Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu do 12 maart, 2026 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 23:07 pm 
Brouwer

Super interessant hoe je de research structureert en omzet in tekeningen. Dit gaat heel gaaf worden. Ben ook benieuwd hoe het eruit gaat zien in het narcissengeel!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2026 12:45 pm 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
Super interessant hoe je de research structureert en omzet in tekeningen. Dit gaat heel gaaf worden. Ben ook benieuwd hoe het eruit gaat zien in het narcissengeel!

Tx VJ. Ik ben ook al zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Er zijn wel wat hobbeltjes te slechten. Zo zit ik nu te piekeren hoe ik dat logo op de grill ga aanpakken. Meest voor de hand liggend is er PE van maken. Alleen dat heb ik nog nooit gedaan en dan wordt zoiets fijn natuurlijk een drama. Misschien dat ik iemand kan vinden die dat voor me kan doen. Ik heb al naar een paar bedrijfssites zitten kijken, maar die zijn nogal gericht op bedrijfsopdrachten, dus volume. Als iemand een tip heeft, let me know!

Ik heb inmiddels ook al wat plastic gemolesteerd. Een van de te nemen hobbels is het maken van de wielen, vooral dat ze er ook een beetje gelijkvormig uitzien. Ik ga nog old skool, dus plastic verspanen. 3D-print laat ik nog even voor wat het is, alhoewel dat natuurlijk erg verleidelijk is :wink: .

Eerst heb ik een proefje gemaakt van een voorwiel. En daar ging het me vooral over het produceren van het profiel. Eerst een paar plaatjes op elkaar geplakt, die ingespannen in de boorkolom en dan maar stukje bij beetje de vorm maken.

photo 628192

photo 628190

Toen de vorm erin zat, heb ik met een zaag het profiel erin proberen te krijgen. Het loopvlak heb ik zwart gemaakt om het effect beter te kunnen beoordelen. En het viel me niet tegen. Dit profiel is gewoon met de hand met een iets te dikke zaag geproduceerd. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken, met een mal en een fijnere zaag.

photo 628191

photo 628193

Dus ik heb de serieproductie maar alvast gestart.

photo 628194

photo 628195

Tot zover het bandengedoe.

Ondertussen zat me die conische tandwiel-besturing nog niet helemaal lekker. En ik heb uiteindelijk mijn inschatting gewijzigd. Ik denk dat de besturing eerder lijkt op die van een rupsvoertuig. Links en rechts onafhankelijk aangedreven, kunnen die wielen net als rupsbanden alle kanten op. Dat lijkt me een simpelere en meer logische oplossing, ook voor de constructie. Het sluit ook beter aan op die twee stuurhendels in de cabine. En het maakt de koppeling tussen tractor en trailer eenvoudiger, wat het weer beter te rijmen maakt met de krachten die daarop zullen werken, gezien de tractor ook als contragewicht van de kraan dient (Dat laatste heb ik niet zelf verzonnen, maar ergens in de documenten op Internet gelezen). Als ik nog kan verzinnen waarom er dan toch hydraulische leidingen naar de koppeling lopen, dan zou dat een goede bevestiging van deze theorie zijn. Suggesties, anyone?

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2026 12:35 pm 
Brouwer

Nou, vergeet de vraag om ets-bedrijfjes maar. Ik ben zelf aan het etsen gegaan en, warempel, er komt een alleszins acceptabel resultaat uit. Ik moest er een lamineerapparaat voor aanschaffen, maar dat bleek geen onoverkomelijke uitgave te zijn. Met nog wat spul bij de drogist vandaan, kon ik van start. Het recept dat ik gebruikt heb is van Menno Voorloop.

Eerst een tekening geknutseld in Inkscape. Omdat dit de eerste keer is dat ik dit uitprobeer, heb ik twee onderdelen gekozen en die in verschillende lijndiktes uitgevoerd, om te kijken wat werkt. Ik heb een reeks Safe Power logo's gecombineerd met drie diktes reling voor de Hermann Marwede. Ik had nog wat messing plaat van 0,12 mm liggen. In de tekeningen ben ik van ongeveer materiaaldikte voor de minimale lijntjes uitgegaan. De dunste lijnen zijn 0,1 mm en de andere onderdelen zijn dan in oplopende lijndikte uitgevoerd.

De toner van de laserprinter wordt via de truc in het recept overgebracht op het plaatje messing:

photo 628329

En daarna kon het etsen beginnen. Ik heb het vanwege de vrijkomende gassen buiten gedaan, met ook nog een masker met koolstoffilters op (better safe than sorry). Het laatste beetje etsproces heb ik gelaten voor wat het is. De relings zijn daarom niet helemaal vrij gekomen. Maar ik kreeg te koude vingers, zo buiten werkend. Ook het water koelde af, dus het proces kwam sowieso een beetje tot stilstand. En niet in de laatste plaats was ik erg nieuwsgierig hoe het er uit zou zien. De Safe Power logo's waren mijn belangrijkste doel en die zagen er vrij goed uit.

photo 628330

Inzoomend op het resultaat, nadat de toner er redelijk vanaf was gepoetst (met aceton en een wattenstaaf), ben ik aangenaam verrast. Die eerste twee logo's zijn eigenlijk prima bruikbaar. En ook de dikste van de proefrelings ziet er goed uit. In ieder geval stukken beter dan de gevijlde plastic relings die ik nu heb.

photo 628328

Leerpuntje: het messing plaatje steekt een eind buiten de print van het raamwerk uit. Al dat extra messing belast de etsvloeistof onnodig. Dus bij het vervolg knip ik het plaatje na het overbrengen van de toner bij tot het frame dat ik getekend heb. En een toekomstig leerpuntje: ik ga bij mijn dochter, die chemie gestudeerd heeft, langs om uit te vogelen wat er chemisch gebeurd. Wellicht dat ik daarmee het mengsel van de etsvloeistof beter kan samenstellen (nu gewoon maar wat gedaan, zoals beschreven in het recept, wat dus wel werkt).

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2026 22:39 pm 
Brouwer

Ik snap niet hoe je het hebt gedaan, maar het ziet er zeer fraai uit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb, 2026 19:11 pm 
Brouwer

Dit is next level! Zelf photo edge maken…. Ik wist niet dat het kon! Althans, niet dat het kon zonder dure (professionele) spullen en bijhoren (hoge) kosten. Echt heel interessant. En meteen strak uitgevoerd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 feb, 2026 21:01 pm 
Brouwer

Jan,

Dat etsen is inderdaad pionieren, petje af voor hoe je het voor elkaar krijgt.

Ik heb ook gekeken hoe je die grote wielen wil maken. Misschien wel een nuttige tip : je hoeft eigenlijk maar één wiel te maken en de rest in resin nagieten. Daar heb ik goede ervaringen mee, minder werk om alles precies gelijk te krijgen. Met de bouw van diverse vrachtwagens liep ik tegen hetzelfde probleem op, vooral bij grote bandenmaten.
Hanjo van de brouwerswinkel heeft goede resin en siliconen materiaal.

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2026 15:29 pm 
Brouwer

Knap gedaan dat etsen!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2026 0:04 am 
Brouwer

Tx mannen, ik was zelf net zo verbaasd als jullie.

Vintage Jet schreef:
Dit is next level! Zelf photo edge maken…. Ik wist niet dat het kon! Althans, niet dat het kon zonder dure (professionele) spullen en bijhoren (hoge) kosten. Echt heel interessant. En meteen strak uitgevoerd!

Qua kosten zit ik op 20 voor een lamineerapparaat en 8 euro bij drogist.nl. De kosten zijn dus wel te behappen (tenminste als je al een laserprinter hebt, zoals ik).

JohnH schreef:
Jan,

Dat etsen is inderdaad pionieren, petje af voor hoe je het voor elkaar krijgt.

Ik heb ook gekeken hoe je die grote wielen wil maken. Misschien wel een nuttige tip : je hoeft eigenlijk maar één wiel te maken en de rest in resin nagieten. Daar heb ik goede ervaringen mee, minder werk om alles precies gelijk te krijgen. Met de bouw van diverse vrachtwagens liep ik tegen hetzelfde probleem op, vooral bij grote bandenmaten.
Hanjo van de brouwerswinkel heeft goede resin en siliconen materiaal.

Met vr.gr.
JohnH

Dat is voor mij weer next level! En tegelijkertijd een dikke tip, dus de bestelling is eruit. Eens kijken of dat ook te doen is. Ik moet er twee bouwen, dus dat zijn al acht wielen. En als het lukt zal ook die techniek altijd handig zijn om achter de hand te hebben.

Daarna misschien nog vacuformen 8) Ik heb nog een heli liggen met vergeelde clearparts.

Dat gezegd hebbende ben ik druk aan het tekenen aan te etsen dingen. Dat is best een klus. Het plastic is dus voorlopig nog niet aan de beurt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2026 2:43 am 
Brouwer

Jan,

Dat resin gieten is best te doen, meld het even hier op deze topic, als je er mee aan de slag gaat. Ik denk, dat ik je nog wat nuttige tips kan geven, zo hebben andere bouwers er misschien ook wat aan... :) :) :) :)

Met vr.gt.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2026 11:00 am 
Brouwer

JohnH schreef:
Jan,

Dat resin gieten is best te doen, meld het even hier op deze topic, als je er mee aan de slag gaat. Ik denk, dat ik je nog wat nuttige tips kan geven, zo hebben andere bouwers er misschien ook wat aan... :) :) :) :)

Met vr.gt.
JohnH

Hi John,
Dat zal ik zeker doen. Hanjo gaat in ieder geval tot 1 maart niets versturen, staat op de site. Dus het gaat sowieso nog even duren. Ik stuur je tzt wel een PB'tje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]