Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 feb, 2026 1:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2026 17:56 pm 
Brouwer

Nog even wachten... vanaf 1 februari ga ik er aan beginnen! Ondertussen ben ik bezig met een civiele Tracker in deel 1 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=56288 en er komen nog twee varianten bij, maar dat is buiten de scoop van de MLD groepsbrouw. Dat duurt ook nog even, want ik wil de Fireflies in deze BB voorrang geven.

photo 627423
Photo: Henk Schakelaar, Bron; Dutch Aviation Society https://www.scramble.nl/military-news/j ... re-tracker

De Grumman S2F (‘Stoof’) Tracker maakte de eerste vlucht op 4 december 1952, met militaire acceptatie in 1954, 72 jaar geleden. Tussen 1960 en 1975 had de Marine Luchtvaartdienst via het NAVO Mutual Defense Assistance Program (MDAP) beschikking over 45 Trackers. In deze brouw ga ik de MLD-versie maken, zoals deze operationeel was vanaf vliegdekschip Karel Doorman. De MLD Trackers waren van de eerste generatie, met korte romp.

Zo wil ik deze gaan bouwen; met de vleugels gevouwen en met deuren en luiken open, zodat het interieur zichtbaar zal zijn.
photo 627421
Photo: Negatieven en Dia's voormalig Instituut voor Maritieme Historie, Bron: beeldbank NIMH
Gezien de gele propeller tips is deze foto gemaakt voor 1965. Ik denk er over ook deze gele tips toe te passen, ook al zie je de Tracker meestal afgebeeld met de high visibility tips van na 1965 (zie hieronder). De blauwe en rode propeller naven zijn markeringen van de verschillende Vliegtuig Squadrons. VSQ 4 gebruikte rood en VSQ 2 blauw. In de laatste jaren als doelsleper bij VSQ 5 en VSQ 320 werd alleen nog zwart toegepast en dat is dan ook de kleur die is terug te vinden op de toestellen die bewaard zijn gebleven. Ik wil de rode naaf toepassen, van het vaste boordsquadron VSQ 4.

photo 627420
Photo: Negatieven en Dia's voormalig Instituut voor Maritieme Historie, Bron: commons.wikimedia

De Kit
Voor deze brouw gebruik ik de Hasegawa 1/72 Grumman S2F-U Tracker Target Tow Plane (Nr. 02440) als basis. In de basis is de kit wat gedateerd (oorspronkelijke moulds uit 1975). Zeker in vergelijking met de gedetailleerde Kinetic 1/48 kit van een paar jaar geleden. Zo heeft de Hasegawa 1/72 kit geen gegraveerde paneellijnen, de wielkasten hebben geen of nauwelijks detail en hier en daar zitten bramen en inzinkingen in het kunststof. De cockpit bestaat uit een basale vloer, generieke stoelen, bemanning en instrumenten in de vorm van stickers. Verdere interieurdetails zijn niet zichtbaar, omdat de achterwand van de cockpit geheel is gesloten.

photo 627417

photo 627419

Geïnspireerd door diverse pareltjes in 1/48, heb ik het plan om een volledig interieur en opgeklapte vleugels aan te brengen. Zoals ze aan dek heeft gestaan op de Karel Doorman. Daarvoor heb ik diverse extra’s gekocht, zoals de Black Dog Wing Fold, Torpedo Bay & Nose cone set. En de Grumman S-2G Tracker RAN Conversion Kit (Royal Australian Navy). Deze laatste biedt een interieur voor de operators achterin. Maar ook de verlengde romp en grotere stabilizers die inmiddels al zijn aangebracht in de Turbine versie. De motoren en propellers van de originele kit zijn niet geweldig, dus daarvoor gebruik ik de PlusModel props en SBS Model Tracker Engine & Exhaust set. De Eduard PE set en Rob Taurus vacuform canopy horen bij de standaarduitrusting. Dat wordt verbouwen!

photo 627418
De romp van de standaard S2F in vergelijking met de varianten C-1 Trader (midden) en E-1 Tracer (onder). Die komen in een toekomstig deel 3 en 4 aan bod.

MLD
Als zeevarenden natie en met Rotterdam als een van werelds grootste havens, heeft Nederland altijd het belang gezien van het verdedigen van zeeroutes en het bereikbaar houden van havens. Daarom dat direct na de Tweede Wereldoorlog werd geïnvesteerd in een operationeel vliegdekschip met ASW-taken. Deze werden vervuld door Grumman Avengers TBM-3E, TBM-3S en TBM-3W (‘hunters’ en ‘killers’), vanaf 1954 ondersteund door land gebonden P2V Neptune patrouillevliegtuigen van Vliegtuig Squadron (VSQ) 320.

Als bijdrage aan de opbouw van de NATO werden in 1960, in het kader van Mutual Defense Assistance Program (MDAP) moderner Amerikaans materieel ter beschikking gesteld. Naast 15 nieuwe P2V-7B (later P-2H), die enkel werden ingezet in de Oost, werden in Nederland de Avangers en eerste generatie Neptunes vervangen door 28 Grumman S2F-1 Trackers (kenmerken 146-173) en 10 SH-34J Seabat helikopters. De eerste Trackers werden ingedeeld bij VSQ 2 (tijdelijk VSQ 320) als trainingssquadron op Valkenburg en VSQ 4, het primaire boordsquadron van de Doorman. Het walgebonden VSQ 5 ontving ook Trackers voor kustbewaking en Offshore Support and Direct Response (OSRD) taken. In 1961 werden 17 door De Havilland Canada gebouwde CS2F-1 Trackers toegevoegd (kenmerken 180-196, later CS-2A genoemd), die werden ingedeeld bij VSQ 1 op Hato, Curacao en waren belast met de training van bemanningen en regionale bescherming van de Nederlandse gebiedsdelen in de West.

De Canadese toestellen verschilde met de Amerikaans gebouwde toestellen doordat ze geen ESM pod boven de cockpit hadden, geen perspex maar aluminium escape hatches boven in de cockpit en motorgondels met een rechte achterkant. Naar verluidt hebben de CS-2As nooit operationeel in Nederland dienstgedaan, ook al hebben vijf ervan gevlogen bij VSQ 4 aan boord van de Karel Doorman.

photo 627422
Photo: Arie Hoog/Negatieven en Dia's voormalig Instituut voor Maritieme Historie, Bron: commons.wikimedia
En zo zie ik de Stoof het liefst; op de katapult en klaar voor een Cat-Shot! De bridle zit al vast en het vliegtuig wordt op haar plaats gehouden door de hold back (breekstuk). De Stoof staat er gespannen bij (neuswiel is zelfs los van het dek!). Gezien de rode propeller tips is de foto gemaakt in 1965, het overgangsjaar tussen de gele tips en de high visibility markeringen die daarna op alle NAVO Trackers en varianten de standaard werden.

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2026 19:53 pm 
Brouwer

Zo hee, dit wordt een uitgebreide kit op deze manier. Ziet er goed uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 1:35 am 
Brouwer

Ook altijd een opvallende eye-catcher bij het Aviodrome.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 16:35 pm 
Brouwer

Ook sat wordt weer een fraaie verbrouwing. Laat februari maar komen!

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 19:37 pm 
Brouwer

Blijft een mooie kist deze Grumman Tracker.

Heb er ooit vroeger eentje gebouwd ook van Hasegawa geloof ik.

Succes met al je trackers. Die Fire fighter is ook een gaaf ding die aan het bouwen ben in de civiele luchtvaart gedeelte.

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jan, 2026 11:14 am 
Brouwer

Dit gaat vast een mooi project worden zo te zien. Ikzelf ben opgegroeid in het dorp Eelde, daar kwam de P2V Neptune zoals je hierboven noemde wel eens buurten. Ook een mooie kist met een indrukwekkend geluid. Zal hem nog wel eens willen bouwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan, 2026 0:18 am 
Brouwer

Bert de Bouwer schreef:
Dit gaat vast een mooi project worden zo te zien. Ikzelf ben opgegroeid in het dorp Eelde, daar kwam de P2V Neptune zoals je hierboven noemde wel eens buurten. Ook een mooie kist met een indrukwekkend geluid. Zal hem nog wel eens willen bouwen.

Wat leuk! Ik ben (tot mijn 10e) opgegroeid in Norg. Als de 05 in gebruik was voor het landen, kwamen ze over ons huis. Ik herinner mij de Neptune niet, maar wel de Atlantique! En natuurlijk de Friendship, waarvan de laatste rond 22:00 over kwam met die prachtige Rolls Royce Dart motoren. En het heerlijke geluid van de Hansa Jet van de RLS...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan, 2026 9:12 am 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
Bert de Bouwer schreef:

Wat leuk! Ik ben (tot mijn 10e) opgegroeid in Norg. Als de 05 in gebruik was voor het landen, kwamen ze over ons huis. Ik herinner mij de Neptune niet, maar wel de Atlantique! En natuurlijk de Friendship, waarvan de laatste rond 22:00 over kwam met die prachtige Rolls Royce Dart motoren. En het heerlijke geluid van de Hansa Jet van de RLS...

Die Hansa Jet's lieten ze s'morgens om een uur of zeven warmdraaien, dan was bij de juiste windrichting het hele dorp in een kerosine lucht gehuld. En het hele dorp wakker natuurlijk van de herrie. In de zeventiger jaren werden ze vervangen door de stillere Cessna Citations. de Tyne turboprobs van de Atlantique was daarentegen weer een lust voor het oor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 22:57 pm 
Brouwer

En we zijn los! 1 februari; de start van de buddy build. Vandaag meteen wat kleine dingen kunnen doen, zoals het uitzagen en detailleren van de deur. Want het plan is een volledig interieur aan te brengen. Dat zal dan zichtbaar zijn door openstaande deuren en luiken.

photo 628034
Stap één: het uitzagen van de deur.

photo 628033
Het uitgezaagde deurtje is vrij dik. Dus heb ik vanmorgen wat staan schuren, tot het een behoorlijk stuk dunner was.

photo 628031
Het voorbeeld van hoe de binnenkant van de deur er ongeveer uit zou zien zonder bekleding komt uit het boek Naval Fighters Number 101; Robert Kowalski, Tommy Thomason. Een aanrader voor Tracker liefhebbers (en nog gewoon te verkrijgen).

photo 628032
photo 628030
De laatste foto was van zojuist. Dit gaat een bewerkelijk klusje worden, maar ik heb er zin in! Ondertussen ben ik benieuwd naar alle andere bijdragen in deze Buddy Build!

Dan nog wat leuke achtergrond informatie, dat ik tegenkwam in alle boeken en sites. De meeste liefhebbers kennen de geschiedenis van de Grumman Tracker. Toch kwam ik wat leuke feitjes tegen die ik zelf nog niet kende;
- De Tracker had een niet al te beste éénmotorige voorloper,
- De Tracker was het eerste ASW-toestel dat ‘hunter’ en ‘killer’ taken combineerde,
- Het ontwerp heet eigenlijk Grumman G-89, met militaire typeaanduiding S2F (‘Stoof’) dat in 1962 veranderde in S-2,
- De eerste vier jaar van haar bestaan heette het toestel nog geen ‘Tracker’.

Citaat:
De voorlopers
Aan het begin van de koude-oorlog kreeg het ontwikkelen van nieuwe maritieme patrouillevliegtuigen en carrier based Anti-Submarine Warfare (ASW) vliegtuigen de hoge prioriteit. Men begon met omgebouwde TBM Avenger vliegtuigen, die tot de jaren ’60 ook bij de MLD in dienst waren. De Franssen ontwikkelde de Bréguet 1050 Alizé en de Britten de voor zijn tijd moderne maar complexe Fairey Gannet.

Direct na de tweede wereldoorlog ontwikkelde Grumman Model G-90. Het tot dan toe grootste éénmotorige vliegtuig en het eerste dat speciaal werd ontwikkeld voor ASW-taken vanaf vliegdekschepen. Het kreeg de naam ‘Guardian’ (Beschermer) en was vanaf 1950 operationeel. Het toestel was geen succes. Het was underpowered en kon, net als de Avenger, niet én detectie equipment én wapens meenemen. Er waren twee vliegtuigen nodig; de ‘hunter’ en de ‘killer’, die effectief moesten samenwerken. Vier mensen in twee aparte vliegtuigen moesten gecoördineerd detecteren, classificeren, traceren en vernietigen. Die samenwerking was complex en vaak niet effectief. Daarnaast was het geen gemakkelijk te besturen vliegtuig, zodat het niet geliefd was onder piloten die er mee op vliegdekschepen moesten landen.

‘Stoof’
Op basis de US Navy Outline Specification OS-117 ontwikkelde Grumman tussen 1950 en 1952 een tweemotorige versie van de Guardian, Grumman model G-89. De ervaring van Grumman met zowel Navy fighters als watervliegtuigen én briljante oplossingen droegen bij aan het succes. Vooruitstrevend was het combineren van de ‘hunter-killer’ functies. De vier crewleden werkten nu samen in één vliegtuig, met enig comfort tijdens lange patrouilles, in een relatief klein vliegtuig dat helemaal was volgebouwd met allerhande detectieapparatuur en wapensystemen. Dankzij de compacte bouw paste de Tracker op de standaard vliegtuigliften van de kleinere types vliegdekschepen. Alleen de ‘Stoof-1’ (A-model) heeft in Nederlandse dienst gevlogen, want de iets langere modellen zouden nét niet op de liften van de Doorman passen.

De oorspronkelijke militaire typeaanduiding in het 1922 United States Navy aircraft designation system (voor 1962) was S2F. waarbij de ‘S’ staat voor ‘Scout/Anti-Submarine’, de 2 voor het subtype (het eerste subtype was de Grumman ‘SF’ uit 1935) en de ‘F’ voor Grumman Corporation (de ‘G’ was al in gebruik voor een andere fabriek). De bijnaam ‘Stoof’ was niet alleen het cijferwoord van ’S-Two-F’, maar is ook een straattaaluitdrukking voor een gedrongen persoon met een grote neus en onderlip, opvallende wenkbrauwen en insectenogen.

De aanvankelijke en destijds ingeburgerde naam van de S2F was ‘Sentinel’ (Schildwacht). Maar dit werd door de US navy afgewezen, omdat er sinds 1941 al een Stinson L-5 Sentinel bestond. Daarna had de S2F tijdelijk zelfs helemaal geen naam, tot april 1956. Ondertussen was er al een COD-variant (1955), met de naam Grumman Trader (‘handelaar’) en de geplande AEW-variant voor 1957 zou Grumman Tracer (‘Speurder’) gaan heten. En dus koos Grumman als laatste voor de naam ‘Tracker’ (traceren, het opzoeken en volgen van een spoor oftewel spoorzoeker). De naam was geïnspireerd op de uitrusting met sensoren zoals radar, sonobuoys en een Magnetic Anomaly Detector (MAD). En ook al is de naam Tracker in Nederland later ingeburgerd, in de VS is men toestel altijd ‘Stoof’ blijven noemen. En de versie met radarschotel op het dak ‘A Stoof with a roof’.

Bedankt voor het kijken/lezen en tot de volgende!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 23:03 pm 
Brouwer

Oh my, gelijk in de details gekropen. Dat is nog eens een waardige start. Succes VJ

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]