Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 13 sep, 2026 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2026 16:38 pm 
Brouwer

Prachtige vorderingen! Ja, ik had ook wat stofjes in de Tracker toen ik al het tape eraf haalde. Die is open, dus ik kon er bij. Maar onwaarschijnlijk waar de schuurstof allemaal kan kruipen...

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2026 21:47 pm 
Brouwer

Geweldig project, Jan! Echt genieten, dit!

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2026 12:13 pm 
Brouwer

Tijd voor een update. Met de warmte ben ik niet al te fanatiek bezig en sowieso druk geweest met klussen.

De afgelopen tijd ben ik met de cabine van de truck bezig geweest. Een soort van beeldhouwen was het. Ik was geëindigd met een interieur. De eerste stap daarna was om dat een kleurtje te geven, hoofdzakelijk om te zien of het er dan uitziet. Voor die binnenkant heb ik een grijs als hoofdkleur gebruikt. Het contrastverschil met de gele buitenkant is niet hoog op de foto's, dus vandaar een lichte grijs. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de binnenkant ook geel gespoten was.

photo 633175

Om de vormgeving verder uit te proberen heb ik een neus en een dak gemaakt. Hier in hun eerste ruwe vorm. Het staat nog los tegen elkaar, dus de neus zit nog te laag.

photo 633174

photo 633176

Die onderdelen heb ik vervolgens vastgemaakt en er een klodder plamuur tegenaan gesmeerd.

photo 633179

En toen was het weer schuren geblazen om de rondingen er glad in te brengen.

photo 633177

photo 633178

Wat me toen niet zinde, was de wenkbrouwpartij. Die had ik anders in mijn hoofd. Na het bestuderen van de foto's heb ik wat strip op cruciale plekken geplakt en dat dan in vorm gebracht.

photo 633180

photo 633181

Dit begint erop te lijken. Nu liggen de the spijlen in het midden dieper. Het linker- en het rechterraam zijn aan de onderkant verder uitgesneden.

Alles bij elkaar zitten hier heel wat uurtjes in. En nu heb ik besloten dat dit een prototype blijft (dus tzt de kliko in gaat). Met de bouw van dit prototype heb ik stukje bij beetje ontdekt hoe ik de ruwbouw beter kan opzetten. Er zitten ook wat dingen niet helemaal recht. Dus dat kan beter.

Als laatste heb ik een tekening gemaakt voor het etsen van de grille en iets van een radiator die daar een stukje achter zit. Ik vermoed dat ik een geëtste grille beter strak krijg, dan het construeren met strip, zoals ik eigenlijk van plan was. Het wordt weer een uitprobeersel in de etstechniek. Het is de bedoeling dat het raster van de radiator alleen aan de voorkant half geëtst wordt. vandaar dat die aan één kant helemaal zwart is in de tekening.

photo 633182

Tot de volgende update :)

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2026 15:30 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Je bent Fanatiek Jan, ik zag je cabine en dacht; prachtig! Vervolgens lees ik dat je van plan bent om hem opnieuw te bouwen nu je de ervaring hebt van de eerste bouw. Hoe dan ook is dit project voor mij in ieder geval een bron van inspiratie en motivatie om ook weer een project erbij te pakken, wanneer het niet meer steeds boven de 25 °C is in mijn hobby-ruimte. :oops:

Succes!

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2026 22:26 pm 
Brouwer

mr.vdh schreef:
...wanneer het niet meer steeds boven de 25 °C is in mijn hobby-ruimte.

Lekker cool 8)

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2026 20:51 pm 
Brouwer

mr.vdh schreef:
Je bent Fanatiek Jan, ik zag je cabine en dacht; prachtig! Vervolgens lees ik dat je van plan bent om hem opnieuw te bouwen nu je de ervaring hebt van de eerste bouw. Hoe dan ook is dit project voor mij in ieder geval een bron van inspiratie en motivatie om ook weer een project erbij te pakken, wanneer het niet meer steeds boven de 25 °C is in mijn hobby-ruimte. :oops:

Succes!

D.J.

Ja, die cabine ziet er leuk uit. Maar wat je op de foto's niet ziet, is dat de wanddikte op enkele plekken erg dun is geworden. En dat corrigeren is lastig, zonder dat het broddelwerk wordt. Daarom ga ik het opnieuw doen. Nu ik weet waar de kritische punten zitten, kan ik die net iets anders construeren, zodat er wel genoeg materiaal over blijft.

Op mijn werkplek is de temperatuur inmiddels weer tot aangename getallen gezakt. Dus ik kan er weer tegenaan.
De vakantie zit erop. De wandeling op de Hardanger Vidda ook overleefd. Dat was wel top. Ik kan het iedereen aanbevelen. Geen douches, gewoon baden in het riviertje. Even op je tanden bijten, omdat het water 10 á 11 graden is. Daarna droge kleren aantrekken is heeeel lekker :lol: .

Het laatste wat ik vóór de vakantie deed aan dit project was de tekening voor het etsen van de grille en een radiator. Dat heb ik nu gelijk opgepakt door die dingen ook daadwerkelijk te etsen. En weer is het resultaat tevredenstellend. Ik heb de twee onderdelen op de proefcabine gelegd om een indruk te krijgen van hoe dat eruit gaat zien. En ook dat heb ik goedgekeurd.

photo 634460

photo 634459

De toner van de printer bestaat uit korreltjes. Dat heeft tot gevolg dat de etsdelen in de met toner bedekte delen weliswaar niet wegetsen, maar het oppervlak wordt wel wat ruw via de tussenruimtes van de tonerdeeltjes. Als mogelijke oplossing daarvoor heb ik soldeerpasta besteld. Eens kijken of de oppervlakte daarmee een beetje te levelen valt. Het heeft wat levertijd, dus het resultaat daarvan vertel ik later.

Ik heb nog een tussenstapje gemaakt. De voor- en achterbumpers en de "vleugels" aan de zijkant van de trailer zijn voorzien van een blokkenpatroon. De kleuren zijn het basisgeel van de kraan en zwart. Ik ga decals printen met transparante achtergrond. Mijn ervaring is dat het zwart dan net niet helemaal dekkend wordt, dus heb ik genoeg blokken getekend om er twee lagen decal op te plakken.

photo 634461

Daarna heb ik me gezet aan het maken van onderdelen voor de cabine. Allereerst wat hoogtelijntjes getekend van een millimeter. Dan kan ik bepalen hoeveel lagen ik nodig heb om de rondingen op te bouwen. En ik kan dan gelijk meten hoe groot de op elkaar te plakken platen moeten worden.

photo 634462

En daarna was het een kwestie van aftekenen en rechthoekjes snijden.

photo 634463

photo 634464

De voornaamste constructiedelen zijn nu klaar in basis-rechthoeken. Nu kan ik alle uitsparingen, zoals de ramen, gaan uitsnijden.

De kop is er weer af. Ik hoop nu een beetje tempo te kunnen houden.
Tot de volgende!

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2026 21:01 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Kijk, daar is 'ie weer. :brouw:

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2026 18:50 pm 
Brouwer

Sorry, ik lees alleen maar Hardangervida --> Gaaf.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2026 11:58 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Sorry, ik lees alleen maar Hardangervida --> Gaaf.

Ik zal je in een PB wat nader verleiden dan ;-)

Voor de andere lezers een kleine teaser waar we het over hebben: wandelen in een prachtig natuurgebied
photo 634554

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2026 21:24 pm 
Brouwer

De soldeerpasta is gearriveerd. En daar ben ik mee aan het experimenteren gegaan.

Het werkte niet zoals ik gehoopt had. Er zijn natuurlijk nogal wat variabelen waar je mee kunt spelen bij het solderen. In dit geval is mijn conclusie dat het te solderen geëtste messing niet helemaal ontvankelijk is voor de flux in de soldeerpasta. Ook voorbewerken met S-65 deed niet wat ik wilde. Schuren van het messing leverde wel een verbetering, maar na het etsen was het messing al redelijk dun, dus al teveel schuren was ook geen optie. Het smelten van de pasta met de verfföhn had als gevolg dat de meeste vloeibare soldeer naar de achterkant van het werkstuk geblazen werd. Van onderen verhitten was marginaal beter, maar kwam ook niet in de buurt van het gewenste resultaat.

photo 634612

Uiteindelijk heb ik de grille en het logo licht geschuurd, met S-65 iets voorbewerkt. En dan is het messing gewoon met de soldeerbout en draadsoldeer bewerkt. Dat leverde geen shiny glad oppervlak op, maar de ergste pokdaligheid is weg. Met surfacer 500 denk ik het straks wel strak te krijgen.

photo 634613

photo 634614

Dan het plastic. Daar heb ik eerst de ramen en andere uitsparingen uitgesneden en vervolgens de eerste bouwdelen in elkaar gezet.

photo 634615

Met een stapeltje plaatjes heb ik het deel van de wielkast gemaakt dat in de cabine valt.

photo 634616

photo 634617

photo 634618

De vloer met de tunnel in de cabine gaat straks de stevigheid van de constructie leveren.

photo 634619

Met twee stukjes strip zijn de ophangpunten van de portieren toegevoegd aan het front.

photo 634620

Daarna zijn de meeste stukken samengevoegd. Daarbij heb ik de onderkant van het front en de bovenkant van de achterwand met kristal klear gelijmd. Op die punten (oranje pijltjes) kan ik de boel na het vormgeven weer splitsen, zodat ik alles goed stofvrij kan maken en de binnenkant kan gaan pimpen.

photo 634621

De neus en de achterkant van de trekker zijn ook in vorm geschuurd. Dus ik heb alweer heel wat plastic in stof veranderd.

photo 634622

photo 634623

Tot zover weer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]