Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 15 jun, 2026 17:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2026 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1548
Woonplaats: Deventer
Mooi werk Jan,

Die bandjes van jouw zien dr ook top uit.

Scratch bouw geeft zo veel voldoening wanneer je iets wilt maken en het lukt en lijkt op datgene
wat je wilde maken.

En niet te vergeten: elke keer als je iets nieuws maakt leer je weer bij dus zal de volgende een stuk makkelijker en sneller gaan,

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2026 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 1007
Woonplaats: Lekkerkerk
Dank voor de commentaren, heren. DJ, ik krijg er rode wangetjes van :oops:

Nu was het toch echt tijd om de gietset uit de kast te halen en de volgende sprong in het diepe te beginnen. Eerst nog even wat kleine mankementje gecorrigeerd en nog een ronde schaaf en schuurwerk om nog wat oneffenheden weg te krijgen.

photo 630991

En toen was het maken van de mallen aan de beurt. De asopeningen heb ik met een klein plakje plasticine gevuld. Daarna aan doos gemaakt waar het origineel in kan. De gietopening wordt gevormd door een stuk plasticine. Dat was wel gelukkig, want toen ik de doos sloot, stond het wiel toch nog een beetje hoog. Met de plasticine voet kon ik dat makkelijk corrigeren.

photo 630994

photo 630993

photo 630992

De siliconen heb ik heel voorzichtig geroerd en gegoten. Daarna heeft het 24 uur gedroogd/gehard. En toen met gekruiste vingers de boel uitgepakt. En warempel, als je goed keek kon je het profiel onderin ontwaren.

photo 630996

photo 630995

Met iets minder spanning heb ik daarna de resin gemengd en gegoten. Ik heb de vormen met twee blokken mooi rechtop gedrukt. Hier is de droogtijd een uur, volgens de video van Hanjo. Ik heb anderhalf uur aangehouden, to be on the safe side. En Tadaaaa! De eerste batch van de serieproductie is een feit.

photo 630998

photo 630997

Ik ben er gewoon trots op :D

_________________
Cheers, Jan

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2026 18:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4720
JJ@MB schreef:
Dank voor de commentaren, heren. DJ, ik krijg er rode wangetjes van :oops:

Oh jee, ik zal me dit keer inhouden. :mrgreen:

Heel gaaf om te zien, mijn eerste giethars-mal was ook voor een zelfgemaakt wieltje, voor de Bushmaster scratchbouw van jaren terug. Heel herkenbaar dit.

De lange uithardingstijd van 1 uur is overigens iets wat best wel in je voordeel kan werken, de luchtbellen hebben dan veel meer tijd om de stroperige hars te ontsnappen. Mocht je ooit problemen krijgen met luchtbellen: je kan de rubberen mallen gemakkelijk inknijpen, daardoor komt het resin wat in beweging en kan je vaak best nog wat holtes voorkomen. Een tweede tip is dat je soms met een een simpel stokje (afgeronde satéprikker) alvast de moeilijkste details in de mal ik kan smeren met hars, dat doe ik vaak als een onderdeel veel kleine "diepe" details heeft, denk aan de pennen die op een tank-rups tussen de wielen gaan.



D.J.

_________________
Bezig met:
-
Afgerond:
- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2026 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 19219
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig Jan

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2026 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 1007
Woonplaats: Lekkerkerk
Tx, mannen!

Hier het resultaat van de serieproductie. Er moet nog wel wat aan gecorrigeerd worden, hier en daar. Maar dat zijn kleinigheden. Een paar luchtbelletjes, vooral bij het fijne profiel van de voorbanden, maar niets dat de pret kan drukken.

photo 631364

En zo had ik een paar belangrijke onderdelen toegevoegd. Om de verhoudingen te controleren heb ik de diverse onderdelen in elkaar gestoken/op elkaar gelegd en er een foto van genomen. Die heb ik in het tekenprogramma onder de tekening gelegd ter controle. En dat ziet er niet verkeerd uit. De mast lijkt op de foto weliswaar te laag, maar dat is vertekening van de foto (bleek na controle met een afdruk van de tekening).

photo 631369

Nu heb ik wat aandacht besteed aan de trailer. De spatborden van de achterwielen zijn grote halfronde vlakken die op de hoofdliggers gelast zijn. Als je in de wielkast kijkt kun je de lasnaad zien. Daarom heb ik deze halve manen ook maar apart gemaakt en gemonteerd.

photo 631366

Op de halve manen zitten schuine gebogen strips gelast, Na wat schetsen en schatten op foto's heb ik de hoek daarvan op 30 graden gesteld. Daar heb ik een malletje van gemaakt en aan de zijkant geplakt met kristal klear. Daarover heb ik een stuk tape onder de juiste hoek gekleefd en de rand van de halve maan daarop afgetekend. Het stuk tape heb ik daarna op een stuk polystyreenplaat geplakt en een paar keer uitgesneden.

photo 631367

photo 631368

De schuine stukken van de spatborden sluiten aan op twee 'armen' die vóór de wielen aan de hoofdligger zitten. Op die 'armen' zitten deksels, dus dat doet mij denken dat ze de hijsattributen, zoals kettingen, slings en zo, daarin kunnen opbergen. Die armen zijn een soort van driehoekig, met een afgeronde bovenkant en bovendien met een neerwaartse hoek (20 graden heb ik ervan gemaakt) ten opzichte van de hoofdliggers. Ik heb ze van pakketjes op elkaar geplakte stukje plaat gemaakt en in de vorm gevijld.

photo 631370

photo 631371

Toen die erop zaten, kon ik de schuine bogen op de halve manen lijmen. Dat heb ik telkens in drie stappen gedaan, om de randen goed in positie te kunnen houden tijdens het drogen.

photo 631372

En als laatste voor deze update heb ik de beugel gemaakt waar de mast tegen leunt als hij rechtop staat en de arm op leunt als de kraan opgevouwen is. Ook dat was een vijlactie. Wel lastig werk met zo'n klein dingetje.

photo 631365

Gemonteerd en in opgevouwen toestand.

photo 631373

En met de kraan uitgevouwen.

photo 631374

Dat was 'm weer.

_________________
Cheers, Jan

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2026 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 299
Genieten dit hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 1007
Woonplaats: Lekkerkerk
Dankjewel!

Bij mij sloeg de twijfel toe of alles wel goed uitpakte. Dus heb ik een manier gezocht om die twijfel te bestrijden. Ik heb snel iets van een cabine in elkaar geflanst. Vervolgens heb ik alle onderdelen een beetje in of tegen elkaar gezet en daar foto's van gemaakt in posities waarvan ik ook foto's van the real thing heb. Nou, dan zie natuurlijk van alles. Maar het goede nieuws was, dat het er in grote lijnen okay uitziet. Mast iets te kort, denk ik, cabine te groot, "vleugels" voor de wielen iets te vlak, ondersteuningsbeugel achterop te laag, spatbordaansluiting op "vleugel" moet iets anders.

Dus ik heb nu aanknopingspunten voor verder knutselen en vertrouwen dat het nog wel goed kan komen :D

Ter beoordeling door jullie (laat je commentaar of observatie vooral weten, kan ik alleen maar van leren):

photo 631872

photo 631873

photo 631874

photo 631875

photo 631877

photo 631876

photo 631878

photo 631879

photo 631880

photo 631881

photo 631882

photo 631883

photo 631884

Enjoy!

_________________
Cheers, Jan

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 299
Allereerst natuurlijk schitterend!

Ik ben het met je aangehaalde punten eens:
- Het 2de deel van de kraan lijkt mij te kort.
- De openingen in het eerste deel van de kraan zijn te klein.
- De cabine lijkt mij te groot (voor nu heeft het ook een te "vierkante" indruk, maar de rondingen ga je natuurlijk nog verwezenlijken)
- Volgens mij zijn de voorwielen ook te groot ten opzichte van de achterwielen.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2026 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 3132
Woonplaats: Dordrecht
weer bijgelezen, nog steeds prachtig om te volgen dit project!

_________________
On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2026 7:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2663
Woonplaats: 116A Queensway
Mooie update zo Jan met de foto's van de echte Safe Power ernaast. :brouw:

Eddy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement