Dank, heren.
Vintage Jet schreef:
Het blijft verbazend om te zien hoe je uit vormloze plaatjes (ogenschijnlijk gemakkelijk) een kraan weet te toveren. Maar gemakkelijk is het zeker niet. En vast heel wat uurtjes werk, denk ik zo. Prachtig!

VJ
Daar zitten inderdaad heel wat uurtjes in, al was het maar omdat ik soms dingen gewoon afkeur, in de kliko gooi en daarna opnieuw maak. Om het een beetje gelijkvormig te krijgen snij of zaag ik het spul wat ruimer uit, maak er dan een pakketje van en vijl/schuur ze tegelijk naar de uiteindelijke afmeting. Dat is voor mij de beste garantie dat het er een beetje hetzelfde uit gaat zien. Het is alles bij elkaar best een hoop werk.
tsjopper bob schreef:
Knap werk Jan, leuk om het zo te zien groeien.
Dat 'C'-vormige profiel zou van gezet staal kunnen zijn. In de constructiewereld is het meestal gewalst en dan is het een UNP.. (schuine flenzen) of UPE.. (rechte flenzen).
Dan zou ik gokken dat dit UPE is geweest, als die standaard destijds (1950-1953) al bestond.
De kraan heb ik weer even opzij gelegd en ik heb me met de achterwielen bezig gehouden. Ook dat is een bak werk, beeldhouwen op de vierkante millimeter. Ik hoop dat het maken van een mal en daarna het gieten van kopiën gaat werken, want ik zou de kopiën niet graag handmatig maken
Hier, in een korte reeks foto's, een indruk van hoe het wiel tot stand gekomen is. Zoals eerder gemeld heb ik het pakket schijven met één schijf van 1,5 mm uitgebreid. Toen de lijm daarvan genoeg droogtijd (een week) had gehad, heb ik de buitendiameter op maat geschuurd. Vervolgens heb ik het profiel op de buitenkant geschetst en de eerste kleine freesgleufjes aangebracht.

De rest van de omtrek heb ik ook eerst nog ondiep weggefreesd, zodat ik aan de zijkant kon zien waar de geulen uitkomen. Daarmee kon ik de schets van de groeven op de zijkant tekenen.
Nu kon ik het profiel in de omtrek verdiepen, aflopend naar de zijkant, en daarna het loopvlak een eerste beetje afronden.

Het profiel is daarna verlengd tot in de zijkant.

Dit alles heb ik in stapjes herhaald, waarbij ik het profiel steeds verder uitdiepte. Met de frees heb ik het midden van de zijkant aan beide kanten verdiept, ter grootte van de wieldop. Die wieldop ga ik er later apart inzetten. Bij het frezen, zelfs bij die kleine Proxxon freesjes van 1 t/m 3 mm, vliegt het stof je om de oren. Om dat een beetje onder controle te houden heb ik de kleine mond van de stofzuiger naast het werkstuk vastgemaakt. Daarmee zag ik het stof keurig linksaf gaan

Met de scalpel en kleine vijltjes heb ik de verdieping rond de naaf en alle freeswerk zo netjes mogelijk afgewerkt. Sommige kleine ruwheden zitten er nog in, want die waren niet af te snijden/vijlen/schuren/schrapen zonder de omliggende delen te beschadigen. Daar zal ik dus mee moeten leren te leven.
Dit is het schoongemaakte resultaat. Ik vind het alleszins acceptabel. Dit wordt de master voor de achterwielen.

Next up is het voorwiel. Maar dat is voor de volgende update.