Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 22 jul, 2026 0:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2026 14:48 pm 
Brouwer

Zo dan! Mij heb je overtuigd. Ziet er goed uit zo. De foto van deze hoek is wel een heel mooie plaat. Masterpiece :brouw:

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2026 16:18 pm 
Brouwer

Met dank aan jullie tips. Sowieso wordt er in deze BB heel mooi spul gebrouwd en dat werkt inspirerend!

Ondertussen ben ik verder gedaan met het volgende: het landingsgestel.
photo 632597
Het zijn meer pootjes dat in één doos zitten, maar als ik toch bezig ben, kan ik die voor de Grumman Trader ook maar meteen van de nodige PE voorzien.

photo 632595
Ik gebruik de wielen van Plus Model. De wielnaven kunnen los gemonteerd worden. Ze moeten een fractie worden uitgeboord om goed over de as te passen.

photo 632592
Het nadeel van de door Plus Model meegeleverde kunststof masks is dat ze stug zijn en dat de velg iets te ver uitsteekt, waardoor hij niet goed sluitend is te krijgen. Op de foto zie je dat op het meest rechter wiel. Gelukkig had ik ook de vertrouwde gele papieren masks en die lieten zich wel mooi om de velgrand plakken.

photo 632594
Het bekende trucje om de wielen meer een (verweerde) rubber look te geven.

photo 632593
En zo staan de pootjes er nu bij. Een drupje wash voor de nodige vervuiling. Alle onderdelen zijn inmiddels klaar om gemonteerd te worden. Dus tijn om de romp in de definitieve lak te zetten.

photo 632599
Op het anti-glare zwarte vlak na is alles nog gloss. Wel zo handig met de decals.

photo 632598
Opvallend hoe goed het taxi light op de neus lijkt. Het proces was simpel: afplakken-black gloss-Alclad-119 Airframe Aluminium. Ook verkocht door AMMO of Mig Jimenez, maar het lijkt uit de handel... dat zou heel zonde zijn :(

photo 632596
En het resultaat na een rondje Alclad ClearCoat Semi-Matte. Het valt me elke keer op wat een mooie lak dit toch is. Ook al uit de handel, geloof ik.
Daarna konden de plakkertjes er af!

Volgende update komt hij op z'n pootjes terecht.
Dank voor het volgen en tot de volgende!

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2026 16:56 pm 
Brouwer

Oh man, dat ziet er weer goed uit. De finish begint toch wel in zicht te komen.

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2026 19:17 pm 
Brouwer

Gaaf wordt deze, ik ben nog lang niet aan de verf aan de buitenkant toe.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2026 23:58 pm 
Brouwer

photo 632869
photo 632868
De pootjes zijn klaar.

photo 632867
En ook de staartjes. Ik heb er drie gemaakt, want ook de Trader en Tracer krijgen deze vanghaken tzt.

photo 632866
En dat brengt alles bij elkaar. Vanaf nu is het de onderdelen opbouwen tot één toestel. Daar gaat nog wel wat werk in zitten, maar hij is wel bijna klaar.

Citaat:
159
Ik ga hem bouwen als toestel ‘159’, dat de laatste Tracker vlucht van de MLD uitvoerde. Tim van Kampen en Luuk Boerman stellen in “Tracker in MLD service, Dutch Profile 45”, dat de laatste vlucht plaatsvond op 15 december 1975. De foto’s daarvan laten echter groene bomen op de achtergrond zien. Er zijn ook bronnen (Nationaal Militair Museum en avia-dejavu.net) die 30 september 1975 noemen als datum dat vliegers Anneveld en Kerste vanaf Valkenburg een ceremoniële afscheidsvlucht maakte langs alle Nederlandse militaire velden. Dat komt niet alleen meer overeen met de natuurlijke omstandigheden; het was ook de dag dat VSQ-320 de laatste vier Trackers uit de operationele sterkte van de marine haalde. De enige vlucht hierna was op 1 oktober 1975, toen een laatste ferry vlucht naar de Kooij volgde, waar het toestel gereed werd gemaakt voor de overdracht en schenking (na transport per dieplader over de weg en per dekschuit via de Ringvaart) aan het Aviodome op Schiphol. Daar werd het op 15 december 1975 officieel overgedragen. Mogelijk is door die datum een verwarring ontstaan. Het toestel heeft vervolgens jarenlang buitengestaan als gate-guard tot het museum in 2003 verhuisde naar Lelystad. Ook daar heeft het altijd buitengestaan en haar conditie is sindsdien door corrosie verder verslechterd.

Toestel 159 werd eind jaren 50 in de Verenigde Staten gebouwd door Grumman als S2F-1 (later aangeduid als S-2A en S-2N) onder constructienummer 720, Bu.No. 148281. De kist werd in juni 1960 overgedragen aan de MLD in het kader van het Mutual Defence Aid Program (MDAP) om de NAVO-bondgenoten te ondersteunen.

In de jaren 60 was dit toestel een vaste waarde aan boord van de Karel Doorman, waarbij 159 de meeste tijd was ingedeeld bij het vaste boordsquadron VSQ-4.

Een van de anekdotes uit het logboek van de 159 stamt uit die tijd. Terwijl de Doorman voor anker lag (en er dus geen natuurlijke wind over het dek was door vaart te maken), moest er wegens een noodgeval dringend een Tracker naar de wal. De Doorman werd met behulp van een andere Tracker (die zijn motoren op het dek vol liet draaien) om zijn eigen ankerketting heen gedraaid om exact in de wind te komen liggen. Hierdoor kon de Tracker 159 door middel van een "extra harde klap" van de hydraulische katapult succesvol gelanceerd worden.

Nadat de Karel Doorman in 1968 uit de vaart werd genomen, veranderde de rol van de Trackers. De 159 werd, samen met 151, 160 en 168, omgebouwd naar de 'Utility' US-2N variant. Hierbij werd specifieke ASW-apparatuur verwijderd om plaats te maken voor een lierinstallatie. Als zodanig werden deze vier Trackers ingezet voor hun laatste taak als doelsleper en lesvliegtuig als aparte ‘flight’ binnen VSQ 5. In 1974 gingen de taken van de laatste vier US-2N over naar VSQ 320. Op eerder genoemde 30 september 1975 nam men ceremonieel afscheid binnen het squadron en de boeken werden januari 1976 officieel gesloten.

Tegenwoordig staat 159 achter een loods van het Aviodrome op Lelystad. Een paar jaar geleden is nog gekeken of ze getransporteerd kon worden naar een andere locatie om daar iets te betekenen als gate-guard. De aluminium constructie bleek echter door decennia in de zoute buitenlucht te ver heen. Met name de bevestigingspunten van de vleugels en het landingsgestel waren zo bros geworden dat de kist de hijskraan- en transportkrachten niet zou overleven. Het toestel heeft als onderdelen bron gefungeerd bij de restauratie van de andere Tracker van het museum, de '151'. Maar het lot van '159' ziet er triest uit. Vanwege zijn rol als donorvliegtuig missen er inmiddels verschillende uiterlijke en interne onderdelen. En de restanten rotten langzaam maar zeker verder weg.

photo 632864
Staartwiel bumper en vanghaak op hun plaats.

photo 632865
En met de wielen er onder. Dit gaat de uiteindelijke diepe 'zit' van de 159 worden. De Tracker was van nature al een 'staartlastig' vliegtuig wanneer het leeg op de grond stond. Zodra de motoren uit stonden, de brandstoftanks leeg waren en de bemanning uitstapte, verschoof de balans. Om te voorkomen dat een windvlaag of een monteur die achterin werkte het toestel achterover liet slaan, zakte de Tracker rustig op zijn hydraulische tail wheel bumper. Het vouwen van de vleugels veranderde deze basishouding echter nauwelijks. Voor de modelbrouwer een fijn uitgangspunt, want er zou wel erg veel gewicht in de neus moeten om het toestel op zijn neuswiel te laten rusten....

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2026 10:07 am 
Brouwer

Dat ziet er fantastisch uit. Het eindresultaat begint al in het zicht te komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2026 11:30 am 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
En met de wielen er onder. Dit gaat de uiteindelijke diepe 'zit' van de 159 worden. De Tracker was van nature al een 'staartlastig' vliegtuig wanneer het leeg op de grond stond. Zodra de motoren uit stonden, de brandstoftanks leeg waren en de bemanning uitstapte, verschoof de balans. Om te voorkomen dat een windvlaag of een monteur die achterin werkte het toestel achterover liet slaan, zakte de Tracker rustig op zijn hydraulische tail wheel bumper. Het vouwen van de vleugels veranderde deze basishouding echter nauwelijks. Voor de modelbrouwer een fijn uitgangspunt, want er zou wel erg veel gewicht in de neus moeten om het toestel op zijn neuswiel te laten rusten....

Leuk detail om te weten. Je ziet vaak bij de bouw van diverse Lynxen dat de poten niet ingeveerd zijn als deze op de grond staat. Als je dat eenmaal weet, valt het je gewoon op bij diverse modellen.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2026 16:12 pm 
Brouwer

Dat is een strakke en gedetailleerde Tracker aan het worden VJ. :D
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2026 21:30 pm 
Brouwer

Wat prachtig gemaakt allemaal, VJ. Ik zit te genieten van deze bouw.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2026 10:19 am 
Brouwer

Wordt echt gaaf zeg!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]