De kit eens goed bekeken, en wat tests gedaan. Ook wat maten genomen om te kijken of het plaatsen van schroeven in plaats van de mee gegoten exemplaren een verbetering op zou kunnen leveren.
Om te beginnen met het kleppendeksel.
De inbusbouten aan de randen. Die zijn hier rond, en 0,8 mm groot. Ik heb dummies gevonden, maar die zijn 1.2 mm groot. Kleiner heb ik niet kunnen vinden. Die dummies hebben overigens gewoon allemaal een gat in het midden. Je ziet niet dat er geen zes-kant in zit door de kleine afmetingen. Ik kan het dus in elk geval verbeteren door ook hier gaten in die bouten te boren.
De bouten in het midden zien er zodanig goed uit dat ik me afvraag of het plaatsen van dummies wel een verbetering geeft.
Aan de binnenzijde van een motordeel wat verf verwijderd. Daar komt mooi echt metaal onder vandaan. Alle metalen delen zijn gespoten. De motordelen in een wat speelgoed achtig overkomend zilver.
De detaillering is goed. Die verf moet eraf. Remolie denk ik?
Daarna heb ik getest of mijn zuurmethode ook met dit metaal werkt.
De bevestiging van de uitlaatspruitstukken zijn in de kit een soort bolletjes. net zoals die inbusbouten aan de rand van de klepdeksel. Daar heb ik wel passende dummies voor gevonden.
Van die kant heb ik nog geen foto gemaakt.
De detaillering is prima. Maar het spuitwerk van de motordelen doe ik over, of ik laat het blank metaal met polijsten tot de juiste kleur.
Het kleppendeksel en de versnellingsbak kan ik met zuur bewerken om de juiste gun metal kleur te krijgen.
Ik vermoed dat het gedaan is om de plastic delen die hier en daar ook bevestigd moeten worden dezelfde kleur hebben.
In elk geval is het spuitwerk van de carrosserie prachtig.
Maar de zilver of aluminium gespoten delen komen niet in de buurt met wat ik jullie zie doen. Dat zal dus over moeten.
Hieronder nog even de echte motor. Dan zie je wat ik bedoel met die kleuren.
Ik heb inmiddels ook al vervangers voor een belangrijk deel van de kruiskop schroeven. De zichtbare bouten moeten wat mij betreft gewoon 6 kants bouten worden of inbus bouten.
Dat gaat m 1,6 worden. Maar ik wil ze niet als zelftappers gebruiken, dus zal ik waar nodig m 1,6 draad gaan tappen. Het gaat dan hoofdzakelijk om schroeven die in de wielophangingen gaan.
Omdat de motor helemaal zichtbaar blijft, loon het m.i. de moeite om die er zo echt mogelijk uit te laten zien.
Het is wel helder dat dit een langer lopend project gaat worden.
Maar ik denk wel dat er met wat aanpassingen een mooi model van te maken is. Maar je doet de kit tekort als je hem zo uit de doos bouwt. Dan zal ie inderdaad wat speelgoedachtig aan doen.