De crashkraan is nog lang niet af en toch open ik een nieuw topic hier. Want ik ben namelijk al met de S-51 begonnen, waarover straks meer. Eerst wat historie.
De Sikorsky S-51 was de eerste Nederlandse helicopter. In eerste instantie gekocht door een stichting, met als doel het onderzoeken wat een heli voor Nederland zou kunnen betekenen. De stichting was door een aantal partijen opgezet, waaronder Defensie. De Marineluchtvaartdienst leverde het benodigde technische personeel en een vlieger. Toen de tests waren afgerond, heeft de MLD het toestel overgenomen, dat was 1951/52. Daarbij is het volgens diverse bronnen geel geschilderd en kreeg het zijn militaire registratie. De naam "Jezebel" stond in die tijd nog niet op de romp.

(Bron:
http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... boord.html)

(Bron:
http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... boord.html)
Er werden weer diverse test uitgevoerd, waaronder aan boord van de Karel Doorman. En in 1953 werd het toestel ingezet voor reddingsacties tijdens de watersnoodramp.
(Bron: Defensiekrant)

Dit is de uitvoering die ik wil gaan bouwen. Dat is vóór de update naar hydraulische besturing en de metalen rotors. Ook het frame van de ruiten was anders dan in de latere periode.
De MPM kit is ook uitgerust met de oorspronkelijke rotors van hout en linnen bekleding, dus dat komt goed uit.

Een mankement aan de kit die ik heb kunnen overnemen is dat de transparante delen totaal vergeeld zijn. Er zijn twee opties qua glaswerk. De eerste is de ronde neus transparant en de rest van de ramen als randjes in het grijze kunststof van de body, dus ondoorzichtig. Of je kunt de body afzagen en het voorste stuk uit twee delen transparant samenstellen. In ieder geval zijn ij allebei vergeeld. Op de grote transparante delen zit dus ook de detaillering van de deuren en de ramen. Ik ga een nieuwe raampartij maken en dus kies ik voor de eerste optie. Ik maak met een vacuform aparaat een nieuwe neus en zaag de andere ramen uit het dichte rompgedeelte. Nou, is het wel de eerste keer dat ik ga proberen te vacuformen, dus een klein sprongetje in het diepe is het wel.
Nog even de foto's van de handleiding, waar je die twee opties kunt zien staan.

En toen dus aan de slag met het maken van de mal voor het vacuformen. Ik ga een afdruk van de originele neus maken met zelfdrogende klei, die volgens de verpakking niet of nauwelijks krimpt. Voor de zekerheid smeer ik de originele neus in met een lossingsmiddel, wat een dunne waslaag vormt tussen het kunststof en de klei. Bij de eerste poging propte ik de hele neus vol met klei, zodat ik diepte genoeg had voor een schroef om de mal uit het kunststof te trekken.

Dat werkte niet lekker. Die dikke prop heeft veel teveel droogtijd nodig.

Poging twee was een holle vulling en dat pakte een stuk beter uit.

Het oppervlak was wel wat ruw, Met een dunne laag surfacer en wat schuurwerk kreeg ik het voldoende glad. Om de mal iets te verlengen heb ik er een stuk polystyreen achter geplakt met epoxylijm. en die daarna ruwweg op dezelfde omtrek gesneden als de mal van de neus zelf.

En toen het vacuformen. De eerste poging leverde een fraaie bubbeltjesplastic op. Ik had al gelezen dat PETG hygroscopisch was en dat het opgenomen water tijdens het verwarmen belletjes (stoom) kan gaan vormen. Maar voor ik maatregelen ging nemen, wilde ik weten of er überhaupt een probleeem was. Nou, dat was er.

De oplossing die ik op het internet vond was om de plaatjes eerst twee uur te drogen in de oven, bij 55 graden Celcius. En dat bleek ook prima te werken. Daarna had ik twee keurig transparante exemplaren.

De neus is nu helemaal glad. Bij het origineel zitten er wat vage randjes op waar het frame van de ramen zit. Die ga ik met strip zelf maken. Ben benieuwd of ik dat een beetje fraai passend ga krijgen. Duimen maar.