Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 15 mei, 2026 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2026 22:52 pm 
Brouwer

Prachtig werk aan het interieur, VJ. Ook leuk ambachtelijk knutselwerk aan de uitschuifbare staartantenne. Een heel leuke bouw om te volgen.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2026 13:36 pm 
Brouwer

Dank voor de reacties! Door met de vleugels.

photo 629631
photo 629632
Als eerste heb ik de fixed leading edge slots ter hoogte van de rolroeren uitgeboord en voorzien van een opening, in plaats van dicht zoals standaard in het model. Deze slots dienen om de rolroeren effectief te houden bij lage snelheden en hoge invalshoeken (high angle of attack), typisch tijdens de nadering en landing op een vliegdekschip en waardoor de piloot ook bij zeer lage snelheden rolcontrole houdt.

photo 629629
photo 629630
BlackDog heeft keurig gedetailleerde scharnierpunten geleverd. Maar die moeten wel precies passend gemaakt worden. Het styreen van het model is te dik, dus dat moest worden weggeschrapt.

photo 629626
Om de opgeklapte vleugels precies onder de correcte hoek te bevestigen (en om te voorkomen dat ze gaan zakken) heb ik metalen staafjes in de juiste hoek gebogen. BlackDog geeft hiervoor geen adviezen of aanwijzingen, dus ben ik teruggevallen op het trucje dat in 1/400 bij de bouw van de Trackers voor het model van de Karel Doorman ook heeft gewerkt.

photo 629622
photo 629623
De Tracker was de eerste tweemototige bovendekker dat werd ontworpen voor vliegdek operaties. Het beroemde 'Sto-wing' concept van Grumman, waarbij de vleugels langs de romp werden gevouwen, bleek niet geschikt vanwege de plaatsing van de motoren. Daarom werd ander vouwmechanisme ontworpen. Daarbij werden de lange vleugels zonder externe hulp onder een onderlinge hoek van 15 graden kruislings over de romp gevouwen. Daardoor was het compact genoeg om te passen op de standaard vliegtuigliften van de kleinere types vliegdekschepen.

photo 629624
photo 629627
De metalen ondersteuning is stevig genoeg. Het exact uitlijnen van de vleugels komt straks als als het verlijmd gaat worden.

photo 629620
De zes ophangpunten onder de vleugel zijn voorzien van PE detaillering uit de standaard set van Eduard.

photo 629628
photo 629625
Dan de stabilizers. Deze heb ik ook al laten zien bij de Turbo Tracker. De korte stabilizer is voor de MLD Tracker, de verlengde maak ik alvast voor de Trader. Beide zijn op de linker stabilizer voorzien van een 'dynamic damper' (uitstekende deel dat op een antenne lijkt). Deze diende om schadelijke trillingen (flutter resonance) tegen te gaan die werden veroorzaakt door de zuigermotoren die relatief dicht bij de staart zaten. Het fungeert als een "schokdemper voor trillingen" die door middel van een bewegend tegengewicht de stabilisator rustig houdt tijdens de vlucht. In het model zijn ze te dun uitgevoerd. Dus heb ik er een extra strookje styreen omheen gevouwen.

photo 629619
Tot slot de plaatsing onder een hoek van 12,5˚ op dezelfde manier als ik heb gedaan bij de Turbo Tracker. Deze staan onder een hoge hoek (dehedral) om buiten de wervelingen van de hooggeplaatste vleugel en motoren te blijven.

Dit was het weer. Dank wederom voor het volgen en tot de volgende.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2026 21:51 pm 
Brouwer

Mooi, die kartonnen malletjes, gebruik ik ook zo nu en dan.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2026 12:32 pm 
Brouwer

Ziet er weer allemaal zeer fraai uit!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2026 17:32 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de reacties. Met was hick-ups heb ik weer een paar foto's kunnen uploaden.

photo 629994
photo 629992
photo 629993
Als eerste heb ik de romp dichtgemaakt door als laatste de Rob Taurus vacuform cockpit erop te zetten. Dit is een herhaling van de stappen die ik ook bij de Turbo Tracker heb gezet.

photo 629991
Zelfde verhaal: de beide cockpit voorramen zijn te klein. Zie links op de foto; bovenste is van het mask setje, de onderste heb ik zelf uitgemeten.

photo 629990
Ze lopen naar de raamstijl aan de zijkant niet ver genoeg door. De kromming naar beneden is ook niet volledig. Voor de kijker: links de mask van het setje, rechts is zelf gemaakt en loopt verder door.

photo 629988
Terwijl ik hier mee bezig was, viel het op dat de carburateur-luchtinlaat dicht is. Die heb ik meteen uitgeboord. Ondertussen is het afplakken van de ramen afgerond.

photo 629987
photo 629989
En de status tot nu toe. De volgende stap zijn de motorgondels. Daar gaan ook nog wel een paar uurtjes in zitten ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2026 17:31 pm 
Brouwer

Eén van de grootste makke aan de 1/72 Hasegawa S2F is het ontbreken van enige vorm van detaillering in de wielasten. De 1/48 Kinetic kit heeft dat wel (maar daar klopt de vorm van de motoren weer niet). De BlackDog conversion kit heeft wel een gedetailleerde neuswiel bak, dus de rest maak ik dan maar zelf. Wel een urenvretertje, maar ik maak ze ook gelijk voor de Trader en Tracer.

photo 630519
Als eerste heb ik de bevestigingspennetjes van de wielen schuin afgesneden. Hierdoor is het mogelijk ze later op hun plaats te krijgen door ze iets te draaien. De kit gaat er vanuit dat je ze direct monteert bij het opbouwen van de motorgondels.

photo 630518
En vast (behalve dat er nog niets verlijmd is). Het voordeel is nu dat ik de wielbakken kan monteren zonder dat het landingsgestel in de weg zit.

photo 630517
photo 630520
Eerst heb ik alle plaatjes op de juiste maat gesneden.

photo 630514
Hier ligt de hele productie bij elkaar.

photo 630516
photo 630513
En de eerste kunnen direct worden gemonteerd.

photo 630515
photo 630521
De sonobuoy dispensers aan de achterkant van de motorgondels zijn op zich van de juiste soort. Die variëren namelijk over de verschillende varianten van de S2F. Ook hier is enige extra detaillering mogelijk.

Ik hoop ze dit weekend af te ronden en dan laat ik daar ook de plaatjes van zien. Ondertussen ben ik ze ook aan het afbouwen voor de Grumman Trader.

Goed weekend allemaal en tot de volgende,

Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 17 apr, 2026 17:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2026 17:46 pm 
Brouwer

Handig, die truc met het landingsgestel!

Mooiw vorderingen ook weer. Dat interieur van de wielbakken is een feaaie toevoeging. En zo te zien wel wat werk,ja.

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2026 21:39 pm 
Brouwer

Sluit ik me bij aan. Zo heb je van die modellen waar je heerlijk op los kunt gaan.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2026 0:53 am 
Brouwer

Dat is zeker een handige truc met het landingsgestel!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2026 9:34 am 
Brouwer

Dank voor de reacties. Dit is zeker een kit waar je helemaal los op kunt gaan!

photo 630631
photo 630641
photo 630633
Als eerste heb ik de motorgondels afgemaakt. Net als twee stuks voor de Trader.

Daarna ben ik doorgegaan met de motoren en de motorbehuizing.
photo 630632
Deze setjes heb ik zo over de jaren verzameld. Immers; de R-1820 Cyclone werd ook toegepast op de DC-2 en DC-5 die ik heb gebouwd. En natuurlijk op tal van andere toestellen. De Quickboost versie (links) is dezelfde als die meegeleverd worden met de Air-Graphics resin ombouw set naar het D model. Beiden zijn geschikt om de PE ignition harness/manifold op aan te brengen. Voor deze kit heb ik de (schreeuwend dure...) PSR72014 'late' Cyclone's gekocht. Deze hebben namelijk ook een gedetailleerde achterkant en daar wil ik iets mee gaan doen. Rechts op de foto de SBS model 3D geprinte Cyclone met uitlaten. Dat is eigenlijk de mooiste en best gelijkende motor. Verkrijgbaar rond de 18 euro. Ook niet goedkoop, maar een enorme upgrade voor deze Hasegawa kit.

photo 630635
Nogmaals in dezelfde volgorde. De SBS model 3D geprinte Cyclone ga ik gebruiken voor de Trader. De uitlaten gaan op de MLD Tracker, omdat ik daar de hele cowling van ga verbouwen.

Het idee is namelijk om van één kant de motorbeplating weg te laten en zodoende de gehele motor zichtbaar te maken.
photo 630636
Omdat ik niet weet of het gaat lukken heb ik de cowlings van het donormodel gebruikt. Dan heb ik de nieuwe nog achter de hand als reserve.

photo 630634
Eerst is de boel verf vrij gemaakt en daarna verdund met grof schuurpapier en een vijl.

photo 630637
Daarna heb ik de vier motorplaten weggezaagd. De overgebleven constructie is niet heel sterk, dus die wil ik later nog versterken langs de randen.

photo 630638
Dit is het idee: de motor past er precies in. Inmiddels heb ik de propellor governor (voor de cilinders, gemonteerd op de crank case van de motor) iets aangepast. Deze stond in de 'late' versie schuin tussen cilinder 1 en 2, maar voor een correcte weergave van de Tracker uit de eerste generatie moet deze eigenlijk schuin tussen cyilinder 1 en 9 staan. Cilinder 1 is overigens de cilinder in de 12-uurs positie.

photo 630639
De met het model meegeleverde props zijn prima, maar de spinners zijn te klein. Hier een vergelijk met de S2 spinner van Plus Model.

photo 630640
Kortom: ook hier serieproductie voor de Tracker, Trader en Tracer ;-)

photo 630642
Tot slot: omdat de achterkant van de motor ver uitsteekt, het ik een opening gemaakt in de voorkant van de motorgondels. Daarmee passen de motoren straks op hun plaats, zonder dat ik daar iets vanaf hoef te halen.

Dat was het, dank weer voor het volgen en tot de volgende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]