Dank voor jullie aanmoedigingen!
@Mark: ik heb op het vel dat ik nu wil bestellen helaas geen ruimte meer over, maar als jij of anderen interesse hebben wil ik er binnenkort best een paar extra bijbestellen met evt. wat meer registratiecijfers en ook gelijk de Nederlandse roundels erop, mooi kleurecht gedrukt bij Spotmodel. Zal inclusief de postzegel uitkomen op een tientje ofzo. Je moet er alleen niet al teveel haast mee hebben. Ik hoor het wel.
@René: VET! Mooie foto's. Heb je toevallig nog wat meer foto's van de cockpit? In het bijzonder dat bruine hangmatje achter de stoelen?
Ik ben sinds 1 februari lekker aan de slag. Voor degenen die deze kit ook nog willen bouwen kan ik helaas melden dat dit geen al te beste kit is.
Om te beginnen de cockpit. Dit is eigenlijk niet per se een klacht; de detaillering is precies wat je mag verwachten van een short-run kit als dit. Het is al heel wat dat er een poging is gedaan om wat detail in de zijwandjes van de romp te gieten.

Ik ben begonnen met het wegschaven van dit detail om vervolgens zo ongeveer hetzelfde er weer in te plakken, maar dan met meer werk

Zoals te zien is, zijn de romphelften al tegen elkaar gelijmd, zonder het onderdeeltje dat de cockpitvloer moest voorstellen. Dat lijkt een rare volgorde maar door de ruime opening maakt dit het juist makkelijker om een mooie cockpit te scratchen.

De cockpitvloer in kwestie:

Ik heb ze weleens slechter gezien, maar het is wel een erg simpele weergave van de werkelijkheid. In het echt lijkt een echte vloer te ontbreken. In plaats daarvan zitten de vliegers in een soort klimrek met smalle plankjes voor onder hun voeten. Het ziet eruit alsof je er vooral niet je smartphone tussen moet laten vallen, omdat je die pas terugkrijgt na een looping of een volledige demontage van het vliegtuig. Gelukkig zal dat in de jaren '60/70 nog niet zo'n issue zijn geweest.
Een avond snijden en plakken met Evergreen levert het volgende op:

Op de bodem heb ik een heel dun (0,2 mm) plakje styreen geplakt om de naad weg te werken. Daarna heb ik de romp volgebouwd met stangetjes, staafjes en plankjes. Het instrumentenpaneel komt uit de kit. Al het witte is mijn toevoeging.
Voor de schuifknoppen onder het instrumentenpaneel heb ik de dunste Evergreen staafjes gebruikt die ik had, de verdikking heb ik gemaakt door het heel even naast een vlammetje te houden. Het ziet er eigenlijk nog wel iets te grof uit. Ik ga proberen of ik ze nog fijner krijg met stretched sprue o.i.d.
De stoeltjes heb ik nog niet laten zien, deze komen later!
Zoals misschien al is opgevallen, ligt de neus eraf. Deze heb ik eraf gezaagd met de volgende reden:

Op zich heeft KP de verspringing tussen de motorbeplating en de romp mooi gedaan. Met de dikte van het gebruikte plastic en de short-run technologie zie ik niet in hoe ze hier daadwerkelijk een spleet in hadden kunnen maken zoals bij de echte.
Het loszagen en verder uithollen van de onderkant van de beplating was een vrij snel klusje.

Ook het frontje heeft wat werk nodig:

E.e.a. moet nog wat verder verfijnd worden. Ik zal nu ook iets moeten maken dat contouren heeft van de zescilinder Lycoming boxermotor, anders kijk je straks door de openingetjes dwars door de sleuf aan de achterkant heen naar buiten. Ik ga daar niet teveel werk in steken, tenzij ik het mezelf aandoe dat ik ook nog een motorkap open wil zetten. Misschien moet een van jullie me even tegenhouden...
Door naar het volgende verbeterpunt:
De stuurvlakken (rol- en hoogteroeren) zijn weergegeven door gewone paneellijnen. Ik denk dat het mooier is om ze los te snijden en ze aan de aanhechtingskant af te ronden. Dan kunnen ze ook enigszins uitgeslagen weer worden teruggelijmd.
Grappig is dat je nu goed kan zien dat de paneellijnen handmatig in de masters (of misschien zelfs de spuitgiet mallen?) zijn aangebracht. Ze schieten hier en daar wat te ver door en ze zijn niet allemaal even strak:

Dan naar de grotere problemen van deze kit, te beginnen met de canopy. Deze is veel te breed! Hij steekt aan beide kanten ongeveer een halve millimeter uit en dat is echt geen gezicht.

Aan de achterkant ontstaat een flinke kier tussen de romprug en de kap.

Ook de helderheid is niet je van het. Misschien was de cockpit daarom zo karig.

De breedte zou eventueel kunnen worden opgelost door de romp aan de voorkant te verbreden. De
Aero Ae-45 die ik een tijdje terug bouwde heeft hetzelfde probleem van een te brede canopy. Daar gaat iets niet helemaal lekker bij KP. Omdat ik dat van tevoren wist heb ik de romphelften op elkaar gelijmd met een stukje plasticcard ertussen en dat naderhand in vorm te schuren.
Ik heb overwogen om dat bij de S.11 alsnog te doen, maar dat zou betekenen dat ik mijn gescratchte cockpit grotendeels weer af had moeten breken. Het zou vervolgens de slechte transparantie niet oplossen en eigenlijk zou ik de kap graag opengeschoven willen bouwen en hier is de grof gegoten kap uit de kit niet voor geschikt.
Dit alles hoop ik op te lossen door een nieuwe kap te maken door middel van vacuforming. Ik ben inmiddels bezig met een master (positieve mal) hiervoor en een eenvoudige vacuform-tafel is onderweg. Ik ga jullie natuurlijk uitgebreid op de hoogte houden van dit plan dat ongetwijfeld lastiger gaat zijn dan ik nu al bang voor ben
En dan zijn we er nog niet... Ik heb de onderdelen van de kit tegen een schaaltekening gehouden. Meteen valt op dat de breedte van de staart niet klopt. De staart loopt te taps toe waardoor het verschil links en rechts op het slechtste punt ongeveer een millimeter is.
Mogelijke oplossingen: ook hier de romp verbreden door materiaal tussen de romphelften te lijmen. Of, plastic tegen de zijkanten plakken en het geheel dan weer in vorm schaven.
Ik ga het allebei niet doen. Ik ben bang dat ik de verdere geometrie van de staart verpest. Op de romp zit een mooie weergave van gespannen linnen over het metalen frame, een van de sterkere punten van deze kit, en ik ben bang dat ik dit beschadig als ik er teveel aan ga verbouwen.

De vorm van de vleugels lijkt aardig te kloppen:

En ook het zijaanzicht lijkt OK:

Dit kleine gele vogeltje wordt wel een urenvreter! Gelukkig is het een hobby en vind ik het (nu nog wel) leuk.