mr.vdh schreef:
Je bent Fanatiek Jan, ik zag je cabine en dacht; prachtig! Vervolgens lees ik dat je van plan bent om hem opnieuw te bouwen nu je de ervaring hebt van de eerste bouw. Hoe dan ook is dit project voor mij in ieder geval een bron van inspiratie en motivatie om ook weer een project erbij te pakken, wanneer het niet meer steeds boven de 25 °C is in mijn hobby-ruimte.
Succes!
D.J.
Ja, die cabine ziet er leuk uit. Maar wat je op de foto's niet ziet, is dat de wanddikte op enkele plekken erg dun is geworden. En dat corrigeren is lastig, zonder dat het broddelwerk wordt. Daarom ga ik het opnieuw doen. Nu ik weet waar de kritische punten zitten, kan ik die net iets anders construeren, zodat er wel genoeg materiaal over blijft.
Op mijn werkplek is de temperatuur inmiddels weer tot aangename getallen gezakt. Dus ik kan er weer tegenaan.
De vakantie zit erop. De wandeling op de Hardanger Vidda ook overleefd. Dat was wel top. Ik kan het iedereen aanbevelen. Geen douches, gewoon baden in het riviertje. Even op je tanden bijten, omdat het water 10 á 11 graden is. Daarna droge kleren aantrekken is heeeel lekker

.
Het laatste wat ik vóór de vakantie deed aan dit project was de tekening voor het etsen van de grille en een radiator. Dat heb ik nu gelijk opgepakt door die dingen ook daadwerkelijk te etsen. En weer is het resultaat tevredenstellend. Ik heb de twee onderdelen op de proefcabine gelegd om een indruk te krijgen van hoe dat eruit gaat zien. En ook dat heb ik goedgekeurd.

De toner van de printer bestaat uit korreltjes. Dat heeft tot gevolg dat de etsdelen in de met toner bedekte delen weliswaar niet wegetsen, maar het oppervlak wordt wel wat ruw via de tussenruimtes van de tonerdeeltjes. Als mogelijke oplossing daarvoor heb ik soldeerpasta besteld. Eens kijken of de oppervlakte daarmee een beetje te levelen valt. Het heeft wat levertijd, dus het resultaat daarvan vertel ik later.
Ik heb nog een tussenstapje gemaakt. De voor- en achterbumpers en de "vleugels" aan de zijkant van de trailer zijn voorzien van een blokkenpatroon. De kleuren zijn het basisgeel van de kraan en zwart. Ik ga decals printen met transparante achtergrond. Mijn ervaring is dat het zwart dan net niet helemaal dekkend wordt, dus heb ik genoeg blokken getekend om er twee lagen decal op te plakken.

Daarna heb ik me gezet aan het maken van onderdelen voor de cabine. Allereerst wat hoogtelijntjes getekend van een millimeter. Dan kan ik bepalen hoeveel lagen ik nodig heb om de rondingen op te bouwen. En ik kan dan gelijk meten hoe groot de op elkaar te plakken platen moeten worden.

En daarna was het een kwestie van aftekenen en rechthoekjes snijden.

De voornaamste constructiedelen zijn nu klaar in basis-rechthoeken. Nu kan ik alle uitsparingen, zoals de ramen, gaan uitsnijden.
De kop is er weer af. Ik hoop nu een beetje tempo te kunnen houden.
Tot de volgende!