En dan nu weer back to business.
Ondanks de trainingen heb ik hier en daar toch nog wat tijd aan plastic kunnen besteden. Het meeste nog experimenteel, maar toch.
Ik heb één van de exemplaren van het achterwiel genomen. Inmiddels had ik de nieuwe freesjes voor de proxxon binnen. Dus eerst de buitendiameter op maat geschuurd en daarna begonnen met het tekenen van het profiel.

Daarna heb ik een mal gemaakt waarin ik de wielen op diverse hoogten kan inspannen. Om te beginnen wilde ik de bovenkant gelijk met de mal hebben om makkelijk met een liniaal te kunnen tekenen aan het profiel.

En daarna kon ik stukje bij beetje het profiel uitfrezen, waarbij ik halverwege nog wat ringen op de buitenkant getekend heb, waar het profiel ophoudt en waar de kromming van de bovenkant van het loopvlak ophoudt.

Het resultaat is weer aardig, alhoewel ik niet alle ruwheid weggewerkt heb. Conclusie is dat het wiel toch te smal is, dus daar gaat een millimeter bij. En het profiel is te smal, dus er moet minder vlees weggefreesd worden.

Een oorzaak van deze maatverschillen zit in de lijndikten op de tekening. Die zijn namelijk significant op deze schaal. Inkscape heeft de onhebbelijkheid dat de lijndikte meeschaalt als je een object vergroot of verkleint. Dus er sluipen allerlei onregelmatigheden in de tekening, zeker als je de maten van de objecten gebruikt die Inkscape opgeeft. Ik weet nog niet of dat dan de buitenmaat, binnenmaat of het midden van de lijn is. Bij de bouw meet ik ook dingen op met de liniaal en die is natuurlijk ook gewoon millimeterschaal, dus vrij grof voor 1/72. Kortom, hier moet ik wel voorzichtig mee omgaan.
Voor de maatvoering heb ik daarom nog een test uitgevoerd. Ik heb de kraanmast in elkaar gezet.

Daar blijkt de dikte van de poten te groot en de ovale openingen zijn te krap. Dus ik ga een halve millimeter dunner materiaal gebruiken. Die ovalen worden groter bij de volgende poging. Ik doe de aanname dat het dan wel in orde komt. Dus de eerste onderdelen van de nieuwe mast heb ik gelijk met alle frutsels eraan getekend. Na uitzagen daarvan vijl ik de boel gezamenlijk op maat.

En dat is de stand van zaken nu.