroeven vermeden.


photo 577599


photo 577597


De leiding glimt nog wat teveel.

photo 577600


Verschillende stadia van het aanpassen van de gespoten afdekplaat.

Zoals ie bij de kit komt.


photo 577601


Nadat de verf eraf is.


photo 577603


Na het verder bewerken.


photo 577605


En zo ziet het er dan uit. Zit heer nog verkeerd om.


photo 577604


Het huwelijk van de versnellingsbak en de motor.


photo 577608



photo 577607


Daarna een hele avond loodgieterswerk. Brandstofleidingen en bougiekabels. Allemaal verschillende lengtes voor de verschillende cilinders.


photo 577609


Volgens de manual moeten de bougiekabels vanaf de verdeler op deze wijze naar de cilinders.


photo 577613


Foutje, want deze motor gaat zo nooit lopen. Nu worden eerst alle cilinders van de linker bank ontstoken.

De juiste volgorde van het Internet gehaald, en de zaak opnieuw bedraad. Ik weet niet of iemand het ooit zou zien. Maar je kunt het ook gewoon op de juiste wijze doen, zonder extra kosten.


photo 577611



photo 577610



photo 577612



photo 577606




Weer een pagina verder in de manual.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Indrukwekkend motorblok zo samengebouwd met de versnellingsbak, mooi gedaan. Ik hou er wel van dat je geen genoegen neemt met een onjuiste ontstekingsvolgorde. Knap opgemerkt. Een vraagje over de kleur van het voorwiel-subframe (als dit al zo heet) Is dat grijs de kleur zoals Pocher hem heeft aangebracht? Ik vind de overgang van het grijs naar de zwarte draagarmen zo "hard". :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
cire430 schreef:
Indrukwekkend motorblok zo samengebouwd met de versnellingsbak, mooi gedaan. Ik hou er wel van dat je geen genoegen neemt met een onjuiste ontstekingsvolgorde. Knap opgemerkt. Een vraagje over de kleur van het voorwiel-subframe (als dit al zo heet) Is dat grijs de kleur zoals Pocher hem heeft aangebracht? Ik vind de overgang van het grijs naar de zwarte draagarmen zo "hard". :)


Inderdaad, het grijs is van Pocker. Het is wel de juiste kleur grijs als ik het referentiemateriaal bekijk.
Die harde overgang is een foto dingetje, of de fotograaf. Net als al die kabels ziet het er op de foto hard en onnatuurlijk uit. In het echt is dat niet zo. Komt waarschijnlijk door de flits i.c.m. de automatische instelling op die zwarte delen.

Ik sta nog in dubio of ik de hele binnenkuip ook van de verf ga ontdoen. Daar zitten ook zwarte delen op achter de cockpit ingang die ik dan opnieuw moet spuiten.
Het is een heel groot onderdeel met grote vlakken met wat risico hoe het uitpakt.
Anderzijds gaat het eruit springen als geverfd t.o.v. al dat andere metaal. En als het er echt vreselijk uit ziet, kan ik altijd nog weer aluminium gaan spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
heerlijk om te zien hoe u te werk gaat
en inderdaad als ik de onstekingsvolgorde zag dacht ik bij mezelf die motor zal nooit draaien maar eind goed al goed he het ziet er eindeloos mooi uit ( zoals we altijd gewend zijn van u he )
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement