Bedankt mannen!
Plasticprutser Peter schreef:
Nou, schiet maar eens op dan.
Haha nou hier komtie dan weer:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om naar het verven van het interieur toe te werken. Daarvoor moesten nog een hoop "kleine" dingen gebeuren:
Het motortje blijft gedurende het verven nog los van de fuselage, om zo veel mogelijk overal nog bij te kunnen. Maar ik moest hem wel even goed dryfitten om de tranmissie en aandrijving behuizing te maken. Deze kon ik niet zo recht uit de doos gebruiken, omdat ik dat deel in het begin heb uitgezaagd (zodat het meer leek op de werkelijkheid). Zie onderstaande foto:

De transparante delen, die met zijn drieën de cockpitkap van de heli vormen, wilde ik goed passen en dryfitten voordat ik het interieur ging verven. Want uit een eerdere check was al gebleken dat dit best een uitdaging ging zijn. Het plastic is best helder en dun uitgevoerd, maar de onderdelen pasten niet zo heel lekker op elkaar. Uiteindelijk heb ik met wat schuren en het voorzien van een paar kleine steps op de fuselage (hieronder in het wit) het geheel mooi passend kunnen krijgen:



Nu de clearparts goed passen kon ik ook een klein plafonnetje scratchbuilden voor in de cockpit. Op fotos zie ik hier en daar wat bekabeling hangen, en het zou wel leuk zien als je dat straks vanaf de zijkant ook ziet. Dus de vorm overgenomen met wat tapejes op styreen plaat:


En voorzien van het e.e.a. aan detail:

Nu waren de interieurelementen klaar. Maar de onderkant van de heli had ook nog wat werk nodig wat ik liever ook nog aan wilde pakken nu alles nog ongeverfd is en aanrakingen geen risico zijn. Er is een vierkante sparing voorzien om het voorste landingswiel met poot te monteren, maarja, deze gaat op floats komen, dus geen wielen nodig

De sparing moest dus dicht gemaakt worden:

Het steuntje wat je hierboven ziet moest ook verwijderd worden, en het landingslicht is wat oppervlakkig uitgevoerd. Aan de weerszijden van de heli moeten twee opstapjes komen voor de piloot en de crew. Vanuit de kit is er eentje uitgevoerd met een treeplank, wat bij de Deense variant niet aanwezig is:

Omdat ik het ook wat dik uitgevoerd vond, heb ik (net als bij de bouw van mijn Heller 1/72 Cougar) deze opnieuw gemaakt van styreen staf. Omdat ik toch aan het scratchbouwen was heb ik direct de onderste swash plate met control rods aangepast, want die uit de kit was niet (meer) toereikend:

Na het hiervoor genoemde werk, en het maken van nog wat andere onderdelen, en het rescriben van een aantal opliggende paneellijnen zag de onderkant er nu zo uit:

Hierboven zijn dus nog een gescratchte control mechanisme toegevoegd aan de staartrotor, deze ontbrak vanuit de doos. Ook zie je de gemodificeerde onderste swash plate.
Weet iemand waar de gekromde beugel op de voorzijde van de heli voor diende? Ik kan er niet echt achter komen, hier nog een referentiefoto er van:
www.seaforces.org-Danish-Navy-Alouette-IIIEn dan is alles eigenlijk wel klaar wat ik klaar wilde hebben voordat ik aan het verven van het interieur kan beginnen...
Tot de volgende!
