Kan er nog een derde Medevac vliegtuig van mij bij? Natuurlijk kan dat!
Mijn volgende project is wederom een Dassault Falcon en wel de 2000LX. Ik ga hem maken in de kleuren van China Air Rescue.
Deze telg binnen de Falcon-familie werd in juni 1989 aangekondigd onder de naam Falcon X. Dit model, dat later de Falcon 2000 zou worden, is gebaseerd op de Falcon 900. Het ontwerp nam de vleugels en de voorste rompsectie van de 900 over, maar is iets compacter en beschikt over twee motoren in plaats van drie. Hierdoor ligt het vliegbereik lager: 3000 nautische mijlen (ongeveer 5400 kilometer).
Voor de Falcon 2000 werd een nieuwe motor ontwikkeld: de CFE738, een product van een samenwerking tussen General Electric en AlliedSignal. Deze motor was zuiniger en vereiste minder onderhoud dan zijn voorgangers. Tests toonden echter aan dat de driemotorige Falcon 900 aerodynamischer was dan dezelfde rompconfiguratie met twee motoren. Om dit verschil te compenseren, werd het achterste deel van de romp opnieuw ontworpen om de luchtweerstand te beperken. Daarnaast kreeg de cockpit een modern Electronic Flight Instrument System (EFIS).
De eerste vlucht van de Falcon 2000 vond plaats op 4 maart 1993. De certificering door de luchtvaartautoriteiten volgde in november 1994, waarna in maart 1995 het eerste toestel aan een klant werd afgeleverd.
In 2001 werd de Falcon 2000EX geïntroduceerd, waarbij "EX" staat voor "Extended Range". Deze versie kreeg krachtigere Pratt & Whitney 308C-motoren en een grotere brandstoftank, wat het vliegbereik vergrootte tot 3800 nautische mijlen (6840 kilometer). Ook de cockpit werd vernieuwd en uitgerust met het Collins Pro Line 4-avionicasysteem.
De 2000EX diende als tussenmodel richting de Falcon 2000EX EASy. Vanwege deze rol werden er slechts circa 30 exemplaren van gebouwd. De EASy-variant behield grotendeels het ontwerp van de EX, maar kreeg een geavanceerde Honeywell EPIC EASy-cockpit.
De Falcon 2000EASy wordt inmiddels niet meer geproduceerd. Dassault heeft de lijn voortgezet met twee nieuwe varianten: de Falcon 2000LX en de Falcon 2000DX. De LX-versie kreeg winglets en behield de grotere brandstoftank van de EX, wat resulteerde in een vergroot vliegbereik van 7200 kilometer. De DX daarentegen is ontworpen voor kortere afstanden. Deze versie heeft geen winglets en een kleinere brandstoftank, met een officieel vliegbereik van 5850 kilometer volgens Dassault. Beide toestellen zijn uitgerust met het geavanceerde Honeywell EPIC EASy-avionicasysteem. China Air Rescue vliegt met de LX, dus dit is de versie die ik ga maken.
Bron: Wikimedia CommonsChina Air Rescue, operationeel onder de vlag van Beijing Airlines, is sinds 2017 een gespecialiseerde luchtambulance- en medevac-eenheid die zich inzet voor internationale en binnenlandse medische evacuaties. China Air Rescue voert medische repatriëringen en urgente medevac-missies uit. De vloot omvat onder andere de Gulfstream G550, Dassault Falcon 2000LX, maar ook helicopters zoals de EC135.
Enfin, dit gaat hem dus worden:
https://www.airteamimages.com/dassault- ... cue_392383De resin kit is wederom van Welsh Models. Op het eerste gezicht ziet hij er niet slecht uit, maar net zoals bij de Falcon 50 dienen er wel wat details aangebracht te worden.

Ook de voorwielen zijn wederom veel te groot. Gelukkig heb ik een set kleine kraaltjes tot mijn beschikking welke precies het juiste formaat hebben.

De decals ga ik zelf maken.
Het bouwen zal verder redelijk een herhaling van zetten worden ten opzichte van de Falcon 50.
Ik heb er weer zin in. Wordt vervolgd!