Het jeukt gewoon aan alle kanten, ik haak dus aan met een AB-204B van Italeri.
a) Omdat ik hoognodig weer eens een helikopter moet bouwen, ik heb mijn naam niet voor niks gekozen.
b) Binnen de MLD zijn genoeg heli's te vinden om te gaan bouwen.
c) Ons thema met IPMS-Noord is 'Bijna 100% NL', ook daarvoor kan ik deze bouwen.
d) Wellicht gaan we begin volgend jaar één of twee dagen modelbouwen in de BB Bunker te Grou, dat was 'Koude Oorlog' periode. Ook daarvoor is deze geschikt.
De naam UH-1 (Utility Helicopter) werd al snel verbasterd tot Huey. In diverse uitvoeringen gebouwd, echter deze is in licentie gebouwd door Agusta-Bell, vandaar (I) UH-1. De AB-204B had de uitlaat naar de zijkant in plaats van naar achteren. De MLD heeft 9 stuks gehad, nr. 220 (1962) t/m 228 (1969). De '204' vloog vanaf Valkenburg (V), De Kooy (K) en Hato (H) op de Nederlandse Antillen. Normaliter uitgerust met normale 'skids', maar er zijn er ook die met vaste drijvers waren uitgerust. Vanaf 1977 zijn de '204's vervangen door de Westland Lynx.
Op het grote WWW is genoeg te vinden over deze heli:
IPMS-siteWilco JonkerHier en daar heb ik me al even ingelezen en blijkt dat de romplengte van deze kit wel goed is. De rotordiameter is te klein. In de kit zit een 44 ft rotor, dit moet 48 ft zijn. Er moet dus 32 mm extra bijgemaakt worden. Dat vraagt dus om een verlenging. De breedte van het blad is ook te klein, maar die aanpassing is wat vervelender. De gepantserde stoelen moeten aangepast worden, die had deze heli niet. Een uitwendige hoist zit erbij, wil je een versie maken met inwendige hoist, dan moet die zelf gemaakt worden. Onder de romp hangt een 'cargo-haak', deze hoort in een uitsparing te zitten die niet is aangebracht door Italeri. Dit heb ik eens eerder gedaan bij mijn NASA-Huey, dus dat gaat lukken.
Welk nummertje het gaat worden weet ik nog niet. De decals uit de kit zijn niet allemaal bruikbaar. Ik heb door de jaren heen dan ook aftermarket decals gescoord van Dutch Decal (2 verschillende setjes) en één van Decall. Daar heb ik ook nog een setje van om een 'Tweety' te maken, de vorige SAR-helikopter die op Leeuwarden stond (S-01, S-02 en S-03).
De voorzijde van de doos

De achterzijde

De handleiding

2 groene sprues (heb wat onderdelen losgehaald voor een dry-fit voor de lengte) en 1 transparante

Rotordiameter (48 ft = 14,63 meter --> In 1:72 wordt dat 203 mm) moet verlengd worden.

Op hetzelfde plaatje is de maat voor de romplengte goed, 12,53 meter, maar op schaal te lang. De gele streep is de juiste en dan is de romplengte van het model wel okay.

Dutch Decall 72089

Dutch Decall 72034

Decall

Tegenwoordig hebben we het WWW om te spotten. Een aantal heli's had ik zelf al eens op de foto, maar de ontbrekende heb ik via het WWW gevonden. Zodoende heb ik van elke heli in ieder geval 1 foto.

Verder heb ik me eens uitgeleefd met een digitale camera rondom de 225 voor detail-foto's die ik wellicht vaak zal gaan bekijken.
Tips en aanvullingen zijn welkom.