Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 17 apr, 2026 4:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2026 21:43 pm 
Brouwer

Het jeukt gewoon aan alle kanten, ik haak dus aan met een AB-204B van Italeri.

a) Omdat ik hoognodig weer eens een helikopter moet bouwen, ik heb mijn naam niet voor niks gekozen.
b) Binnen de MLD zijn genoeg heli's te vinden om te gaan bouwen.
c) Ons thema met IPMS-Noord is 'Bijna 100% NL', ook daarvoor kan ik deze bouwen.
d) Wellicht gaan we begin volgend jaar één of twee dagen modelbouwen in de BB Bunker te Grou, dat was 'Koude Oorlog' periode. Ook daarvoor is deze geschikt.

De naam UH-1 (Utility Helicopter) werd al snel verbasterd tot Huey. In diverse uitvoeringen gebouwd, echter deze is in licentie gebouwd door Agusta-Bell, vandaar (I) UH-1. De AB-204B had de uitlaat naar de zijkant in plaats van naar achteren. De MLD heeft 9 stuks gehad, nr. 220 (1962) t/m 228 (1969). De '204' vloog vanaf Valkenburg (V), De Kooy (K) en Hato (H) op de Nederlandse Antillen. Normaliter uitgerust met normale 'skids', maar er zijn er ook die met vaste drijvers waren uitgerust. Vanaf 1977 zijn de '204's vervangen door de Westland Lynx.

Op het grote WWW is genoeg te vinden over deze heli:
IPMS-site
Wilco Jonker

Hier en daar heb ik me al even ingelezen en blijkt dat de romplengte van deze kit wel goed is. De rotordiameter is te klein. In de kit zit een 44 ft rotor, dit moet 48 ft zijn. Er moet dus 32 mm extra bijgemaakt worden. Dat vraagt dus om een verlenging. De breedte van het blad is ook te klein, maar die aanpassing is wat vervelender. De gepantserde stoelen moeten aangepast worden, die had deze heli niet. Een uitwendige hoist zit erbij, wil je een versie maken met inwendige hoist, dan moet die zelf gemaakt worden. Onder de romp hangt een 'cargo-haak', deze hoort in een uitsparing te zitten die niet is aangebracht door Italeri. Dit heb ik eens eerder gedaan bij mijn NASA-Huey, dus dat gaat lukken.

Welk nummertje het gaat worden weet ik nog niet. De decals uit de kit zijn niet allemaal bruikbaar. Ik heb door de jaren heen dan ook aftermarket decals gescoord van Dutch Decal (2 verschillende setjes) en één van Decall. Daar heb ik ook nog een setje van om een 'Tweety' te maken, de vorige SAR-helikopter die op Leeuwarden stond (S-01, S-02 en S-03).

De voorzijde van de doos
photo 630301

De achterzijde
photo 630302

De handleiding
photo 630306

2 groene sprues (heb wat onderdelen losgehaald voor een dry-fit voor de lengte) en 1 transparante
photo 630307

Rotordiameter (48 ft = 14,63 meter --> In 1:72 wordt dat 203 mm) moet verlengd worden.
photo 630300

Op hetzelfde plaatje is de maat voor de romplengte goed, 12,53 meter, maar op schaal te lang. De gele streep is de juiste en dan is de romplengte van het model wel okay.
photo 630299

Dutch Decall 72089
photo 630304

Dutch Decall 72034
photo 630305

Decall
photo 630303

photo 630308

Tegenwoordig hebben we het WWW om te spotten. Een aantal heli's had ik zelf al eens op de foto, maar de ontbrekende heb ik via het WWW gevonden. Zodoende heb ik van elke heli in ieder geval 1 foto.
photo 630309

Verder heb ik me eens uitgeleefd met een digitale camera rondom de 225 voor detail-foto's die ik wellicht vaak zal gaan bekijken.

Tips en aanvullingen zijn welkom.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2026 21:53 pm 
Brouwer

Hey, welkom bij de club :D

Altijd leuk een huey! Succes!

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2026 19:52 pm 
Brouwer

Probleem rotor opgelost.

Het voordeel van een ruime stash (ahum...) is dat je wellicht meerdere Huey's in de voorraad hebt. Van dit model heb ik 2 kits, dus het verlengen van de bladen zag ik wel zitten. Of dat andere rotorblad gebruiken, dat heeft immers al het juiste profiel, of een stukje styreen ertussen en dit in vorm vijlen/schuren. Maar.... Ik heb ook enkele kits voor een UH-1N. Italeri nr. 88 en Fujimi nr. 30118. De Italeri had 2 losse bladen die aan de rotormast gelijmd moesten worden. De Fujimi had net als mijn kit voor de 204 beide bladen in één gedeelte. De diameter is goed en ook de koorde (bladbreedte) is iets breder dan die van de 204.

Ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik de nieuwe bladen op de oude rotormast kan aansluiten, dat is een probleem voor later. Kan wellicht de rotormast van de Fujimi-kit ook gebruiken/ombouwen.

Even voor de duidelijkheid, de grijze is uit de Fujimi-kit en de groene is de originele van deze 204.
photo 630321

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2026 21:03 pm 
Brouwer

Mooi onderwerp, wat ik er van weet is dat de latere kisten met een uitwendige hoist, vaak oranje kleurige cockpit ramen hadden
aan de onderkant, en soms ook nooddrijvers.......

Foto's uploaden lukt fff niet..... :oops:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2026 22:51 pm 
Brouwer

'Vaak' is niet altijd.

Als ik foto's bekijk (veel zijn er ook echter in zwart-wit), dan zie je veel verschillende versies:
- Met of zonder de gekleurde oranje ramen, in combinatie met of zonder externe hoist.
- Voordat de externe hoist er was, kon er een interne hoist aanwezig zijn die dan bij gebruik naar buiten gedraaid moest worden.
- Zonder iets van een drijversysteem / Met opblaasbare drijvers / Met vaste drijvers (gelijkend als die onder de Alouette III).

Ik weet echter niet of er een regel was om iets wel of niet te hebben. In het geval dat er altijd iets mogelijk is, vind ik het ook wel leuk om juist iets anders ervan te maken dan wat iedereen doet. Ik ben er nog niet uit, maar ook nog niet aan toe, dus wederom, tips zijn welkom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2026 9:26 am 
Brouwer

Ja inderdaad bedoel opblaasbare drijvers.....vraag me af als elke kist een hoist had.
Natuurlijk kunnen ze die ook verwijdere tbc vervoer van Mariniers....

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2026 20:45 pm 
Brouwer

Het spul doet het weer..... bij deze de plaatjes

photo 630354
photo 630353

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2026 22:59 pm 
Brouwer

Mooie plaat van de 225

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2026 10:00 am 
Brouwer

Ik heb een zwak voor Huey's. En er ergens nog een doos vanop de plank ook geloof ik. Ik volg deze. Succes!

Gr. Luuk

In de werkplaats:

1:72 Koolhoven FK-51
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=56364

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2026 16:25 pm 
Brouwer

Heel gaaf onderwerp! Ik kijk er naar uit René. Zag laatst nog een Huey in het museum in Duxford. Dat is nog een flink apparaat, als je er naast staat. Met een opvallend ruim interieur.

:brouw: VJ

C-47 Dakmaster, PH-RIC, Transavia Limburg, Hasegawa 1/200

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]