Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu do 18 jun, 2026 1:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell NH90 NFH 1/72
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2026 19:39 pm 
Brouwer

Hoi,

Ik start in deze groepsbouw m’n tweede project.
Dit is de eerste helikopter die ik bouw in deze 1/72 schaal.
(Heb nog een Westland sealynx in de kast staan in 1:32 maar dat is een heel lang lopend project.)

Het is de NH90 van NHIndustries. Hieronder een kleine introductie over de geschiedenis etc. vrij overgenomen van Wikipedia.
Waarom ik deze helikopter bouw heeft twee redenen. De eerste is voor deze groepsbouw en de tweede is voor een weekend kracht bij mij op het werk.
Ik werk in een verzorgingshuis en daar werk een weekend kracht die de ambitie heeft om helikopter piloot te worden op een NH90.

NH90

De NH90 is een tweemotorige, multifunctionele helikopter.
De helikopter is ontwikkeld als reactie op de NAVO-behoefte aan een militaire helikopter die zowel boven land als boven zee kan opereren.
De NH90, een helikopter ontwikkeld, gebouwd en ondersteund door NHindustries, is een samenwerkingsverband tussen Leonardo (voorheen Agusta Westland), Airbus Helicopters (voorheen Eurocopter) en Fokker.

Oorsprong

Het begin van het internationale helikopterprogramma NATO Helikopter voor de jaren negentig (NH90) gaat terug tot begin jaren 1980 toen de strijdkrachten van Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland gezamenlijk aangaven behoefte te hebben aan een nieuwe tweemotorige, middelgrote motorhelikopter in de gewichtsklasse van 9 tot 10 ton. De intentie was te voldoen aan de eisen op het gebied van diverse maritieme operaties evenals tactische transport operaties boven land.
In 1985 ontstond een ambitieuze samenwerking tussen Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk om een multifunctionele militaire NAVO-helikopter te ontwikkelen voor de jaren negentig. Het Verenigd Koninkrijk besloot na twee jaar echter te stoppen.
Op 1 september 1992 tekende NHIndustries een NH90 design-and-development contract met NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Dit bureau vertegenwoordigde de vier participerende landen: Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, tegenover NHIndustries die ook verantwoordelijk is voor marketing, verkoop en aftersalesondersteuning van de helikopter.
Het eerste prototype, de PT1, maakte zijn eerste vlucht op 18 december 1995. Het tweede prototype, de PT2, vloog op 19 maart 1997, en het derde prototype, de PT3, volgde op 27 november 1998. PT3 werd de eerste helikopter met full fly-by-wire, zonder mechanische back-up. Het programma gaf enerzijds de kans aan verschillende Europese landen om te laten zien dat ze in staat zijn een concurrerend hoogwaardig wapensysteem te ontwikkelen en te produceren, anderzijds versterkte het de Europese samenwerking met als doel het delen van technologie, werklast en kosten.

Nederland

De Nederlandse defensie vliegt met 19 NH90 NFH's ze vervangen de Lynx SH-14D maritieme helikopter en de AB-412-reddingshelikopter. In september 2007, tijdens de Heldair Show Maritiem op De Kooy, werd het eerste Nederlandse model getoond. Deze is in 2010 overgedragen, en het twintigste en daarmee het laatste toestel is op 10 juni 2016 afgeleverd.[26] De NFH's zijn gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy en worden ingezet voor maritieme taken, zoals het opereren vanaf schepen en Search and Rescue taken.
In 2024 is er een aanvullende order voor drie toestellen geplaatst. Waarbij er een als vervanging dient voor het toestel dat in 2020 verloren ging en de twee als uitbreiding voor de bestaande vloot bedoeld zijn. Het totaal aantal NFH’s voor de Nederlandse Marine zal dan tweeëntwintig zijn.
Bron; Wikipedia

Hieronder een promotie filmpje van defensie over de NH90.

Bron; Koninklijke Marine, YouTube.

De kit

photo 631566

De inhoud

photo 631563

photo 631565

De te gebruiken decalsheet van Dutch decal.

photo 631562

En deze kit is al door verschillende mede brouwersgebouwd dus referentie genoeg.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell NH90 NFH 1/72
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2026 21:45 pm 
Brouwer

Wat een beest, met al die uitsteeksels en sensoren. Als je het niet erg vind, zet ik de volgmodus bij deze even aan 8)

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 22:42 pm 
Brouwer

Gaaf! Afgelopen Wereldhavendagen te Rotterdam deze goed van binnen en van buiten kunnen bewonderen, oprecht een beest van een toestel inderdaad. Hier ook volgmodus aan! :brouw:

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 21:23 pm 
Brouwer

Bedankt voor jullie reactie's jongens. :brouw:

tsjopper bob schreef:
Als je het niet erg vind, zet ik de volgmodus bij deze even aan 8)

Gezellig :wink:

Deef schreef:
Gaaf! Afgelopen Wereldhavendagen te Rotterdam deze goed van binnen en van buiten kunnen bewonderen, oprecht een beest van een toestel inderdaad. Hier ook volgmodus aan! :brouw:

Mooi Deef, ik heb deze ooit eens in het echt mogen bewonderen op de luchtmachtdagen, volgens mij op Vonkel of Gilze Rijen. Bleef toen vlak voor het publiek stil hangen. inderdaad een beest van een heli. 8)

We zijn weer een heel eind verder met deze chopper.

Eerst maar eens de pasvorm bekeken en gepast uiteraard. En dan viel allemaal reuze mee.

photo 632331

Daarna alles van het interieur los geknipt en in de kleuren gezet.
Het ziet er allemaal niet super tip top uit maar dat hoeft voor mij ook. niet zo. :wink:

photo 632333

photo 632334

photo 632335

photo 632336

De onderkant had wel wat aandacht nodig. De pasvorm van het achterste gedeelte was niet echt top. Dus maar wat extra steun
aangebracht dmv wat stripjes styreen.

photo 632337

Maar nu had ik een vraag onder de kenners. Deze twee gapende gaten horen daar toch niet? Of wel?

photo 632338

Komende tijd verder aan de body en alles gereed maken voor de primerlaag.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2026 23:03 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Leuk om te zien dat deze hier ook gebouwd wordt, staat ook hoog op mijn lijstje, het is toch echt een gave heli om te zien.
Boxer schreef:
Maar nu had ik een vraag onder de kenners. Deze twee gapende gaten horen daar toch niet? Of wel?

photo 632339

Ik vond deze in mijn referentie-fotomapje, gewoon ooit van het www geplukt.

Succes!

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2026 8:25 am 
Brouwer

Zitten daar opblaasbare drijvers in?

De naad op het model is echter wel vele malen groter dan op de echte.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2026 23:13 pm 
Brouwer

Die opblaasbare drijvers zitten niet in, maar komen over de gleuven voor zover ik het kan zien. Ik heb - ik meen via Scalemates - de handleiding van de Nederlandse NH-90 NFH (Revell 04651) gedownload en daar zie ik op pagina 10 onderdelen 120 en 121 (die 'flotation gear') die aan weerszijden bevestigd moeten worden en volgens mij over die gleuven komen te 'vallen'.

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2026 16:06 pm 
Brouwer

Hoi,

dat klopt helemaal Peter :wink:

Ik was te snel met de vraag. Als ik verder had gebouwd dan zag het er zo uit en had ik de vraag niet hoeven stellen. :oops:

photo 632548

Tijdens de verdere bouw aan de onderkant kwam ik iets tegen wat Revell vergeten is te vermelden.

Een steun aan de onderkant van, ja wat is het eigenlijk ? een soort afvoer? Radar of sensor?

photo 632553
Bron http://www.seaforces.org

Het onderdeel is 127 op het lichtere kleurig sprue.

photo 632547

photo 632549

Verder geef de bouwbeschrijving aan om alle contactpunten op de romp voor de antenne te verwijderen.

photo 632551

Maar volgens mij klopt dat niet.

Op de site http://www.seaforces.org een site met heel veel foto's van marine strijdkrachten over de hele wereld.
staat bij Nederland scherpe foto's hoe het wel aansluit op de romp van de heli.

Hieronder ga je direct naar de Nederlandse heli's.
klik

En volgens mij zitten de eerste drie contactpunten voor de romp al aan het onderdeel zelf.

photo 632552

Dus ik ga de eerste voorste drie verwijderen ipv allemaal.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2026 18:38 pm 
Brouwer

Boxer schreef:
Tijdens de verdere bouw aan de onderkant kwam ik iets tegen wat Revell vergeten is te vermelden. Een steun aan de onderkant van, ja wat is het eigenlijk ? een soort afvoer? Radar of sensor?

Het lijkt me iets van een afvoer / uitlaat, plaatjes geplukt uit je link van de '088' en de '110'.

Afbeelding

Maar niet altijd gemonteerd
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2026 16:40 pm 
Brouwer

wat een fantastisch mooie foto's! Is dat buizensysteem niet een dump mast, aangesloten op het fuel vent systeem? Dat zijn dan die twee ronde openingen. Mogelijk is de mast zelf modulair (afhankelijk van de missie) en kan men kiezen voor het plaatsen ervan, of niet. Het voegt natuurlijk gewicht toe (nadeel), maar kan levensreddend zijn als met maximale brandstof wordt opgestegen. Als direct daarna een motorstoring volgt, kan zo'n mast een reddingsmiddel zijn om snel veel gewicht kwijt te raken en daarmee controle over het toestel te behouden. Maar... dat is maar een aanname. Als er deskundigen zijn die het weten; ik ben heel benieuwd.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]