Nou, Facebook is een dead-end voor me. Ik heb mijn account een tijd geleden gedumpt, want ik gebruikte het nooit. Zonder account lukt het me niet (kan natuurlijk aan mij liggen

). Dus dan maar hopen dat er een vrachtwagenman hier langskomt en reageert. Ondertussen shop ik verder in mijn kennissenkring.
En, op dag 1 van deze BB, heb ik de laatse hand gelegd aan de tekening. De afgelopen dagen heb ik me scheel getuurd op foto's, fotocontrast verhoogd en andere trucs, om details te zien die er niet te zien zijn. Helaas werk ik niet bij een Tv-CSI, want die kunnen alles uit zo'n foto halen, tot de kleur van je ogen uit een zwart-wit foto

.
De conclusies die ik na al dat turen heb getrokken:
- De "kiel" onder de oplegger is geen dragend onderdeel. Ik neem daarom aan dat het dient om de hydraulische en elektrische leidingen door te leiden.
- De hijskabels lopen op de kop van de oplegger over een wiel en dan naar de lieren verderop in de oplegger. Dus kan de opening daar per kabel vrij klein zijn.
- De lieren staan onder het open stuk van de oplegger.
- De besturing van de trekker is hydraulisch, Maar bij het simuleren van de werking met de outline die te zien is op de foto's is er te weinig ruimte om stuurzuigers zoals op dumpers of scrapers kwijt te raken. Ik ben uiteindelijk tot de oplossing gekomen dat de stuuraandrijving via twee hydraulische motoren met conische tandwielen moet zijn gebeurd.
Alles wat ik op de foto's heb kunnen ontwaren zit nu in de tekening. De rest vogel ik wel uit tijdens de bouw.

Dan start ik nu met het tekenen van de decals. Dat is niet zoveel werk, logo's, binnenkant van de kraanbesturingskast, kentekenplaten en mogelijk wat odds and ends voor het dashboard.
Onder handen:
X-planes,
Hermann Marwede reddingskruiser en
MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.