Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 19:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Nou, Karmijn heeft het in elk geval aanzienlijk sneller onder de knie gekregen dan ik.
Het heeft lang geduurd voor ik over de vooroordelen van airbrushen heen was.

Ik spuit nu met verf met oplosmiddelen.
Ik gebruik daarvoor een spuitcabine met afzuiging naar buiten.
En daarbij dan niet nog eens een masker. Vroeger deed ik dat wel, toen mijn spuitcabine nog gewoon een kartonnen doos was.
Verder probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van watergedragen verf, daar waar dat kan.
Of bij metaal zelfs zoveel mogelijk zonder verf.
Wat het spuiten zelf betreft, de controle over hoeveelheid verf en druk is nergens zo goed als juist bij een airbrush.
En het gedoe met het schoonmaken ook trouwens.
Nooit alleen maar voordelen, zonder ook wat nadelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, alles heeft voor-en nadelen en het is natuurlijk zaak te wikken en te wegen en te zien naar welke kant de balans overslaat.
En ja: het spuiten is op zich is niet echt een groot probleem, de ene heeft het sneller onder de knie dan de ander maar het schoonmaken achteraf steekt veel mensen wel eens tegen... maar ja: schilder je met de kwast moet je die nadien net zo schoon maken dus veel verschil is er niet toch? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Cire430, Walesha en Schummie, dank voor jullie reacties! Karmijn en ik vinden het erg leuk om feedback en antwoorden te krijgen.

@Cire430: je ziet hoeveel pogingen Karmijn moet ondernemen om dat mechanisme 'trigger in, naar achteren, spuiten, naar voren en uit' onder controle te krijgen. In de nieuwe vlog, hieronder, komt daar nog een variant bij: het spelen met die trigger. De lucht blijft dan steeds 'aan'. Natuurlijk zijn die vlogs maar een paar minuten elk maar het oefenen heeft bij elkaar denk ik wel zo'n anderhalf tot twee uur gekost alvorens ze aan de Honda-onderdeeltjes begon.

Eigenlijk is het verschil met een spuitbusje niet zo heel groot; met een spuitbus kun je niet zo precies spuiten natuurlijk en je kunt de hoeveelheid lucht niet regelen, maar voor strakke effen lagen is een spuitbus even bruikbaar als een airbrush. Nog twee nadelen zijn, dat spuitbussen relatief duur zijn in de verf en dat je relatief veel verf verspilt. Een groot voordeel echter is, dat je de spuitbus niet schoon hoeft te maken. Na het primen met de airbrush, zullen we een Tamiya-spuitbusje gebruiken om de witte kleur aan te brengen. Het praktische verschil zal in een volgende vlog wel duidelijk worden.

Gebruik je bij airbrush ook altijd een afzuiging naar buiten?

Ja, ik gebruik afzuiging naar buiten, zeker omdat de primer een lakverf is. Maar eigenlijk is geen enkele verf goed voor je longen, ook acryl of andere watergedragen verven niet (hoewel veel minder schadelijk).

Spuitproblemen kun je eigenlijk in veel gevallen voorkomen door iets zorgvuldiger met je airbrush om te gaan dan ik doe, of door zoals in dit geval een accessoire te kopen. Omdat je de punt van de naald nog wel eens wilt schoonmaken, met bijv. vingernagels, schroeven veel modelbouwers de beschermkap voor naald en nozzle er vanaf. Zo ook ik. Bij mijn H&S heb ik nu, samen met nieuwe naald en nozzle, een handig nieuw beschermkapje besteld dat je heel makkelijk kunt verwijderen (het schuift erop / eraf). Je naald kan dan nergens tegenaan komen / verbuigen, maar je kunt hem wel makkelijk schoonmaken. Overigens spuit die lakprimer zo prettig en probleemloos, dat ik maar ongeveer een à twee keer per uur de naald hoef schoon te maken. Mits je die volgorde lucht -> trigger -> spuiten -> trigger -> lucht aanhoudt; als je daarentegen de trigger ineens loslaat dan hoopt zich meer verf op de naald op en zul je vaker moeten schoonmaken.

@Walesha:
Wel balen van die nozzle natuurlijk maar dat leek me niet zo dadelijk invloed te hebben op het resultaat.

Ja het viel me al op dat, op wat onverwachte spetters na, het resultaat nog prima was ondanks de wat scheve nozzle. Wat vooral irritant was, was dat we in een half uur tijd de airbrush twee maal helemaal uit elkaar moesten halen en schoonmaken. Ter vergelijking, de spuitwerkzaamheden van de nieuwe vlog duurden ongeveer een uur maar we hoefden de airbrush helemaal NIET schoon te maken (alleen de tip van de naald). Pas na afloop van de werkzaamheden, hebben we het apparaat schoongemaakt.

@Schummie:
Ik gebruik vaak ook geen masker, ook omdat er al afzuiging naar buiten is. Maar als je gedreven aan het airbrushen bent, krijgt de afzuiging (althans die van mij) niet alles weg en daarom wordt wel aangeraden om een gasmasker op te zetten, zeker bij lakverf zoals deze primer. Met mijn dochter wil ik geen risico's lopen zoals je begrijpt. Helaas bleek mijn masker niet op haar gezichtje te passen, maar ik heb er een oplossing voor bedacht (te zien in de volgende vlog). Zeker bij watergedragen verf, kan ik me voorstellen dat je naast afzuiging geen gasmasker draagt, dat doe ik zelf ook nooit. Ik vind vooral die Vallejo air verfjes super lekker ruiken trouwens (misschien raar, misschien ben ik de enige?)!

@Walesha en @Schummie:
Om nu deze lakverf (Alclad grey primer & microfiller + Mr Hobby thinner) als voorbeeld te nemen, gedurende het uur dat we (betreffende de onderstaande vlog) hebben geairbrushed -kan ook anderhalf uur zijn- hebben we zoals gezegd een of twee keer de punt van de naald schoongemaakt met een beetje airbrush cleaner (in totaal kost dat een minuutje). Pas aan het eind van het primen, hebben we de airbrush uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. Dat kost een minuutje of 7, 8 misschien.

Ik vind dit zelf nog wel meevallen. Iets anders is het natuurlijk, als je met meerdere kleuren schildert; maar dan nog kun je eerst even het cupje schoonmaken en dan nozzle doorspoelen met wat airbrush cleaner. Natuurlijk is dit wel een voordeel van de spuitbus: daar hoef je helemaal niet schoon te maken (op het ondersteboven houden van het spuitbusje en wegspuiten van de verf die in de leiding zit na, dan).



Nou, op naar de volgende vlog!

Vlog 15: priming
(7:26)

- Na nog wat oefenen, worden dan eindelijk de eerste onderdeeltjes van de Honda geprimed. Karmijn doet dit alleen. Zou het foutloos lukken?
- De video bevat drie tips.



- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/3vpl81wTpSE
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... uGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5EC ... irmation=1


Afbeelding

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Beginnen we hier niet stilaan te denken aan het ontluiken van een "verborgen talent"? De meesten hebben wel zo'n verborgen talent maar jammer genoeg krijgen weinigen de kans om op jonge leeftijd daar iets mee te doen omdat veel kinderen van jongsaf in een bepaalde richting worden geduwd ten koste van hun echte talent. Ik las daar vorig jaar nog een artikel over. Dan gaat het niet enkel over hobbygerichtheid zoals hier bij Karmijn maar ook over talenten die iets voor hun toekomst kunnen betekenen.
Nu ja, het is verbazend hoe Karmijn op haar jonge leeftijd blijkbaar door het modelbouwvirus is gebeten… ik kan niet in de toekomst kijken maar ik vraag me soms wel af waar dit heen zal leiden. Maar goed: ze heeft er tot nu toe plezier in en leuke dingen doen samen met papa is altijd leuk toch? :roll:

Keep up the good work Karmijn en ik kijk uit naar het vervolg! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik snap heel goed dat de uiteindelijke oefentijd veel ruimer is dan wat we zien in de vlog's maar ik vind het resultaat van het prime-werk erg knap gedaan door Karmijn. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Walesha:

* Roy: ik kan dat niet goed inschatten (eerste stukje wat je schrijft) maar feit is wel, dat ze het airbrushen goed onder de knie begint te krijgen. En ach als het niet haar hobby blijkt, waar ik overigens vanuit ga hoewel ze zelf met het idee van de Airbus A380 kwam, dan zijn deze vaardigheden goed voor de ontwikkeling van haar fijne motoriek en bovendien is ze veel tijd samen met haar vader bezig; mij zal later niet verweten worden dat ik alleen maar aan het werk ben en geen oog heb voor mijn opgroeiende kinderen :) Ik geef je op dat punt dan ook helemaal gelijk.

* Karmijn: ik vind het ook leuk dat ik hiermee bezig ben.
(Wat betreft "leuke dingen samen met papa is altijd leuk toch?'), volmondig: "Ja!!". :)

@Cire430:
* Karmijn: dat vind ik fijn!



Vandaag om 18:00u. is de première van de volgende vlog. Karmijn en ik komen weer even tevoren en tijdens de vlog chatten. De video duurt ruim 3 minuten.


VLOG 16: PRIMING KLAAR, SCHUREN EN STOF KLEVEN
(3:17)

- De laatste onderdeeltjes primen.
- Daarna schuren.
- De onderdeeltjes met een kleefdoek stofvrij maken.- De video bevat zes tips waaronder één kijkerstip.



- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/Q-SQfJ64PoE
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?lis...X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1


Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 8:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik vind dat Karmijn het spuitprincipe erg snel onder de knie krijgt. Ik merk dat ze hierdoor zelfvertrouwen krijgt en het daardoor ook steeds leuker gaat vinden. :) Goed dat ze nu ook een masker droeg, het leek er even op of de afzuiging de spuitnevel even niet voldoende kon bijbenen.
Ik heb een vraag over de kleefdoek omdat die nieuw voor mij is. Is dit afdoende ook wat betreft de niet vlakke onderdelen? Tot nog toe spoel ik na elke schuurbeurt alles met lauw water.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik sluit me graag aan bij het comment van de vorige poster en ja: dat kleefdoek, daar had ik ook nog nooit van gehoord. Kan je daar iets meer over vertellen? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Cire430: op een gegeven moment ging het inderdaad hard met Karmijn, ineens had ze het in de gaten; en ook ik vond dat sneller gaan dan verwacht. Zoals je zegt, terwijl ze er eerst een beetje tegenop zag (faalangst denk ik), vindt ze het nu ook echt leuk om te zien hoe iets wat wit is, nog iets witter wordt; een groot onderdeel wordt dan eigenlijk een kleurplaat. Ook vindt ze het interessant om te zien hoe mooi strak die verflagen komen. Ze heeft het gevoel om wetcoats aan te brengen zonder druiper, wat ik persoonlijk knap vind.

Elders kreeg ik ook de opmerking dat de nevel niet altijd wegkwam, dat is zeker bij wetcoats het geval zag ik. Ik denk dat het filter vervangen moet worden.

@Cire430 en @Walesha: zo'n kleefdoek is te koop bij bouwmarkten. Als je op 'kleefdoek' googelt, zie je al meteen wat resultaten. De onderdelen met reliëf krijg je veelal ook wel schoon met zo'n doek, alleen als er wat dieper reliëf zit of het is wat nauwer, dan komt de doek daar niet. Voordat ik die met de kleefdoek ga schoonmaken, blaas ik er eens flink op zodat het meeste stof weg is. Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem als er dan nog wat zit, dit zijn meestal juist ook de stukken waar ik niet schuur juist omdat het niet zoveel uitmaakt of daar een stofje zit, omdat ze goeddeels uit het zicht zijn. Mocht ik twijfelen, dan kunnen de reliëfstukjes nog worden schoon geblazen met de airbrush als hogedrukreiniger (zie vlog 15, tip 51).


Vandaag om 19:30u. is de première van de volgende vlog. Karmijn en ik komen vanaf 19:15u. chatten. De video duurt ruim 3,5 minuten.


VLOG 17: SPUITBUS OF AIRBRUSH? BONUS: BANDJES DRAAIEN
(3:37)

- Spuiten met de spuitbus.
- Gebruik van een speciale spuitbus-trigger.
- Mijn onverbloemde mening over spuitbusjes
- Terug naar de airbrush.
- Bonus: de gietnaad van vinyl wieltjes verwijderen met draaibank (methode ook te gebruiken voor multitool).
- De video bevat vijf tips waaronder één kijkerstip.



- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/1nb77ruK0bY
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?lis...X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
De video is inmiddels zichtbaar (zie vorige post).

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement