Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 20 jul, 2026 18:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2026 12:27 pm 
Brouwer

Hallo Jan.

Mooie update.

Om fotos om te zetten in werkelijkheid en dan de formaten inschatten is een lastig karwei.

De cabine is inderdaad te vierkant. De bovenzijde (dak) moet wat lager alsmede de kniklijn onder de ramen waardoor de ramen naar onder iets groter moeten worden.

Die kniklijn onder de ramen zit net een stukje boven de lijn van het grote wiel , dat kun je als referentie houden.

vwb de kraan heb je al de nodige tips gekregen.

suc6.

Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2026 17:02 pm 
Brouwer

Lukt het je om foto's van de echte en van je model over elkaar heen te plakken?
Dan heb je een goede referentie.

OP mijn werk gebruiken we blue-beam (revue) waarmee je eenvoudig pdf-bestanden kunt bewerken. Zo kan ik makkelijk foto's over elkaar heen schuiven.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2026 21:37 pm 
Brouwer

Tx mannen, als jullie nog meer zien, laat het me weten.

Ik ben al aan de aanpassingen begonnen. De "vleugels" staan nu onder een hoek van 25 graden en dat ziet er beter uit. De openingen in de kraanarm heb ik iets vergroot, want die zijn inderdaad te klein. Echter helemaal hetzelfde maken durf ik niet, omdat ik vrees dat dan de structurele sterkte onderuit gaat. Evergreen is nogal een zachte versie van polystyreen. De cabine was echt alleen maar een "placeholder" in elkaar geflanst van afval. En ja, te vierkant en te groot. Die ligt nu in de kliko en daar komt een geheel nieuwe van. Het kraanlichaam is verlengd en ziet er nu beter uit. Dus ik ben weer onderweg.

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2026 8:19 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Lukt het je om foto's van de echte en van je model over elkaar heen te plakken?
Dan heb je een goede referentie.

OP mijn werk gebruiken we blue-beam (revue) waarmee je eenvoudig pdf-bestanden kunt bewerken. Zo kan ik makkelijk foto's over elkaar heen schuiven.

Wel een goed idee. Bluebeam werkt voor mij niet, want ik werk op Linux. Foto's over elkaar heb ik nog niet geprobeerd. Er zal vast wel een programma te vinden zijn waarmee je de ene transparant kan maken en dan over de andere schuiven. Lastige is om de fotohoek goed te krijgen, zodat het een beetje vergelijkbaar is. Het schaalverschil en de bijbehorende verschillen in lensvertekening zijn nogal fors.

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2026 9:30 am 
Brouwer

Voor wat het waard is heb ik een paar van je foto's van je over elkaar geplakt. Dat komt niet bij elke foto goed uit door het perspectief. Maar deze laten het beste zien waar nog wat werk zit. Eigenlijk laat het zien hoe verbluffend mooi het aan het worden is!

photo 631916
photo 631915
Het zijaanzicht werk het beste. Daarbij heb ik de assen over elkaar gelegd De hoogte en de arm lijken hier perfect. Hooguit valt inderdaad de cabine op.

photo 631914
Die lijkt iets te groot. Waarschijnlijk moet er toch veel geschuurd worden met die rondingen.

photo 631911
photo 631909
Vanaf de andere kant gezien valt het zelfde op. Hier lijkt de arm iets te kort, maar dat kan vertekening zijn als gevolg van het perspectief. Als de foto is genomen met een kleinere brandpuntsafstand dan 50 mm heb je deze verklaard (en dan is het model correct!).

photo 631913
photo 631912
Vanuit deze hoek vallen vooral de 'vleugels' op, die je zelf ook al noemde.

photo 631910
En tot slot: de kraan in actie. Wederom lijken de proporties uitstekend te kloppen. Ook hier lijkt de arm wat korter, maar dat kan heel goed aan het perspectief liggen. De zijaanzichten zijn wat dat betreft glashelder.

Ik herken het, dat je 100% gefocust op je project je zelf je grootste criticus bent. Maar zo vanaf het scherm en in de volgmodus is dit echt een topper aan het worden! Super interessant hoe je dit allemaal maakt.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2026 12:26 pm 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
Voor wat het waard is heb ik een paar van je foto's van je over elkaar geplakt. Dat komt niet bij elke foto goed uit door het perspectief. Maar deze laten het beste zien waar nog wat werk zit. Eigenlijk laat het zien hoe verbluffend mooi het aan het worden is!

....

Ik herken het, dat je 100% gefocust op je project je zelf je grootste criticus bent. Maar zo vanaf het scherm en in de volgmodus is dit echt een topper aan het worden! Super interessant hoe je dit allemaal maakt.

:brouw: VJ

Nou ja, wat een luxe! Top, dat je die moeite hebt genomen. Je hebt weer een stuk van de twijfel weggenomen, dank daarvoor.

Het blijft een speurtocht, zo te bouwen vanaf die oude foto's. Een aantal dingen blijft onduidelijk, zoals de onderkant en de binnenkant van de trailer. Blijven turen op de foto's helpt wel, maar allemachtig wat kost dat veel tijd. Soms vind je tegenstrijdige dingen, zoals bij de onderkant van de trailler. Op de foto met het bedieningspaneel zie je een scherp afgetekende afgeronde "balk" als onderkant. En op andere foto's meer aan de achterkant lijkt de onderkant meer een "badkuip" model met schuine zijkanten te hebben (van dat laatste één foto, maar er zijn er meer die dit suggereren).

photo 631918
photo 631917

Op één foto lijkt een vage grijze veeg in het zwart een rand te suggereren die de overgang van het een in het ander zou kunnen zijn. Maar dan wil ik toch een logische verklaring vinden waarom dat dan zo geconstrueerd is. En toen viel (na heel wat uren getuur) mijn oog op een still uit het polygoonfilmpje, waar de kraan achteruit steekt om te keren. Daar draait de achterkant van de trekker precies door de "hap" uit de badkuip die met die smalle rechte balk gevormd wordt.

photo 631919

Nou, net als met een politieonderzoek heb je dan de aanwijzingen, die door een motief ondersteund worden. En dus heb je een plausibele theorie, waar ik mee durf te bouwen. Zo heb ik bij heel wat constructiepunten veel tijd moeten besteden aan mogelijke opties onderzoeken en dan de meest plausibele zien te onderbouwen. Op zich heel lollig werk, maar qua brouwverslag valt er dan niet veel te vertellen.

Dus het gaat langzaam, maar er komt echt meer!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2026 18:44 pm 
Brouwer

Met die over elkaar geplakte foto's ziet het er helemaal niet zo raar uit.

Wat een service van vj.

:brouw:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2026 16:23 pm 
Brouwer

Nou, ik heb weer wat stapjes gemaakt. Eerst wat van de correcties nav de vergelijksessies met de foto's en daarna een beginnetje gemaakt met de cabine van de trekker.

De beugel waar de arm op rust tijdens transport heb ik met strip verhoogd (foto) en daarna weer in vorm gesneden.

photo 632556

De "vleugels" voor de achterwielen zijn eraf gesneden, met strip aangepast en met een mal weer teruggeplakt. Op de tweede foto hiervan zie je ook de beugel in de nieuwe vorm.

photo 632554

photo 632560

De benen van het kraanlichaam heb ik ca 3 mm verlengd.

photo 632555

En de openingen in de kraanmast heb ik zo veel ik durfde vergroot.

photo 632559

Met dat alles op een stapeltje ziet het er weer een stukje beter uit.

photo 632557

De beplating vooraan op de trailer heb ik ook vast aangebracht. De overgang tussen de liggers en deze beplating maak ik later nog vloeiend met een beetje plamuur.

photo 632558

Daarna was de eerste poging tot een cabine aan de beurt. De ramen voor heb ik uitgesneden en onder een kleine hoek op de voorkant gezet. Die hangt op zijn beurt weer aan de vloerplaat met de tunnel voor de motor.

photo 632561

Het dashboard is een smalle rand onder de voorramen. En de achterramen zijn gewoon hoekig en niet afgerond, zoals de voorramen.

photo 632562

Met wat strip heb ik de ronding van de wielkast ruw vormgegeven.

photo 632563

Er is ook een beginnetje van het dak, samengesteld uit twee stukken plaat en wat strip aan de onderkant. De eerste ronding is er ook vast ingevijld.

photo 632565

En toen heb ik alles weer opgestapeld/tegen elkaar geleund, om te controleren of het ergens op lijkt. En dat valt gelukkig weer niet tegen :)

photo 632569

Om alle rondingen definitief te kunnen maken, moet ik de handel van de cabine helemaal in elkaar plakken. Maar dan is het wel handig dat het interieur er al voor het grootste deel in zit. Dus twee stoelen (hier in ruwbouw) geknutseld. En daarna de stuurinrichting met wat leidingwerk toegevoegd. Op het dashboard wat snippers staf.

photo 632566

photo 632567

De binnenkant moet is nu nog wat gladder en netjes maken, zodat ik het ook in een verfje kan zetten. Maar dat is weer voor de volgende update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2026 18:30 pm 
Brouwer

Goed bezig Jan.

Denk er wel om dat als je 'klaar' bent met het interieur en dan nog heel veel schuurwerk gaat maken, dat je nog makkelijk bij het binnenwerk kan komen voor het betere poetswerk. Je weet maar nooit waar als dat schuurstof zich gaat ophopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2026 19:49 pm 
Brouwer

Zeker aan gedacht. Stof kun je met een zachte kwast en veel blaaswerk, desnoods spoelen met water, wel aardig wegkrijgen. Maar als het dak erop zit, kan ik het schilderen van de rare hoekjes en de details vergeten. Dus dit is de enige optie. Alle openingen afplakken en volstoppen met spons zal het ergste wel tegenhouden, hoop ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]