Hier dan mijn inbreng voor de MedEvac Buddy-build. Een kitje van Heller, de alom bekende Alouette III. Maar je leest het goed, "Kongelige Danske Marine". Waarom een Deen, terwijl de Nederlandse Alouette III zich met zijn SAR taken ook uitstekend leent voor het thema?
Na een
bezoek aan Slot Egeskov in Denemarken in 2018 ben ik hier en daar wat spulletjes aan het verzamelen gegaan om deze ooit eens in 1:72 in mijn vitrinekastje te kunnen zetten. Alleen moest de gelegenheid zich nog voordoen, en zo was na de oproep voor deze Buddy-build de keuze snel gemaakt! Het gaat dus om onderstaande versie, die ik in 2018 op de foto gezet heb:

Wat hebben we daarvoor nodig:

Hieronder wat uitgesplitst:

De kit is een versie van de Alouette zonder floats. Het plastic is vrij dik en de details zijn hier en daar wat lomp uitgevoerd, des Hellers. Er vallen wat opliggende, wel mooi fijn uitgevoerde, paneellijnen op te merken. Ik zal nog even uit moeten zoeken hoe die zicht tot de werkelijkheid verhouden, wellicht zit er een rescribing-sessie aan te komen. De clearpart ziet er goed helder uit. De decals zullen (grotendeels) ongebruikt blijven. Een impressie van de onderdelen:

Onmisbaar voor deze Deense versie, de Whirlybird Float Set. Mooi gedetailleerd in resin uitgevoerd. Ik laat het plastic er nog even omheen, maar de kwaliteit is wel al een beetje zichtbaar:

Ten slotte nog de artikelen op onderstaande foto. De maskingset op links is natuurlijk pure luxe, deze heb ik een keer mee laten komen met een bestelling op Super-Hobby. De decal set op rechts is minstens zo onmisbaar als de floats. Deze heb ik een aantal jaar geleden al van René opgestuurd gekregen. Hiervoor nogmaals dank René!

Nou dan zijn we wel rond voor nu. Ik heb zin om er aan te beginnen! Nog even een fijne actiefoto om mee af te sluiten:
Bron: www.airhistory.net - PhotoCopyright: Erik Frikke