Wat kleine stapjes gemaakt. De ‘planken’ hebben een beitslaagje gekregen uit een oud potje wat ik nog had staan, en lijkt goed in de kleur te komen die ik op foto’s zie. In ouder hout zie je vaak het ‘weer’ onder de lak zitten, zeker op randen en bij bout-gaten, die heb ik met wat donkere wash aangebracht. Nu volgt er nog een blanke lak-laag, daar heb ik nog veel van staan
. Hoe meer lagen, hoe dieper de glans - ik denk twee / drie laagjes, niet de gebruikelijke 7-8 die ik op de boot toepas.
Op de achtergrond zie je de grote inlaatspruitstukken staan. Ik heb ze eerst gespoten met Vallejo koper, maar dat was ‘m niet helemaal qua kleur. AK True Metal (uit de tubes) met de kwast aangebracht, en dát is koper
! De lasnaden werk ik bij met een metaalkleur als de wax is uitgehard en opgepoetst.
Het chassis is voorzien van bouten en moeren, sommige klinknagels heb ik vervangen door wat grotere en de weggeschuurde klinknagels opgebracht:
De kleppendeksels ontbeerden de boutjes / moertjes op de hoeken, die straks pontificaal in het zicht zitten. Als je goed kijkt zie je dat op 3 van de 6 exemplaren 4 moeren zijn aangebracht. Goed kijken, ze zijn maar 1.2mm groot
Als laatste de eerste werkzaamheden aan het carter. Het carter heeft een laag Alclad Semi Matt Aluminium gekregen over een black gloss primer.
Omdat ik nieuwsgierig was naar de kleur rood heb ik het grote vliegwiel alvast zijn kleur gegeven (Zero Paints - London Bus) en die is perfect. Een mooi diep rood, dat oogt als een gedateerde kleur rood (geen Ferrari- of Ducati-rood).
De kritische kijker ziet dat het vliegwiel is ‘geweathered’: dry brush met staalkeur en een wash. Dat ga ik óók met de rest van de auto doen - het gevaarte is gebruikt, rijdt ook nog af en toe, en schijnt onvoorstelbare hoeveelheden olie en water te lekken
.
De bouten zijn aangestipt met Gun Metal, en de cylindervoeten hebben hun zwarte kleur gekregen. De boutjes daar worden nog Gun Metal gemaakt.