Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 17 jun, 2026 23:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2026 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 19223
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een werk, maar mooi om te zien.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2026 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2249
Het is inderdaad een beste klus. Maar het is een dankbaar onderwerp en ik heb er tot nu toe veel plezier in. In deze update wederom veel relatief kleine stappen (maar bij elkaar toch weer een flinke boterham).

Als eerste het vervolg van de motoren. Ik heb details aangebracht aan de linker cowling (die open komt te staan).
photo 631062

Daarna de rechter cowling. Daarvoor gebruik ik een oud exemplaar (rechts op de foto in het wit). Er moeten immers nog cowl flaps aan gemaakt worden en ik wil losse uitlaten gebruiken.
photo 631073
De cowling van de kit (links, in het grijs) heeft deze allemaal al en die kan ik beter bewaren voor de Trader en Tracer (die laatste van Mach 2 heeft hele matige onderdelen).

photo 631071
Hier beide motoren, waar dus de uitlaten aan bevestigd gaan worden. Als eerste heb ik de cilinders aan de achterkant aangeboord om de uitlaat in te bevestigen.

photo 631070
De uitlaten maak ik van stukjes styreen, die om een pen gedraaid zijn. Dan houden ze hun kromming een beetje.

photo 631069
Voor de negen cilinders van de Wright R-1820 stermotor in de Grumman Tracker is het uitlaatsysteem verdeeld over drie verzamelpunten (tracé of stack) per motor. Ze zijn dus niet aangesloten op één enkele ring, zoals bij de DC-2 het geval was.

photo 631068
Stack 1 en 2 komen uit boven de vleugel, stack 3 steekt recht naar onderen. De groepering is zo gemaakt om de hitte en de afvoer efficiënter te regelen. Elke stack wordt aan het einde gesplitst in twee aparte uitlaatpijpjes; de "paddles". Dit is zo ontworpen om de tegendruk voor de Wright R-1820 motor te verminderen, waardoor deze efficiënter kon "uitademen".

photo 631063
Tot zover de motoren. Deze onderdelen kunnen de komenden periode allemaal worden gespoten en verweerd.

Dan door met de luiken voor het torpedoruim. Deze zijn geleverd in de BlakDog kit, maar het is wel een kleine teleurstelling.
photo 631067
Zo moet er een recht deel zijn een deel met de kromming van de romp. En in de kit zitten twee rechte delen, die (langs een lijntje gelegd) helemaal niet recht zijn. Kortom; ik ga de los gesneden onderdelen van de kit hergebruiken (deze ligt op de foto in het midden).

photo 631072
En zo zien de beide delen er uit na grondig verdunnen en voorzien van 'scharnieren'.

Tot slot; de gigantische zoeklamp op de rechter vleugel.
photo 631066
Het transparant is te groot en steekt zowel boven als onder te ver uit. Dat heb ik geschuurd tot het past en daarna gepolijst om weer een mooie glimmende kap te krijgen. Maar voor ik daar de plaatjes van laat zien, heb ik eerst het model in de grondverf gezet.

photo 631060

photo 631059
De laatste plaatjes voor de grondlaag erop ging.

photo 631061
En in de Tamiya fine surface primer.

photo 631065
En toen dat gedaan was kon de binnenkant van de schijnwerper zinc chromate gekleurd worden.

photo 631064
Met de kap er op. Deze kan nu worden afgeplakt voor het verdere spuitwerk!

Tot zover. Dank voor het volgen en tot de volgende!
:brouw: VJ

_________________
Op de werkbank:
Grumman Deel 1, Marsh S-2T Turbo Tracker, 1/72
Grumman Deel 2, MLD ‘Stoof’, 1/72
C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2026 0:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4720
Prachtig werk man, dit wordt een hele mooie! Succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
-
Afgerond:
- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2026 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 3132
Woonplaats: Dordrecht
Echt gaaf om te volgen, petje af (weer)!

_________________
On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2026 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 1007
Woonplaats: Lekkerkerk
Oh, wat mooi weer! Afschuren van een transparant deel is wel stoer. En het is heel mooi gedaan, dwz niet te zien. Het zal best lastig geweest zijn om dat kleine ding goed vast te kunnen houden tijdens het schuren en polijsten. Hoe heb je dat opgelost? Ik zit dan vooral mijn dikke vingers te schuren (waar ze overigens niet veel dunner van worden :lol: ).

_________________
Cheers, Jan

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2026 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2249
JJ@MB schreef:
Het zal best lastig geweest zijn om dat kleine ding goed vast te kunnen houden tijdens het schuren en polijsten. Hoe heb je dat opgelost? Ik zit dan vooral mijn dikke vingers te schuren (waar ze overigens niet veel dunner van worden :lol: ).

photo 631254
Dit is een foto van voor het gronden. Wat ik gedaan heb is de transparante kap met mijn vingers op de juiste plaats duwen, met een overschot aan kunstsof aan de bovenkant. Dit is de locatie waar in werkelijkheid een afschermkap boven de lamp liep. Die locatie heb ik geschuurd tot het paste. De rest van het transparant is dus onaangetast gebleven. En het geschuurde deel is daarna mee gespoten in de grondverf (en zal uiteindelijk extra dark sea grey worden). Op de foto is goed te zien waar ik heb geschuurd en waar niet.

photo 631255
Ondertussen ben ik verder gegaan met de opklap-neus. Deze is van de BlackDog resin kit. Hij is erg dun en beschadigd gemakkelijk. Het onderste deel is zelfs niet helemaal goed uit het productieproces gekomen en dat heb ik hier opgelost met plamuur. Dit nadat ik aan de binnenkant een extra styreen ringetje heb aangebracht ter versteviging.

photo 631253
Na het schuren.

photo 631256
Daarna heb ik nog wat scratch detail toegevoegd aan de neus. De neus kon worden opengeklapt om zodoende gemakkelijk bij de hydraulische besturing van het neuswiel te komen. In de kap zelf zat een landing light en een Janitrol combustion heater. Dat was een speciaal voor de luchtvaart ontwikkelde kachel die AVGAS gebruikte om de cabine van warmte te voorzien. Het gat in de neus ('scoop') was zowel de inlaat voor de verbranding in de Janitrol als de inlaat voor ventilatielucht, die via een warmewisselaar de warme lucht overbracht. De uitlaat van de Janitrol zat aan de rechterkant en op foto's is daar vaak een klein roetspoortje zichtbaar.

photo 631250
photo 631251
En zo komt deze straks in positie. Overigens was de kachel berucht om zijn makke; als hij echt nodig was, was deze stuk. Of produceerde zoveel rook, dat de bemanning dacht dat er iets in de fik stond.

photo 631252
En alles in zinc chromate geel.

Tot de volgende!
:brouw: VJ

_________________
Op de werkbank:
Grumman Deel 1, Marsh S-2T Turbo Tracker, 1/72
Grumman Deel 2, MLD ‘Stoof’, 1/72
C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2026 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 1007
Woonplaats: Lekkerkerk
Tx en mooi werk weer. Wat een werk maak je ervan. Heel tof om te volgen. Keep on goin' !

_________________
Cheers, Jan

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2026 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2249
Dank allemaal voor de reacties! Ondertussen gaat het stap voor stapje door.
photo 631462
De lege motorgondels zijn (tijdelijk) op hun plaats. Zo kan straks de camo worden aangebracht, terwijl te motoren nog niet op hun plaats zitten.

photo 631463
Dit zijn de afschermplaten (exhaust heat shields) die de vlammen uit de uitlaat naast de cockpit moeten afschermen om de vliegers niet te verblinden in het donker en om de romp te beschermen tegen de hitte van de gassen uit de radiaalmotor.

photo 631461
En de heat shields op hun plaats. Ik heb er gelijk een paar bij gemaakt voor de Trader en Tracer. Er is één shield per motor met een asymmetrische plaatsing. Namelijk alleen aan de binnenkant van de motorgondels (de rompzijde). De uitlaatpoorten zijn gegroepeerd in drie openingen. Bij de Tracker komen de uitlaten van de bovenste cilinders uit in de twee gleuven bovenop de motorgondel. De binnenste uitlaatstroom is hierbij de meest kritieke vanwege de nabijheid van de romp. Daar zijn de shields dan ook aangebracht. De uitlaten aan de buitenkant van de motorgondel en aan de onderkant, die eindigt bij de oliekoeler, blazen hun gassen weg van het vliegtuig, direct de vrije luchtstroom in. Omdat daar geen cruciale onderdelen zoals de romp of brandstoftanks direct achter zitten, is extra beplating daar aerodynamisch en qua gewicht niet nodig.


In de volgende update het airbrush werk!

:brouw: VJ

_________________
Op de werkbank:
Grumman Deel 1, Marsh S-2T Turbo Tracker, 1/72
Grumman Deel 2, MLD ‘Stoof’, 1/72
C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2026 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2730
Woonplaats: Den-Haag
Mooi model die "Stoof" :wink:

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2026 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2249
Peter Stoof schreef:
Mooi model die "Stoof" :wink:

Whats in a name! :lol:

De afgelopen dagen heb ik elke dag een stukje kunnen airbrushen. hierbij het verslag van deze stappen:
photo 631697
Als eerste is de romp in Humbrol 90 Beige Green (officieel: Sky type S: kleur nummer 210, British Standard 381C van de Royal Navy).

photo 631696
photo 631698
De bovenkant in MRP-114 (officieel: Extra Dark Sea Grey: kleur nummer 640, British Standard 381C van de Royal Navy).

photo 631695
photo 631693
De zwarte loopvlakken. Tot halverwege de jaren '60 waren er alleen donkere loopvlakken. Ergens bij de midlife update (denk ik) zijn de lichtere vlakken aangebracht. Toen ik deze vlakken ging airbrushen, heb ik gelijk de zwarte delen op de Turbo Tracker van CalFire gedaan.

photo 631692
Voor de nodige verwering zijn de lijntjes ingekleurd met grime.

photo 631694
Ik maak de versie van voor 1965, dus met gele propeller tips. Er zijn foto's van lichtere walkways vóór 1965, maar of het helemaal historisch correct is, weet ik niet. In elk geval staat het mooi en dus komen ze er op. Het leukste was het verweren. Eerst roetsporen en daarna de witte verkleuringen van de hitte uit de uitlaten. Het glimt allemaal nog behoorlijk. Handig voor de decals het de weathering. Als alle decals erop zitten gaat daar nog een laagje semi mat overheen.

Dat was het weer voor deze update. Nu vooral veel kleine rommelklusjes te gaan (die stiekem veel tijd vreten).
Dank voor het volgen en tot de volgende,

:brouw: VJ

_________________
Op de werkbank:
Grumman Deel 1, Marsh S-2T Turbo Tracker, 1/72
Grumman Deel 2, MLD ‘Stoof’, 1/72
C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement