Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 15 mei, 2026 9:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2026 9:39 am 
Brouwer

Tx, DJ, alle advies is altijd welkom. Ik heb wel aan die manier van werken zitten denken. Vanwege de dubbele kromming en de vloeiende overgangen heb ik dat nog even terzijde gelegd. Qua reproduceerbaarheid is het zeker de betere optie, alleen de uitvoerbaarheid is lastig. Krom afsnijden en dan recht geplakt krijgen op een rond lopend vlak lijkt me ook uitdagend.

Gewoon verder experimenteren dus maar! In ieder geval dank voor de tip, het is plan B.

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2026 17:50 pm 
Brouwer

Ik ben in kleine stapjes verder gegaan met het kraanlichaam. Ik had de nieuwe benen van de mast de vorige keer al genoemd. Daarna heb ik ook de onderdelen voor de bovenkant van de mast gesneden, gevijld en uiteindelijk nog iets gecorrigeerd met wat stukjes strip.

photo 630440

Nadat die ook alemaal gelijkvormig waren, heb ik de toppen eraf gezaagd.

photo 630439

Die drie zo verkregen delen heb ik samengevoegd, met de twee kniks die erin zitten.

photo 630438

De platen met de ovalen voor de horizontale liggers en de rug van de mast hebben allemaal ovalen openingen.

photo 630441

En ook die konden toegevoegd.

photo 630442

Waarna een hmmm-momentje. De rugpanelen zijn met 1,5mm te dik, dus die heb ik eruit gesloopt en vervangen door 0,5mm, wat beter klopt met de foto's. Dus verderop zie je daar de dunnere plaat zitten.

Vervolgens was de boom aan de beurt. Die bestaat uit liggers met een C-vormige doorsnede, met aan de kop en het draaipunt verdikking (waarschijnlijk een gesloten box gemaakt van de C). Alles bij elkaar waren dat nogal wat onderdelen die gemaakt en samengevoegd moesten worden. De liggers zijn van plaat en strip samengesteld.

photo 630443

De dwarsverbinding bestaat weer uit plaat met een ovaal of ovaalachtige opening. Ik heb de schuine delen op maat op mijn snijmat geplakt, om de zijkanten in één keer goed in lijn af te snijden.

photo 630444

De verdikkingen aan de kop en op het draaipunt zijn ook uit plaat gesneden en toegevoegd. Hier zie je ook dat ik de openingen in de dwarsverbindingen nog niet heb afgewerkt, alleen geboord en uitgesneden. Reden daarvan is dat ze dun en klein zijn, dus niet los te bewerken. In de samengestelde boom was dat veel makkelijker te doen.

photo 630445

De samengestelde masten en de bomen zijn in ruwbouw klaar. Ik ga dat nog fine tunen met plamuur.

photo 630447

Ik heb er één in elkaar geschoven en, warempel, het lijkt nog ook :D

photo 630448

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2026 18:11 pm 
Brouwer

Het blijft verbazend om te zien hoe je uit vormloze plaatjes (ogenschijnlijk gemakkelijk) een kraan weet te toveren. Maar gemakkelijk is het zeker niet. En vast heel wat uurtjes werk, denk ik zo. Prachtig!

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2026 21:09 pm 
Brouwer

Knap werk Jan, leuk om het zo te zien groeien.

Dat 'C'-vormige profiel zou van gezet staal kunnen zijn. In de constructiewereld is het meestal gewalst en dan is het een UNP.. (schuine flenzen) of UPE.. (rechte flenzen).

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 15:39 pm 
Brouwer

Dank, heren.

Vintage Jet schreef:
Het blijft verbazend om te zien hoe je uit vormloze plaatjes (ogenschijnlijk gemakkelijk) een kraan weet te toveren. Maar gemakkelijk is het zeker niet. En vast heel wat uurtjes werk, denk ik zo. Prachtig!

:brouw: VJ

Daar zitten inderdaad heel wat uurtjes in, al was het maar omdat ik soms dingen gewoon afkeur, in de kliko gooi en daarna opnieuw maak. Om het een beetje gelijkvormig te krijgen snij of zaag ik het spul wat ruimer uit, maak er dan een pakketje van en vijl/schuur ze tegelijk naar de uiteindelijke afmeting. Dat is voor mij de beste garantie dat het er een beetje hetzelfde uit gaat zien. Het is alles bij elkaar best een hoop werk.

tsjopper bob schreef:
Knap werk Jan, leuk om het zo te zien groeien.

Dat 'C'-vormige profiel zou van gezet staal kunnen zijn. In de constructiewereld is het meestal gewalst en dan is het een UNP.. (schuine flenzen) of UPE.. (rechte flenzen).

Dan zou ik gokken dat dit UPE is geweest, als die standaard destijds (1950-1953) al bestond.

De kraan heb ik weer even opzij gelegd en ik heb me met de achterwielen bezig gehouden. Ook dat is een bak werk, beeldhouwen op de vierkante millimeter. Ik hoop dat het maken van een mal en daarna het gieten van kopiën gaat werken, want ik zou de kopiën niet graag handmatig maken :wink:

Hier, in een korte reeks foto's, een indruk van hoe het wiel tot stand gekomen is. Zoals eerder gemeld heb ik het pakket schijven met één schijf van 1,5 mm uitgebreid. Toen de lijm daarvan genoeg droogtijd (een week) had gehad, heb ik de buitendiameter op maat geschuurd. Vervolgens heb ik het profiel op de buitenkant geschetst en de eerste kleine freesgleufjes aangebracht.

photo 630491

De rest van de omtrek heb ik ook eerst nog ondiep weggefreesd, zodat ik aan de zijkant kon zien waar de geulen uitkomen. Daarmee kon ik de schets van de groeven op de zijkant tekenen.

photo 630493

Nu kon ik het profiel in de omtrek verdiepen, aflopend naar de zijkant, en daarna het loopvlak een eerste beetje afronden.

photo 630492

Het profiel is daarna verlengd tot in de zijkant.

photo 630494

Dit alles heb ik in stapjes herhaald, waarbij ik het profiel steeds verder uitdiepte. Met de frees heb ik het midden van de zijkant aan beide kanten verdiept, ter grootte van de wieldop. Die wieldop ga ik er later apart inzetten. Bij het frezen, zelfs bij die kleine Proxxon freesjes van 1 t/m 3 mm, vliegt het stof je om de oren. Om dat een beetje onder controle te houden heb ik de kleine mond van de stofzuiger naast het werkstuk vastgemaakt. Daarmee zag ik het stof keurig linksaf gaan :D

photo 630496

photo 630495

Met de scalpel en kleine vijltjes heb ik de verdieping rond de naaf en alle freeswerk zo netjes mogelijk afgewerkt. Sommige kleine ruwheden zitten er nog in, want die waren niet af te snijden/vijlen/schuren/schrapen zonder de omliggende delen te beschadigen. Daar zal ik dus mee moeten leren te leven.

Dit is het schoongemaakte resultaat. Ik vind het alleszins acceptabel. Dit wordt de master voor de achterwielen.

photo 630497

Next up is het voorwiel. Maar dat is voor de volgende update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 18:47 pm 
Brouwer

Ik vind het wiel erg geslaagd

:brouw:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2026 20:49 pm 
Brouwer

Knap werk man!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2026 16:21 pm 
Brouwer

Dank, mannen!

Het gaf me inspiratie genoeg om ook het voorwiel aan te pakken. Ook hier eerst het blok op elkaar geplakte plaatjes polystyreen op de juiste diameter brengen.

photo 630733

Dan is het profiel afgerond en kon ik het profiel erop tekenen.

photo 630734

photo 630732

Het profiel van het voorwiel is ieler dan dat van het achterwiel. De eerste pogingen met de frees waren niet succesvol. Ik kreeg al snel slingerende lijnen. Gelukkig was dat op een proefstuk. Uiteindelijk ingezaagd met een scheermeszaag. Dan zijn de lijnen verbreed en verdiept met een kleine vijl. De, qua diepte verlopende, lijnen op de zijkant heb ik met een priem erin gekerfd.

photo 630735

De ronding van het profiel was niet sterk genoeg, dus die is verder afgeschuurd.

photo 630736

Daarna is het profiel weer hersteld en in stapjes verder verdiept met de vijl.

photo 630737

Zo zag het profiel er toch nog te fijn uit. Veder verdiepen met de vijl kon niet om dat die te breed uitliep. Dus de laatste stap was om het profiel met een wat bredere zaag dan de scheermeszaag verder uit te diepen. Met de frees heb ik de ruimte voor de velg uitgediept en de band daar de verdere ronding naartoe gegeven. En nu ziet het er wel okay uit, vind ik.

photo 630738

Tot zover weer. Cheers en geniet van het zonnetje!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2026 22:47 pm 
Brouwer

Jan,

Ik vind het een knap staaltje scratchwerk om die banden te maken. :brouw:
Op verzoek, wat misschien nuttige tips voor het gieten van de siliconen mal en het resin. Ik zag al, dat Rob de Bie een uitgebreid stukje had geplaatst op je topic.
Voor de siliconen mal gebruikte ik een vierkant bakje met in het midden een staafje of zo ,waarop je de masterband bevestigd. De bedoeling is, dat er ruimte aan de onderkant blijft.
Voor het gieten, de band met een kwastje goed in de talkpoeder zetten, dan kan je de mal later makkelijker losmaken. Het gieten heel langzaam doen, goed letten op luchtbellen, die wil je niet hebben.
Een beetje roeren met een cocktailprikker helpt hierbij.
Als alles droog is, heb je mooie oranje gietmail van rubber, waarmee je aan de slag kan met het resin. Voor het gieten ook weer alles goed in de talk zetten. Ik goot de resin banden altijd in twee helften, zo kan je alles nauwkeurig op maat vijlen en met CA aan elkaar lijmen.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=55114

Giet een paar extra exemplaren, zo kan je er nog eens één verprutsen :lol: :lol:

Veel succes, ik hoop, dat je wat hebt aan mijn tips. Gewoon proberen en vragen staat vrij, toch ?!

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2026 22:35 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Top man, echt top! Ik geniet hier van en ik overdrijf ook niet wanneer ik dat zeg. Naar mijn mening is scratch-bouw uiteindelijk de ultieme vorm van modelbouw en wat je hier laat zien is heerlijk.

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]