Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2020 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Intussen was het een paar dagen windstil en regenvrij hier :roll:

Dus heb ik de kans gegrepen om de body en aanverwante delen in de verf te zetten.
Het schuurwerk was ik wat huiverig voor. De body en motorklep geven popnageltjes weer en zo nog wat meer klein detail wat snel weggeschuurd is. Een zg. wondersponsje bood uitkomst. :idea: Deze sponsjes bevatten microscopische glasdeeltjes waardoor het mogelijk was de delen op te ruwen, zonder het detail aan te tasten.

Twee laagjes witte Tamiya primer, licht schuren(wondersponsje) , gevolgd door Het groen Tamiya AS29.

photo 496251

photo 496250

photo 496249

Ik ben uitermate tevreden over deze lak. Net van het matte af richting zijdemat. Precies goed.

De volgende stap voor de body is het wit spuiten van het dak.

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op di 21 jan, 2020 17:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2020 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi spuitwerk, Wolfman. En ik vind dat je kleur groen goed getroffen hebt.

Als je binnen de officiële Land Rover kleuren wilt blijven, moeten het dak en de velgen niet spierwit, maar een soort roomwit. Bij Land Rover heet die kleur 'Limestone'.

Dit is misschien we handig± het officiële kleurenschema van Land Rover uit deze tijd.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Huib2 schreef:
Mooi spuitwerk, Wolfman. En ik vind dat je kleur groen goed getroffen hebt.

Als je binnen de officiële Land Rover kleuren wilt blijven, moeten het dak en de velgen niet spierwit, maar een soort roomwit. Bij Land Rover heet die kleur 'Limestone'.

...........................................


Dan is Tamiya TS-7 (Racing White) misschien een optie :wink:

Ziet er goed uit :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Huib2 schreef:
Mooi spuitwerk, Wolfman. En ik vind dat je kleur groen goed getroffen hebt.

Als je binnen de officiële Land Rover kleuren wilt blijven, moeten het dak en de velgen niet spierwit, maar een soort roomwit. Bij Land Rover heet die kleur 'Limestone'.


Dank voor de tips en het kleurenschema :D Verhelderend! Toch is het lastig de juiste nuance te vinden in de kleur. Zo is het light Green in het schema anders dan bv de referentiefoto in de startpost. En beiden verschillen weer als ze op een ander scherm bekeken worden. Kwestie van kalibreren, al zat bv de workflow van de fotograaf dan ook al gekalibreerd moeten zijn.
Ik ben in ieder geval tevreden met de kleur en goed te lezen dat deze elders ook zo ervaren wordt. Het Limestone moet ik nog even nader beschouwen, want zoals ik 'm hier zie lijkt de kleur bijna beige

Nismo schreef:
Dan is Tamiya TS-7 (Racing White) misschien een optie


Racing White (gevolgd door mat/zijdeglans) was ook mijn eerste gedachte bij aanvang van de brouw. Mocht ik een midden tussen Racing White en het Limestone willen hanteren dan wijk ik ws. uit naar een roomwit uit het scala van Molotow.

8)

Het chassis is inmiddels weer terug naar de werkbank. De "pootjes" tussen de bladveren en het chassis had ik eerder als "nodig" beschouwd qua stevigheid. "Nodig" bleek overbodig :mrgreen:

photo 496903

Vrij gemakkelijk lieten de pootjes zich verwijderen waardoor een getrouwe ophanging tevoorschijn kwam. Het verenpakket heb ik vervolgens afgeslankt. Het massieve blok veren onder de as bleef storen en ik vond het niet realistisch. Ik heb zo'n 5 veren voorzichtig weggeschuurd Uiteraard schuur je dan ook de klemmen weg waarmee de veerbladen bijeengehouden worden. Dit heb ik hersteld met dunne staafjes styreen. Het voorste staafje styreen op de foto zit scheef. Deze zit inmiddels weer recht :wink:

photo 496902

Na voorzichtig schuren ziet het er nu als onderstaand uit. De nieuw aangebrachte delen mogen nog wat vlakker geschuurd en ik moet nog iets bedenken voor het plaatje waar de asbouten in vast zitten. En zo op de foto uitvergroot zie ik nog wel wat puntjes :roll:

photo 496904

photo 496905

Ik vind het in ieder geval een verbetering. Uiteraard is het niet 100% correct, maar wel een stuk geloofwaardiger.

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Fijn dat die poten zich zo gemakkelijk lieten verwijderen. En je werk aan de veren ziet er goed uit. Een mooie verbetering!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank je wel... :brouw:

Ik ben blij met deze stap maar overweeg toch nog net even wat meer (tot de volgende veerklemmen) weg te halen. Probleem is dat de bevestiging van de schokdemper aan de voorzijde dan in de weg gaat zitten. Hier heb ik het aantal tot nu op afgestemd. En een onevenredig aantal veren voor/achter lijkt me ook niet de bedoeling. :roll: Misschien is het ook een kwestie van "hoe ver wil je gaan binnen het materiaal en mogelijkheden van de kit."

Een ander puntje is de hoogte van de as t.a.v. de carrosserie, ofwel de rijhoogte. Jouw Land Rover staat bv net ff dat tandje lager dan deze kit meegekregen heeft. Zal even een dryfit op foto zetten als de gelegenheid er is. 8)

Even off-topic: Heb jouw projecten ik de vliegtuig sector eens bekeken. Wauw!! Ik had me er nooit zo in verdiept, maar qua technieken is er een hoop kennis te halen uit jouw en andere verslagen.

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dank je.

Mijn Land Rover is overigens geen goed referentiepunt, want de achtervering was een beetje doorgezakt.

Op internet zijn veel plaatjes te vinden van de verenpaketten:

Afbeelding
voorvering

Afbeelding
Voorvering (boven) en achtervering (onder)

Afbeelding
Als ombouwset zijn ook de comfortabele paraboolveren verkrijgbaar met veel minder veerbladen. Maar die zijn nooit origineel en zitten ook niet op jouw model. Op foto's kun je ze echter wel vaak tegenkomen. Dus om verwarring te voorkomen even een plaatje.

Voor de juiste stand op de veren zijn fabrieksfoto's (uit de catalogus) handig. Daarop staat ie zoals hij bedoeld was:
Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de uitgebreide toelichting. Zo blijkt een forum als deze maar weer van grootte waarde :D

De referentiefoto's hier aanwezig laten veerpakketten zien die afwijken van de onderdelen zoals Revell deze meegeeft.

photo 497003

photo 497004

photo 497002

De bijdrage van Huib laat echter zien dat de onderdelen van Revell wel redelijk (paar bladen teveel) kloppen t.o.v. de originele Land Rover veren, al zijn ze wat zwaar uitgevoerd. Mijn referentie model bevat schijnbaar dus de genoemde parabool veren die minder veerbladen bevatten en zich (zo te zien) ook net even anders gedragen t.a.v. de rijhoogte. Deze Land Rover "zakt" in ruststand ws iets meer in z'n vering t.b.v. het comfort 8)

Met de afgeslankte veerpakkettten zoals ik ze nu heb, lijkt het geheel redelijk correct te zijn en met de rijhoogte komt het vast ook goed.

We kunnen weer rustig verder. Op naar de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, klopt. Op jouw referentiefoto's zie je paraboolveren. Die zijn nooit origineel. En de Land Rover gaat er iets hoger van op z'n wielen staan.
Ik heb het aantal veerbladen bij de Revell kit niet geteld. Maar zo op het oog ziet het er in de kit redelijk natuurgetrouw uit.

Er bestaan overigens ook nog extra dikke heavy duty veerpaketten voor de achteras. Maar die vind je standaard nooit op een Stationwagon uitvoering zoals jouw model, maar eerder op pick-up versies die extra zware lasten moeten kunnen dragen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
En zo komen we er met een beetje hulp wel uit. Dank daarvoor :mrgreen:

Het plaatje voor de asbouten moest uiteraard nog teruggeplaatst worden. Meer in verhouding t.o.v. de veren en zeker niet zo dik als waar de kit in voorziet. Ik heb hiervoor een stukje zwart plastic op maat gesneden.

photo 498055

Ook de veren aan de voorzijde zijn afgeslankt en uiteraard zijn ook hier de zg "veerklemmetjes weer teruggebracht d.m.v. styreen en stukjes zwart plastic. Op de foto nog wat scheef, maar dit is nadien hersteld d.m.v. schuren. De oplettende kijker zal zien dat de pootjes tussen het chassis en de veren er nog zitten. Deze waren echter zonder schade te berokkenen niet te verwijderen. Anderzijds: De stuurblokken verhinderen zicht hierop. :wink:

photo 498054

Het chassis klaar voor nog een rondje naloop :?

photo 498056

Gevolgd door een hernieuwd laagje primer. Hierna mocht het chassis weer z'n matzwarte kleur aannemen. Op de foto is de verf nog niet droog, maar intussen is alles mooi mat opgedroogd en is het verschil tussen geschuurde delen en delen die al een laagje verf hadden opgeheven

photo 498057

Dat was 'm weer voor nu. Ik ben i.i.g. blij met deze ingreep en het resultaat 8)

Tot de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement