Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 11 jul, 2020 0:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2020 22:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 5930
Woonplaats: Zeewolde
Dat pincet verhaal ken ik wel :lol: .
Wil wel eens een motorfiets proberen te bouwen, daar kunnen ook van die grote onderdelen bij zitten.
Ik vind het geweldig hoe je dit model tot zijn eind aan het brengen bent.


Volgende 1:12?

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2020 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 370
Zoals beloofd; het aanbrengen van de voorwielophanging.
Heeft iets langer geduurd dan gedacht doordat het modelbouw noodlot toesloeg.
Verderop meer daarover.

Een deel van de voorwielophanging had ik eerder al samengebouwd, en heb ik nu aan de bladveren en het onderste deel van het chassis bevestigd.
Het is uiteraard erg van belang om alles links en rechts goed uit te lijnen wat hoeken en hoogte betreft om later goed uit te komen met de wielen.

Hier de rechterzijde, zowel van de voor als de achterkant af gezien.


photo 509202


photo 509203


Om alles samen te bouwen zijn de al eerder genoemde pinnetjes te zien.
Hier een indruk van de grootte.
Niet erg groot, maar je kunt er erg goede en vooral stevige verbindingen mee maken.


photo 509204



Verder met de bovenzijde van de wielophanging. Drie van die pinnen zijn nodig om de zaak vast te zetten.



photo 509207



Hieronder zoals het uiteindelijk uitgekomen is.

Van de achterzijde.


photo 509205



Van de bovenzijde.



photo 509206



En vanaf de voorzijde nadat links en rechts zijn aangebracht.



photo 509208



Verder met de demper. In werkelijkheid een pakket metalen schijven die op elkaar geklemd waren. Door die schijven strakker of losser op elkaar te klemmen kon de demping worden aangepast.



photo 509210



photo 509209


En toen sloeg het noodlot toe. Van die hevel die aan de demper moet worden gezet bestaan 2 varianten, die erg op elkaar lijken.
Echter die aan de voorkant hebben een iets andere hoek dan 90 graden.
En je raadt het al, toen ik er 1 na een klein uurtje op de plaats had, bleek het de verkeerde te zijn.
Dus alles weer los proberen te krijgen.
Omdat ik de ophanging metaal had gelaten, kon ik de aceton weer gebruiken om de verbinding los te maken.
Vervolgens de demper uit het chassis gebroken, en dat geheel weer laten weken in de aceton.
Demper weer geverfd, en in het chassis gezet. En nu de goede hevel gebruikt.

Een geluk bij een ongeluk. Omdat ik extra goed keek deze keer, bleek in de manual de linker en de rechterzijde omgewisseld te zijn.
Dat is van belang omdat op de knik nog een reliëf in het PE zit, wat anders aan de niet zichtbare zijde zou komen.

Op onderstaande foto's kun je dat goed zien.



photo 509211



photo 509212


En nu bleek ook hoe nauwkeurig die kit eigenlijk is. Die 90 graden hevel kreeg ik er erg lastig tussen. Maar de juiste hevel paste perfect, zonder enige spanning.
Eind goed, al goed zullen we maar zeggen.

De totale ophanging van boven gezien.


photo 509213


Tot de volgende update maar weer.
Eerst de zijpanelen bevestigen, en daarna de achterwielophanging.
Die zo mogelijk nog ingewikkelder is, en in elk geval uit nog meer delen bestaat.
Ik zit al over de ruim 300 foto's zag ik. Ik hoop niet dat ik daarmee te veel ruimte gebruik op de servers.
Als het wat minder moet, hoor ik het wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 1:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 250
Zeker niet minder plaatjes, het maakt juist zoveel meer duidelijk zeker met ook de stappen uit de Tameo bouwbeschrijving. erbij.
Je kan in veel gevallen niet vaak genoeg kijken op de bouwbeschrijving en dus geduld opbrengen om ellende te voorkomen. Gelukkig heeft de aceton je al een paar keer geholpen. Niet te vatten dat de achterwielophanging uit nog meer delen bestaat. Super update. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 92
Volg deze bouw al een tijdje in stilte en iedere keer verbaas ik me over de details in deze kit. Naast het feit natuurlijk dat je hier zeer kundig mee omgaat. Prachtig dit...

Succes! :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1139
Woonplaats: Deventer
Hele mooie bouwkunst van dit model.

Ik verwonder mij elke keer weer over hoe gedetailleerd zo'n klein model kan zijn...

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Bouw in progress: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2020 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 3589
Woonplaats: Aartselaar
ongelooflijk knap hoe dat ze het kunnen he zo klein
prachtig werk
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 370
Tijd voor een update.

Tussendoor de stuurkolom gereedgemaakt.
In sommige modellen een rechte stang. In deze kit met twee knikken, en voorzien van kruiskoppelingen op die knikken.


photo 509808


De benodigde onderdelen.


photo 509809



En ook wat tegenslag. 2 van de 4 kruiskoppeling onderdelen sprongen weg. 1 op de vloer, die ik ook na een lange zoektocht niet meer terug kon vinden.
Het bleek dat deze PE onderdelen niet magnetisch waren, dus ook de truc met de magneet over de vloer werkte niet.
De tweede vond ik na een half uur met een loep scannen terug op mijn hobby tafel.
Als het onderdeel gevouwen is, is elke zijde 1 mm.
Van een los stukje heb ik zelf maar een vervanging gefabriceerd.
In onderstaande foto zie je nog wel dat 1 deel iets afwijkt. Op ware grootte is dat helemaal niet meer te zien.
Voordeeltje van deze schaal.


photo 509810


Voordat ik met de de achterwiel ophanging montage begin moeten eerst beide zij panelen worden geplaatst.
Een zeer precies werkje omdat de bovendelen van de carrosserie er boven op moeten komen de liggen en goed moeten blijven aansluiten.


photo 509807


Hier eerst een proefpassing. Hier en daar vervolgens wat verf weg geschuurd om alles strak aan te laten sluiten bij het lijmen.


photo 509800


Vervolgens beide zijden definitief met het chassis verbonden.


photo 509811


Het is gelukkig mooi symmetrisch uitgekomen. De pasvorm van deze kit is werkelijk fantastisch te noemen.


photo 509812


Om een indruk te geven van wat er voor de achterwielophanging allemaal komt kijken.



photo 509802



photo 509802



photo 509805


De delen links op dit plaatje heb ik al eerder gemonteerd.

photo 509803



photo 509804



photo 509806



Hier alle onderdelen alvast verzameld. De stangen van de achterwiel ophanging zijn hol. Daar worden later de ronde verbindingsstukken in gelijmd. Ik ga dat alleen aan 1 zijde tevoren monteren. Zo houd ik bij het monteren van de stangen aan het chassis nog wat speelruimte over.



photo 509801





En hier de eerste stap; de bladveer achter.
Hij past er precies tussen. Er is een voor en achterkant van deze bladveer. De bevestigingen lopen iets schuin weg, omdat het chassis naar binnen buigt.
En daar is bij het gieten van dit onderdeel rekening mee gehouden.
Echt heel goed doordacht.
En je ziet hier ook goed dat straks ook de onderkant van dit model de moeite waard blijft.


photo 509813



Bij de volgende update de rest van de achterwiel ophanging.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 250
Ik ga in herhaling vallen maar, man wat is dit mooi! Ik zou hem straks op een spiegeltje plaatsen dan blijft de onderkant ook zichtbaar. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 370
Update met wat foto's voor de liefhebbers van de kleine schaal met de grote details.

De aandrijfassen weer teruggezet.

photo 510061


De achteras geplaatst. Voorlopig nog niet verlijmd om de afstelling van de ophanging nog te kunnen doen.


photo 510060


Daarop vervolgens de bevestigingsplaat met de wielassen geplaatst.


photo 510059


De afstandhouders voor de achteras moeten nu in elkaar gezet worden.
Hier de onderdelen.


photo 510062


De bekende pinnen alvast verlijmd met het oog wat in de stangen moet, en voorzien van de washer.


photo 510063


De 4 afstandhouders aan 1 kant voorzien van de bevestiging. Het onderdeel wat je hierboven zag bevestig ik later.
Ook weer om nog iets speling te houden bij het plaatsen.


photo 510064


De eerste stang op zijn plaats. Op deze foto's gaat het een stuk sneller dan het in werkelijkheid duurde om het goed op de plaats te krijgen.


photo 510065


En na wat geduld de overige 4 ook.


photo 510066



Verder met de verbindingen tussen de bladveer en de achteras.



photo 510067



Ook deze verbindingen passen erg goed. Het betaalt zich nu uit dat er hier en daar nog een kwart millimeter beweging in zit.



photo 510068



En verder met de dempers.


photo 510070


En daar moet nog weer een steun tussen waarop later de tank komt te rusten.


photo 510069


De beide ronde beugels. Die dingen met die gaatjes om de achteras aan beide zijden geplaats.



photo 510072



En de hoeken die de demper met de achteras moeten verbinden. 1 ervan was eerst foutief gemonteerd aan de voorzijde.
Kon gelukkig gered worden.


photo 510071



En het eindresultaat van de ophanging aan de achterzijde.



photo 510073



photo 510074


Eerst even wat rust voor de oogjes. Voor de volgende update is het huwelijk van het chassis met de motor voorzien.
De verschillende pincetten al vast opgezocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2020 1:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 250
Zo, nu weten we precies hoe Ferrari de voor en achterwiel ophanging van hun F1 begin jaren 50 voor elkaar had. :lol: Ik ben ervan overtuigd dat Tameo niet ver van de werkelijkheid afzit. De duidelijke bouwtekeningen helpen hier zeker bij. Knap werk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement