Mijn eerste inbreng voor deze buddy-build is de Aviolanda-Wal type 1931.
Uit het boek “Van Aviolanda tot Fokker; P. Van Wijngaarden”: “De D-41 was de eerste “Wal” van het verbeterde type. De wijzigingen werden door Aviolanda op eigen houtje uitgevoerd zonder tussenkomst van Dornier. Met recht werd dit type dan ook de “Aviolanda-Wal type 1931” genoemd, wat tot uiting kwam door het aanbrengen van het Aviolanda-embleem op het kielvlak.
Online zie ik ook vaak de benaming Dornier Wal F.
Enkel deze versie van de Wal was nog operationeel tijdens de Japanse inval, daarom ga ik deze bouwen, uitgerust met oranje driehoeken (Nummers D-41 / D-46)
Het beste model om de Aviolanda-Wal type 1931 te bouwen is de Huma Dornier Do JII “Wal” Aufklärungsflugboot. Ik heb dit model ook en zal deze regelmatig gebruiken als voorbeeld / mal.
De recente A-Model Dornier F Wal is niet veel beter dan mijn te bouwen Vacuform kit. Deze mist ook de kiel en ook de staartvleugels zijn incorrect.
Voor de decals heb ik het setje DD72085 Dornier Wal MLD/RNeth. Naval Air Service. De tekening/afbeelding in het setje is echter niet juist. Dit is geen Aviolanda-Wal type 1931
Ik begreep dat deze onjuiste tekening ook gebruikt is in het Dornier Wal van Nico Geldhof.
Maar goed, het model 1/72 Formaplane Dornier Do-15 Wal.
Qua grote wijzigingen zal de kiel dus moeten worden toegevoegd en het model zal iets moeten worden verlengd. De vleugels en de staartvleugels dienen ook te worden verlengd en moeten worden afgerond.