Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 11 maart, 2026 15:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 23:13 pm 
Brouwer

Haha, ja! Eigenlijk weet ik dat ik de romp grotendeels open moet zagen om mijn plannetjes vorm te geven. Maar daar was ik vanavond nog niet helemaal aan toe (ook al ligt de romp van de Turbo Tracker ook al behoorlijk open). Het plan is om morgen met het breekwerk te beginnen.

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2026 16:34 pm 
Brouwer

Zoals beloofd het 'breekwerk' 8)

photo 628154
Zowel de versteviging achter de cockpit als het (het grootste deel) deel dat de vleugel draagt is hier verwijderd. De neus is eraf en het bommenruim is eruit gezaagd. Op de foto ben ik bezig met de V-vorminge inkeping waar het instrumentenpaneel komt. Dit volt precies de lijn van de ramen. Het resin deel met voorste wielbak, neusconstructie (Blackdog models) en cockpit vloer liggen klaar om steeds te passen. Tot slot heb ik de twee bovenste noodluiken eruit gezaagd, zodat dat het volledige interieur straks zichtbaar zal zijn.

photo 628158
Daarna was het zaak de opliggende paneellijnen te scriben. Dat had ik een paar weken geleden ook al eens gedaan bij de Turbo Tracker. De romp is niet zo rond, dus dat levert geen problemen op.

photo 628155
De vleugel is in drie delen gezaagd (sorry voor de kwaliteit van de foto; het was al laat). Hier is mooi zichtbaar dat de vleugels onder een hoek van 15 graden zijn aangesneden, zodat ze voor elkaar langs gaan bij het opklappen.

photo 628157
Daarna is het middenstuk gescribed. Op de voorgrond ligt ter voorbeeld het vleugeldeel dat tzt voor de Grumman Trader gebruikt zal worden.

photo 628156
En zo staat ze er nu bij na een paar avondjes zagen, scriben en schuren. Nu komt het leukste; het opbouwen interieur!

Bedankt voor het kijken, tot de volgende.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 feb, 2026 22:22 pm 
Brouwer

Mooie vorderingen!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2026 12:53 pm 
Brouwer

Dat is net scribewerk! Daar kan ik heel jaloers op worden. Geduld is waarschijnlijk het belangrijkste ingrediënt?

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2026 14:50 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Geduld is waarschijnlijk het belangrijkste ingrediënt?

Zeker! En niet te bang zijn voor het maken van foutjes. Het gebeurt geregeld dat ik uitschiet of dat het toch niet helemaal recht zit. Daarvoor heb ik altijd Alebastine autoplamuur klaar liggen met een heel klein spateltje. Foutje? plamuren en opnieuw proberen.
photo 628196
Hierboven zitten meerdere foutjes, die je straks niet meer ziet als het in de primer staat. Zie bv bij de vleugel voorrand, daar schoot ik onverwacht lelijk uit. En wat je ook ziet, zijn de inkepingen waar de drie ophangpunten voor wapens horen. Die heb ik er tijdelijk afgehaald om er beter bij te kunnen. Maar dit soort 'schades' zijn ook makkelijk te repareren (zoals bijvoorbeeld nodig bij de vleugel van de C-1 Trader als ik daar aan toe kom). Kortom; het geeft voldoening, maar je moet wel alle tijd voor nemen. Het is niet moeilijk en voor rechte lijnen is de goede oude Dymo-tape een grote vriend!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 19:51 pm 
Brouwer

En door met het interieur. Jan JJ@MB vroeg zich bij de Turbo Tracker af hoe de cabinedeur en vloer zich onderling verhielden. Het resin deel dat ik voor ogen had bleek slecht te passen (en heeft dus een plekje gekregen in de langere romp van de Turbo Tracker) De torpedo ruimte is bepalend voor de indeling, dus heb ik deze als uitgangspunt genomen om een scratch interieur omheen te bouwen.

photo 628255
Hier is de Blackdog torpedo bay in de opening gepast. Die zit in de linkerkant van de romp. Daarna loopt het schuin af richting cockpit, die dus iets lager ligt. Hoe dit in werkelijkheid paste, weet ik niet. Maar deze torpedo bay past in elk geval niet zonder dat een extra hoekje eraf gaat.

photo 628254
En dit is het dan geworden. Via de instap deur aan de rechterkant van de romp komt men binnen. De vloer waar de operators zitten is verhoogd tot het niveau van de torpedo bay en de schuine helling is richting de verlaagde cockpitvloer. Daarvan is de hoogte bepaald door de neuswielbak.

photo 628256
En zo staat ze er nu bij. De ruimte aan de achterkant liep grotendeels onder de wingbox door en bevatte voornamelijk de avionica en andere apparatuur die allemaal in de kleine romp gepropt moest worden om het toestel al haar functionaliteiten te geven.

Ik hoop binnenkort de verdere detaillering te laten zien, inclusief stoelen en operator stations.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2026 22:20 pm 
Brouwer

Wat zat er dan inderdaad een boel in zo'n klein toestel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2026 12:07 pm 
Brouwer

Dit ziet er weer keurig uit. Misschien niet op de millimeter historisch verantwoord, maar gewoon prima! En bedankt voor de uitleg over dat vloertje in de turbo tracker. Nu kan ik weer gewoon slapen :lol:

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 1:15 am 
Brouwer

De afgelopen twee weken heb ik een aantal kleine dingen kunnen doen.

photo 628697

photo 628696
Als eerste het uitboren van de Air Scoops (beide kanten). Deze waren aangebracht om een hoge energie luchtstroom in het zog achter de (uitgeschoven) radome te blazen om zodoende de weerstand te verlagen.

Daarna door met het interieur. Ik heb dit een beetje kunnen oefenen bij van de Turbo Tracker, maar nu zal het helemaal zichtbaar worden.
photo 628705
Als eerste is alles in de basiskleur gespoten. Ik ben van dezelfde Sky Grey uitgegaan als bij de Turbo Tracker, ook al wordt in sommige (Nederlandstalige) referenties gesproken over (chromate) geel. Foto's van de Tracker bij het Aviodrome laten echter een groenig grijs zien.

photo 628704
Stap voor stap verweren; als eerste vegen met olijf groen waar je veel voetstappen verwacht.

photo 628703
Daarna een grijze wash om alle lijntjes diepte te geven.

photo 628702
Daarna hier en daar slijtplekken met geel/groene zinc chromate kleur. Tot slot een witte dry-brush.

photo 628701
Uiteindelijk ga ik toch niet het resin instrumentenpaneel gebruiken, maar plaats ik de PE delen die de juiste kleur grijs hebben. Ik heb de stuurwielen in het intrumentenpaneel geboord. Die configuratie hoort bij de S-2A, maar niet bij latere versies van de Stoof. Daar ga ik verder op in bij het draadje van de Turbo Tracker.

photo 628700
Ik begreep deze tekeningen niet, tot ik op Youtube een filmpje zag met een oud vlieger die na 50 jaar weer in de cockpit plaatsnam. Om in die hele kleine cockpit in de stoelen te kruipen, moest het horizontale electronic panel tussen de vliegers eerste omhoog geklapt worden. Die optie staat hier afgebeeld... het duurde even voor ik dat door had.

photo 628698
het paneel opgeklapt...

photo 628699
... het paneel naar beneden geklapt. Dat moet een hele toer zijn geweest om tijdens een 6 uur durende patrouille even naar achteren te kruipen als je moest plassen.

photo 628695
En de cockpit tot nu toe. Hierna komt het observer workstation, de stoelen en details van de achterste cabine.

wordt vervolgd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2026 8:02 am 
Brouwer

Waar joeptjoep al niet handig voor is. Het had ook wat geweest om in de handleiding de open en gesloten positie weer te geven i.p.v. alleen tekstueel.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]