Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 15 feb, 2026 18:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2026 18:48 pm 
Admin
Admin

Plaats hier foto's van eerder gemaakte modellen, of 'the real deal', zodat anderen misschien ook geïnspireerd raken! :brouw:

Danny

photo 486741photo 488472

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2026 10:30 am 
Brouwer

Fijn dat we kunnen beginnen! Startdatum is 1 februari. Eind datum onbekend. We hebben geen haast.

Het onderwerp
De Marine Luchtvaartdienst (MLD). Opgericht op 18 augustus 1917 en sinds 4 juli 2008 niet meer actief (het is nooit opgeheven). Alles wat aan deze operatie gekoppeld is, kan een mogelijk onderwerp van deze buddy build zijn. Dat zijn natuurlijk alle vliegtuigen (al dan niet in speciale liveries), maar ook ondersteunende apparatuur of voertuigen. Als er maar een leuke link te leggen valt met de MLD. En er is een schatkist aan verhalen te vertellen! "Terg mij niet!" is de lijfspreuk van het Marinevliegkamp Valkenburg. Het is ook de titel van een boek uit 2007 (Marc van Alphen - Willem Geenste - Prudent Staal) en een twintigdelige documentaire uit 2010 van Jaap Arnoldus en Peter Inthorn.

Er zijn ook afleveringen voor specifieke vliegtuigtypes, inclusief interessante interviews met alle betrokkenen. Dat zijn nu doorgaans mensen op leeftijd of ons inmiddels ontvallen. Mooi dat de herinnering blijft!

De MLD werd midden in de Eerste Wereldoorlog opgericht, omdat de Nederlandse marine al vroeg zag dat vliegtuigen essentieel waren voor de verkenning op zee en de bescherming van de vloot. In de beginjaren lag de focus op watervliegtuigen. Zowel in Nederland ais in voormalig Nederlands-Indië moest de (enorme) kustlijnen bewaakt worden. Vliegkampen zoals De Mok (Texel) en Morokrembangan (Soerabaja) werden cruciale knooppunten.

Na 1945 beschikte de MLD over twee opeenvolgende vliegdekschepen, de Hr.Ms. Karel Doorman I en II, waarmee Nederland wereldwijd maritiem aanwezig was. Onder internationale druk werd Nederlands-Indië losgelaten en tijdens de Koude Oorlog verschoof de taak naar onderzeebootbestrijding in NAVO-context. De vliegoperaties concentreerde zich op Marinevliegkamp Valkenburg en de Kooi.

Tijdens de Watersnoodramp van 1953 droeg de MLD bij middels een andere belangrijke taak; het redden van mensen uit het water. Daartoe werd een Supermarine Sea-Otter watervliegtuig en de S-51 Jezebel ingezet. De inzet van een helikopter was een nieuw concept dat op dat moment voor het eerst haar grote waarde bewees. Vanaf dat moment is langzamerhand steeds meer nadruk komen te liggen op helikopteroperaties. Uiteindelijk zijn de Vliegtuig Squadrons (VSQ) opgegaan in de MARPAT en MARHELI.

In de jaren '90 en '00 werden onder druk van bezuinigingen de Orion-patrouillevliegtuigen verkocht en in 2006 sloot Vliegkamp Valkenburg haar deuren. De MLD is uit dienst gesteld maar werd niet opgeheven. De vliegende eenheden werden samen met die van de Koninklijke Luchtmacht geintegreerd in het nieuwe Defensie Helikopter Commando (DHC) en onder commando van het Commando Luchtstrijdkrachten gebracht. Ongeveer een kwart van het personeel is nog van de marine afkomstig, het marinepersoneel binnen het DHC vormt, onder leiding van een groepsoudste, de Marine Luchtvaartdienst.

Mijn inspiratie komt voort uit de verhalen van mijn Oom, die Hofmeester was aan boord van de Karel Doorman tijdens haar laatste reis. Ze hebben hem toen aangeboden een rondje mee te gaan in een Tracker of Seabat, maar hij sloeg liever over.... Op basis van zijn verhalen heb ik vorig jaar het model van de Karel Doorman gebouwd.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =4&t=55463
photo 614484
photo 614482

gevolgd door ombouw van een Seabat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=56165
photo 622291
photo 622280

Toen de stash ook nog gevuld werd met een Tracker en (meerdere) Firefies, leek het mij leuk om daar gezamenlijk iets van te brouwen. Allemaal veel plezier en ik kijk uit naar al het fraais dat we de komende maanden hier gaan zien. "Aedifico Pro Patria in Mare"

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2026 23:28 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Gaaf onderwerp, wellicht vind ik tijd en inspiratie om een helikopter te bouwen binnen deze groepsbouw.

De NH-90 NFH zoals die momenteel rondvliegt valt onder het DHC en wordt gevlogen door marine-vliegers, zou die ook nog mogen in deze groepsbouw? Ik heb ook de Jezebel en een Huey liggen anders.

D.J.

- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 18:25 pm 
Brouwer

Mooi inleidend stuk VJ!
Die docu's ga ik zeker binnenkort kijken :brouw:

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2026 18:56 pm 
Brouwer

mr.vdh schreef:
Gaaf onderwerp, wellicht vind ik tijd en inspiratie om een helikopter te bouwen binnen deze groepsbouw.

De NH-90 NFH zoals die momenteel rondvliegt valt onder het DHC en wordt gevlogen door marine-vliegers, zou die ook nog mogen in deze groepsbouw? Ik heb ook de Jezebel en een Huey liggen anders.

Hoi D.J., Alle drie genoemde heli's horen prima thuis in deze BB. Ook de NH-90. Want de MLD mag dan 'slapend' zijn, ze heeft wel degelijk een groep oudste binnen het DHC dat de MLD vertegenwoordigd. Als hoogste marineofficier op de operationele maritieme locatie vervult de commandant van 860 Squadron traditiegetrouw die sleutelrol. 860 Squadron is het enige overgebleven operationele squadron van de MLD en vliegt met de NATO Frigate Helicopter. So; please bring it on!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2026 10:36 am 
Brouwer

Ik doe graag mee met deze groepsbouw! Het liefst bouw ik iets met veel houtjes en touwtjes uit de prille begindagen, ik ben me daar nog op aan het oriënteren. Als ik niks haalbaars vind dan bouw ik een 1:72 Fokkertje S.11 :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jan, 2026 22:57 pm 
Brouwer

Oeh, prachtig vliegtuig die S.11. Ooit eens zelf mee gevlogen, PH-SLO van René Sloots. Wat een sierlijk toestel.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 feb, 2026 17:18 pm 
Brouwer

Beste bouwers,

Ik ben in mijn foto's gedoken en heb wat MLD modellen opgedoken. Hier de eerste :

Ik vind dit nog steeds een mooie kist, ondanks de wat vreemde "katterug" :lol:

photo 627984

photo 627983

photo 627985

photo 627986

Veel kijkplezier !

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2026 17:47 pm 
Brouwer

De MLD Fokker S.IX met lijnmotor is zoveel mooier dan zijn LVA broer met stermotor (naar mijn mening).
1:48 scratchbouw neem ik aan?

Groet,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2026 21:17 pm 
Brouwer

Jazeker,

Scratchbouw en in 1/48.
Het was wel één van de eerste, de vleugel is ook nog uit massief hout en in profiel gevijld. Haast geen doen, achteraf gezien, je krijgt die houtnerf maar moeilijk glad met die dwarse profielen.
Inmiddels wat bijgeleerd ... :D :D

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]