Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 19 jul, 2026 20:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2026 11:21 am 
Brouwer

Erg mooi hoor! Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar op de roundels stopt de paneellijn ineens. Dus ik vermoed dat daar nog een beetje softener en een wash overheen moet.

Stond er trouwens vroeger geen Tracker buiten bij de ingang van het Aviodome?

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2026 10:57 am 
Brouwer

Hoi FokkerFan,

Ik begrijp wat je bedoeld. Het is niet goed zichtbaar op die andere foto, maar hier kan je het een beetje zien:
photo 632962
De decal is wel iets met de panel line meegelopen, maar te weinig om de contrastvloeistof vast te houden. Op het oog is het niet storend, maar op de foto misschien wel. Ik zal eens kijken wat ik daar nog aan kan doen, zonder er teveel kermis van te maken. Te veel panel lines maakt het weer tot een cartoon. Het is altijd lastig om de nuance goed te krijgen. Dank voor de feedback.

En het was dit toestel 159 dat jaren lang buiten voor het Aviodome op Schiphol stond! Naast de PH-PBA overigens. Gelukkig hebben we de PBA nog jaren daarna zien vliegen (tot voor kort, helaas... :( ) Maar door al het buitenstaan is de constructie van 159 nu zo aangetast, dat het mogelijk verloren gaat voor de toekomst. En dat zou eeuwig zonde zijn.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2026 20:11 pm 
Brouwer

De warmte en (ik kon het niet laten) het werk aan het interieur van de Trader maakt dat ik weinig ben toegekomen aan het afronden van de Tracker. Een paar onweersbuien in de vroege avond brachten de nodige verkoeling in mijn werkkamer en daarmee tijd voor de één na laatste update van deze brouw.

photo 633322
Als eerste heb ik diverse luiken afgemaakt. De grijze, met delen van de rode RESCUE pijlen, zijn de escape hatches voor de 'Tacco' (tactische coördinator) en de 'Senso' (sensor operator), die in de cabine achter de vlieger en de commandant zaten. De witte luiken zijn voor de torpedo bay. Deze zijn aan de voorkant voorzien van waarschuwingen voor eventueel draaiende propellers. Eigenlijk was de tekst "BEWARE PROPELLER BEWARE", maar die decals had ik niet ;-) ). Tot slot de deur van het neuswiel met 8 stootnokken (snaggers). Ze dienden als opvangbescherming bij het raken van de vangbarrière (the barrier) op het dek. De rode cirkels waren ter waarschuwing van het grondpersoneel. Als het neuswiel plotseling draaide tijdens het slepen, kon een bemanningslid dat te dichtbij stond bekneld raken tussen de deuren en de sleeptang.

photo 633319
Daarna heb ik de deuren van de torpedo bay aangebracht en voorzien van actuators. Eén deur gaat recht naar beneden en de andere deur naar opzij. Dat was niet alleen gedaan om zo gemakkelijker langs die kant een zware torpedo naar binnen te schuiven.
Vlak achter de torpedo bay zat de intrekbare radome die onder de buik vandaan kon zakken. De stuurboord deur zit recht voor de radar en belemmert daarmee maar een klein oppervlak van de radarscan. Als de asymmetrisch geplaatste bakboord deur ook recht naar beneden zou wijzen, zou ze een deel van het 'zicht' van de zoekradar naar voren toe hebben geblokkeerd. Dat werd voorkomen door hem verder omhoog te laten klappen. Een voorbeeld van een typische slimme Grumman-oplossingen uit die jaren.

photo 633318

photo 633323
Voor de openstaande deur wilde ik nog een bijhorend trapje maken. Deze werd eenvoudigweg aan de binnenkant van de deur gehangen als deze gesloten werd. Het is een standaard C-47 trapje uit de sparebox geworden. In detail niet helemaal correct, maar in 1/72 prima.

photo 633324
En zo is het trapje geworden. Het zit nu vast met KristalKlear.

photo 633320
De kleine ruitenwissertjes, gemaakt van 0.3 mm styreen. Helaas zitten er bij zowel het model als bij de aftermarket PE set geen ruitenwissers.

photo 633321
De kleine details op hun plaats.

photo 633325
En alles tot nu toe. Het is bijna klaar. Wat rest zijn de diverse kabels die aan de staart waren bevestigd en tot slot de motoren en vleugels.

Tot de volgende,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2026 21:17 pm 
Brouwer

Mooi werk weer. Op de laatste foto's komt ook de schaal mooi door als je die enorme lijmfles op de achtergrond ziet..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2026 22:49 pm 
Brouwer

Heel erg mooi om te zien hoor, wat een detail.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2026 20:41 pm 
Brouwer

VJ,

Klasse werk, inderdaad je oog voor detail op deze schaal, mijn complimenten !

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2026 22:50 pm 
Brouwer

Dank jullie voor de complimenten. Mijn inspiratie komt rechtstreeks van de, in mijn ogen, onovertroffen Japanse modelbouwer Akira Watanabe, aka NABE3. Hij heeft een 1/48 MLD Tracker gebouwd die echt mind blowing zo mooi is. Hierbij een link naar zijn site: http://nabe3saviation.web.fc2.com/model48e.html Daar staat zijn versie van de Tracker ook tussen.

De man is al op leeftijd. Begin 2026 won hij de prestigieuze MMS Asia Special Award, tijdens de Yokohama Modelers Club Joint Work Show in Japan voor een meesterwerk: een waanzinnig gedetailleerde 1/32 RF-4B "Recon Phantom". Ik wil mijzelf op geen enkele manier vergelijken met zijn werk en vaardigheden. Het is vooral mijn grootste inspiratiebron geweest tijdens deze brouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2026 21:54 pm 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
Mijn inspiratie komt rechtstreeks van de, in mijn ogen, onovertroffen Japanse modelbouwer Akira Watanabe, aka NABE3.
Ja, Japanners en modelbouw. Op de een of andere manier schijnen die gasten er wel bijzonder goed in te zijn. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben wanneer je een Avenger, Neptune of Orion wil gaan bouwen dan raad ik aan om het werk van Asao Shirai eens te bestuderen. Zijn Neptune is helaas verdwenen van Hyperscale zie ik net, maar de TBM en de P-3C zijn er nog te vinden.

Nu weet ik niet hoe goed jouw Japans is, maar de Stoof mag er ook best zijn! :mrgreen: Vervelend genoeg krijg ik bij dit soort topics de kriebels om zelf de kit ook uit de stapel te trekken.....

Cheers, Peter (die lekker een paar dagen op de Veluwe gaat vertoeven en geen 'modelbouw plastic' aan zal raken)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 14:03 pm 
Brouwer

Dat doe je goed Peter,

Na volgende week ben ik ook een paar weken in digitale detox en modelbouw mute-mode ;-)

Schitterend wat Asao Shirai bouwt. Japan en modelbouw: de traditie van ambacht en miniaturen schijnt daar al eeuwenoud te zijn. Daarnaast is monozukuri ('het maken van dingen') een filosofie die in de cultuur verankerd zit. Een soort trots op het streven naar absolute perfectie in productie. Zo heb ik een hele simpele Sony-versterker uit 1973 die ik nog dagelijks in mijn werkkamer gebruik. Onverwoestbaar! En een prima geluidje. Mede daarom lijkt Japan mij een superinteressant land. Ooit wil ik naar de stad Shizuoka, de modelbouwhoofdstad. Hoewel de focus daar tegenwoordig sterk ligt op popcultuur en Gunpla – waar ik zelf niets mee heb – blijft het indrukwekkend hoe populair de hobby er is.

Nee, voorlopig geen TBM of Orion. Mijn volgende onderwerp, na afronding van de Grummans, zal naar alle waarschijnlijkheid de MLD Firefly zijn. En Britse onderwerpen zijn dan weer niet zo populair in Japan ;-) Maar dat wordt echter pas in het najaar. Na de vakantie duik ik even onder voor een interne opleiding.

Dan nu verder met de laatste draadjes van de Tracker. De geometrie van de antennedraden op de staart kan er al snel onoverzichtelijk uitzien. Daarom stap voor stap wat ik heb gedaan. Misschien inspireert het anderen om dit model ook te bouwen. Het is is erg de moeite waard.

photo 633408
Stap 1: de V-shape antenne, lopend van tip, via de mast naar de andere tip van het staartvlak. Ik heb alvast een draad bevestigd aan de rechter motorgondel en deze met een plakbandje tijdelijk vastgezet, tot de kristalklear is uitgehard.

photo 633409
Stap 2: de draad vanuit de motorgondel, heb ik naar het kielvlak getrokken. Daar waar ze elkaar tegenkomen, heb ik ze bevestigd met een druppeltje kristalklear. Op de foto is ook vast een draad gespannen van de linkerkant van de romp naar een tijdelijke bevestiging op de vleugel. 'Links-rechts' allemaal in vliegrichting gezien.

photo 633410
En ook deze laatste draad is verbonden met het kielvlak, waarbij de V-draad ook weer onderling is bevestigd. Apart daarvan loopt een extra draad aan de linkerkant van de romp. Voor de liefhebbers zal ik het hieronder technisch toelichten.

photo 633413

Helaas is er geen directe informatie van Grumman of de MLD zelf te vinden. Op basis van verschillende bronnen, waaronder mijn oude Avionica en Instrumenten lesboeken van 25 jaar geleden, heb ik het volgende geanalyseerd. (correcties en aanvullingen zijn welkom).

Het hele stelsel van kabels bestaat uit drie systemen:
1. De korte golf AN/ARC-2 V-shape dipoolantenne (voor langeafstandscommunicatie). Rood in het schema.
2. De korte golf HF-langdraadantenne (voor frequentie- en bereik optimalisatie). Oranje in het schema.
3. De middengolf AN/ARN-6 'sense'-antenne van het radiokompas (ADF-navigatie). Blauw in het schema.

photo 633415

Citaat:
Hoewel alle draden aan de voorzijde samenkomen bij de centrale antennemast boven de cockpit, fungeert deze mast niet voor alle systemen als voedingspunt. Voor de langdraad en de sense-antenne is de mast puur een mechanisch ankerpunt. De werkelijke elektronische voedingen (lead-ins) zijn omwille van signaalscheiding en de interne indeling van de radioracks fysiek van elkaar gescheiden.

De V-shape dipoolantenne
De kabels van de V-shape dipoolantenne liepen van de mast boven de cockpit naar de uiterste punten van de horizontale stabilo's (staartvleugels). Door twee draden in een V-vorm te spannen, creëerden de ontwerpers een optimaal omnidirectioneel stralingspatroon. Dit zorgde voor een betrouwbaar zendsignaal boven de oceaan, ongeacht de vliegrichting.

De kabels waren aangesloten op de Collins AN/ARC-2 HF-radio, die was voorzien van een toen zeer modern autotune-systeem. Deze radio kon acht kanalen vooraf mechanisch programmeren. Zodra de vlieger een ander kanaal selecteerde, werden de interne circuits van de radio binnen zes seconden volautomatisch mechanisch afgestemd op de antenne-impedantie. Dit was een 'open' antenne waarop tijdens het zenden extreem hoge spanningen stonden. De benodigde energie werd geleverd via een 'lead-in'-kabel die vanuit de romp rechtstreeks via de centrale antennemast naar de draden liep. De ophangpunten en rompdoorvoeren van de draden waren voorzien van zware isolatoren om spanningsoverslag naar de metalen romp en vonkvorming te voorkomen.

De HF-langdraadantenne
Deze liep van de mast direct naar de top van het kielvlak en bood de radio een alternatief stralingspatroon. Bij het vliegen vlak boven zee, tijdens de jacht op onderzeeboten, verandert de elektrische wisselwerking tussen de antenne en het wateroppervlak (de impedantie) drastisch ten opzichte van patrouillevluchten op grotere hoogte. Afhankelijk van de gekozen frequentie kon er via een relais worden geswitcht tussen de V-vorm en de langdraadantenne om het bereik te optimaliseren en een storingsvrije radioverbinding met het moederschip te behouden.

De elektronische voeding van deze antenne liep niet via de cockpitmast. In plaats daarvan takte er een aparte lead-in van de langdraad af, die aan de rechtermotorgondel en de linker kant van de romp was bevestigd. Daarmee werden meteen de kabels onder spanning naar beneden gehouden in verband met het vouwen van de vleugels op het dek.

De AN/ARN-6 'sense'-antenne
De middengolfantenne van de Automatic Direction Finder (ADF of radiokompas) liep links langs de romp naar het kielvlak. Het ADF-systeem bestond uit twee delen: de loop antenna, die ondergebracht was in de kleine zwarte radome boven op de romp, en deze losse draadantenne. De draadantenne werkte als 'sense'-antenne: deze corrigeerde de 180-graden onzekerheid van de loop-antenne, zodat het kompas exact wist of het baken zich vóór of achter het vliegtuig bevond. Dit was het primaire ‘homing’ systeem om de Karel Doorman terug te vinden op open zee. Het schip zond via een Non-Directional Beacon (NDB) een signaal uit. De ADF-ontvanger in de Tracker vertaalde dit signaal naar een pijl op een indicator, die de piloot rechtstreeks naar de thuisbasis (home) leidde.

Waarom zulke lange kabels?
Tegenwoordig zijn vergelijkbare (of zelfs betere) systemen niet of nauwelijks zichtbaar aan de buitenkant van een vliegtuig. Dat was in de analoge jaren vijftig wel anders. Om een radiogolf efficiënt uit te zenden, moet een antenne bij voorkeur exact de helft (1/2 golflengte) of een kwart (1/4 golflengte) van de fysieke radiogolf lang zijn.

Bij een frequentie van 3 MHz is de golflengte bijvoorbeeld circa 100 meter. Een ideale antenne hiervoor is dus 25 tot 50 meter lang. Omdat de Grumman Tracker veel korter is dan 50 meter, moesten de technici de draden zo lang mogelijk maken om die lengte enigszins te benaderen. Dit deden zij door de draden in een V-vorm van de mast naar de uiterste punten van het horizontale stabilo te spannen. Een speciale antennetuner (antenna coupler) in het vliegtuig paste de elektrische impedantie van de draad dynamisch aan (matchen), zodat de radio op elke gekozen frequentie zijn vermogen optimaal kwijt kon. Een slim systeem dat bij wijze van spreken de radio 'fopte' door de draad elektronisch langer te laten lijken dan hij fysiek was.

Dit systeem was hypermodern in de vroege jaren vijftig, maar raakte tijdens de operationele periode van de MLD Grumman Tracker op radiogebied achterhaald. In de jaren zestig stapte de NAVO, en daarmee ook de MLD, over op SSB (Single Sideband). Deze nieuwe modulatietechniek was veel efficiënter, bood meer bereik met minder vermogen en was minder storingsgevoelig. Bovendien ging men hiermee van 8 kristalgestuurde voorkeuzekanalen naar wel 28.000 kanalen, mogelijk gemaakt door de introductie van de elektronische frequentiesynthesizer. Hoewel de opvallende antennedraden aan de buitenkant bleven zitten, veranderde de techniek aan de binnenkant drastisch. Het staat symbool voor de overgang van de rigide kanaalkeuze uit de Tweede Wereldoorlog naar de flexibele, vroege elektronische automatisering in de Koude Oorlog.

photo 633411
En daarmee is het eindelijk tijd geworden om de laatste delen te bevestigen. De metalen steunen voor de vleugels kunnen op hun plaats.

photo 633414
Daarna de vleugels zelf. Met een tape heb ik ze op hun plaats gehouden om ze niet teveel voorover te laten kantelen.

Hierna volgen de eindfoto's. Dank voor volgen. En het lezen van de grote hoeveelheid tekst, als je er aantoe bent gekomen. En anders is het vooral referentie voor toekomstige bouwers. Deze informatie was verder nergens te vinden. En de mannen die het nog van vroeger kennen, ontvallen ons langzaam. Dus dacht ik er goed aan te doen de kennis hier een beetje te conserveren.

Goed weekeind :brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 16:29 pm 
Brouwer

De laatste loodjes gaan je prima af.

Vintage Jet schreef:
Hierna volgen de eindfoto's. Dank voor volgen. En het lezen van de grote hoeveelheid tekst, als je er aan toe bent gekomen. En anders is het vooral referentie voor toekomstige bouwers. Deze informatie was verder nergens te vinden. En de mannen die het nog van vroeger kennen, ontvallen ons langzaam. Dus dacht ik er goed aan te doen de kennis hier een beetje te conserveren.

:brouw:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]