Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 15 mei, 2026 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2026 13:01 pm 
Brouwer

Tx mannen! Het ziet er inderdaad best aardig uit. Er zitten alleen op een aantal plekken wat foutjes, dus daarom gaat deze uiteindelijk wel de prullenbak in. Ik heb twee nieuwe voorbereid en ik heb kleine freesjes besteld. Daar hoop ik binnenkort poging twee mee te starten. Volgende week lijkt het te gaan regenen, dus dan liggen de buitenprojecten weer even stil :wink:

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2026 22:48 pm 
Brouwer

He, wat vervelend toch.

Ik heb vandaag 37 km gewandeld, ook niet echt bevorderlijk voor de hobby.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2026 9:48 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
He, wat vervelend toch.

Ik heb vandaag 37 km gewandeld, ook niet echt bevorderlijk voor de hobby.

Wow, dat is een stevige tippel, René! Ik moet er ook aan, want in augustus heb ik een huttentocht op het programma staan. Maar ben nu druk met roeien, want ik doe in mei mee aan de HT. Kortom veel trainingstijd nodig, dus het plastic staat de komende tijd wat op de achtergrond.

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2026 10:46 am 
Brouwer

Beide leuk, huttentocht ook in Friesland? :lol: 8)

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2026 11:14 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Beide leuk, huttentocht ook in Friesland? :lol: 8)

Bijna, iets noordelijker, op de Hardanger vidda.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2026 22:02 pm 
Brouwer

Dat is nog mooierder, heia Norge.

Odda heerlijke gewandeld, op Røldal paar keer op de camping gestaan. De laatste keer werd ik 's morgens bruut gewekt door een helikopter die het nodig vond om even uit te rusten. Verderop in de bergen was een hotel waar hij iemand op moest pikken, maar kon even niet landen op de helihaven aldaar en moest daarom even uitwijken om uit te rusten. Leverde wel een leuk gesprek op met de piloot :lol:

photo 629649

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2026 9:43 am 
Brouwer

Oh, dat is wel dichtbij, ja! Dan ben je wel wakker :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2026 17:40 pm 
Brouwer

En dan nu weer back to business.

Ondanks de trainingen heb ik hier en daar toch nog wat tijd aan plastic kunnen besteden. Het meeste nog experimenteel, maar toch.

Ik heb één van de exemplaren van het achterwiel genomen. Inmiddels had ik de nieuwe freesjes voor de proxxon binnen. Dus eerst de buitendiameter op maat geschuurd en daarna begonnen met het tekenen van het profiel.

photo 629890

photo 629894

Daarna heb ik een mal gemaakt waarin ik de wielen op diverse hoogten kan inspannen. Om te beginnen wilde ik de bovenkant gelijk met de mal hebben om makkelijk met een liniaal te kunnen tekenen aan het profiel.

photo 629891

photo 629892

En daarna kon ik stukje bij beetje het profiel uitfrezen, waarbij ik halverwege nog wat ringen op de buitenkant getekend heb, waar het profiel ophoudt en waar de kromming van de bovenkant van het loopvlak ophoudt.

photo 629893

photo 629895

Het resultaat is weer aardig, alhoewel ik niet alle ruwheid weggewerkt heb. Conclusie is dat het wiel toch te smal is, dus daar gaat een millimeter bij. En het profiel is te smal, dus er moet minder vlees weggefreesd worden.

photo 629896

Een oorzaak van deze maatverschillen zit in de lijndikten op de tekening. Die zijn namelijk significant op deze schaal. Inkscape heeft de onhebbelijkheid dat de lijndikte meeschaalt als je een object vergroot of verkleint. Dus er sluipen allerlei onregelmatigheden in de tekening, zeker als je de maten van de objecten gebruikt die Inkscape opgeeft. Ik weet nog niet of dat dan de buitenmaat, binnenmaat of het midden van de lijn is. Bij de bouw meet ik ook dingen op met de liniaal en die is natuurlijk ook gewoon millimeterschaal, dus vrij grof voor 1/72. Kortom, hier moet ik wel voorzichtig mee omgaan.

Voor de maatvoering heb ik daarom nog een test uitgevoerd. Ik heb de kraanmast in elkaar gezet.

photo 629897

photo 629898

photo 629899

Daar blijkt de dikte van de poten te groot en de ovale openingen zijn te krap. Dus ik ga een halve millimeter dunner materiaal gebruiken. Die ovalen worden groter bij de volgende poging. Ik doe de aanname dat het dan wel in orde komt. Dus de eerste onderdelen van de nieuwe mast heb ik gelijk met alle frutsels eraan getekend. Na uitzagen daarvan vijl ik de boel gezamenlijk op maat.

photo 629900

photo 629901

En dat is de stand van zaken nu.

Laatst bijgewerkt door JJ@MB op ma 30 maart, 2026 19:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2026 18:45 pm 
Brouwer

'That's ons small step for Jan, and a giant one for the mankind'.

Om maar even in outer-space taal te blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2026 0:43 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Super gaaf en interessant project dit!

Voor het scratchbuilden van het bandenprofiel zou ik denk ik een iets andere workflow overwegen. Als je van styreen een langgerekt profieltje maakt en daar plakjes vanaf snijdt, dan kan je die vervolgens één voor één op de juiste plek plaatsen. Op die manier heb je altijd (perfect) consistente vorm in je bandenprofiel. Later kan je dan het wieltje nog even op een draaibankje (boormachine) plaatsen en alle afgesneden en vastgeplakte stukjes bandprofiel op de juiste dikte draaien. Het voordeel is dat je dan niet met 1x uitschieten het wieltje direct (slecht herstelbaar) beschadigd. Ik heb deze techniek zelf eens gebruikt voor de trackpads op mijn AMX-30B2 tank

Afbeelding

Afbeelding

Is alleen even meedenken vanaf mijn kant hoor, wat je nu hebt is ook al echt tof!

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]