Tx, mannen!
Hier het resultaat van de serieproductie. Er moet nog wel wat aan gecorrigeerd worden, hier en daar. Maar dat zijn kleinigheden. Een paar luchtbelletjes, vooral bij het fijne profiel van de voorbanden, maar niets dat de pret kan drukken.

En zo had ik een paar belangrijke onderdelen toegevoegd. Om de verhoudingen te controleren heb ik de diverse onderdelen in elkaar gestoken/op elkaar gelegd en er een foto van genomen. Die heb ik in het tekenprogramma onder de tekening gelegd ter controle. En dat ziet er niet verkeerd uit. De mast lijkt op de foto weliswaar te laag, maar dat is vertekening van de foto (bleek na controle met een afdruk van de tekening).

Nu heb ik wat aandacht besteed aan de trailer. De spatborden van de achterwielen zijn grote halfronde vlakken die op de hoofdliggers gelast zijn. Als je in de wielkast kijkt kun je de lasnaad zien. Daarom heb ik deze halve manen ook maar apart gemaakt en gemonteerd.

Op de halve manen zitten schuine gebogen strips gelast, Na wat schetsen en schatten op foto's heb ik de hoek daarvan op 30 graden gesteld. Daar heb ik een malletje van gemaakt en aan de zijkant geplakt met kristal klear. Daarover heb ik een stuk tape onder de juiste hoek gekleefd en de rand van de halve maan daarop afgetekend. Het stuk tape heb ik daarna op een stuk polystyreenplaat geplakt en een paar keer uitgesneden.

De schuine stukken van de spatborden sluiten aan op twee 'armen' die vóór de wielen aan de hoofdligger zitten. Op die 'armen' zitten deksels, dus dat doet mij denken dat ze de hijsattributen, zoals kettingen, slings en zo, daarin kunnen opbergen. Die armen zijn een soort van driehoekig, met een afgeronde bovenkant en bovendien met een neerwaartse hoek (20 graden heb ik ervan gemaakt) ten opzichte van de hoofdliggers. Ik heb ze van pakketjes op elkaar geplakte stukje plaat gemaakt en in de vorm gevijld.


Toen die erop zaten, kon ik de schuine bogen op de halve manen lijmen. Dat heb ik telkens in drie stappen gedaan, om de randen goed in positie te kunnen houden tijdens het drogen.

En als laatste voor deze update heb ik de beugel gemaakt waar de mast tegen leunt als hij rechtop staat en de arm op leunt als de kraan opgevouwen is. Ook dat was een vijlactie. Wel lastig werk met zo'n klein dingetje.

Gemonteerd en in opgevouwen toestand.

En met de kraan uitgevouwen.

Dat was 'm weer.