Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu do 11 dec, 2025 20:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 14:50 pm 
Brouwer

Het lukt me maar niet om een regelmatige update hier neer te pennen, deze heeft weer even op moeten wachten, dus er is weer aardig wat gebeurd.
Nu de maskingset er op zat kon ik verder met de resterende subassemblages, te beginnen met de hoofdrotor. Hier en daar wat detail toegevoegd van wat streched sprue, maar uiteraard ook de onmisbare staalkabels tussen de rotorbladen:

photo 624049

De lier was wat uitzoekerij, want er waren een aantal varianten terug te vinden op referentiefoto's, maar ook deze kan afgevinkt worden, net als de resterende staartonderdelen. Op deze foto niet zo goed te zien, maar de horizontale stabilisatoren heb ik nog van een paar rijtjes rivets voorzien:

photo 624048

Dan was er nog één subassemblage te gaan: de drijvers. Deze heb ik eerst - in een bak water om het resin stof op te vangen - losgezaagd van de gietblokken:

photo 624050

Het onderstel wordt in het aftermarketsetje ook meegeleverd. Op de doos staat "white metal", maar in werkelijkheid gegoten in een donkerkleurige resin. Het voorste deel was helaas niet zo goed gegoten, deze was helemaal hol van binnen en daardoor erg broos. Tijdens het opschonen brak deze al drie keer, en de vierde keer heb ik besloten er iets stevigers voor te maken:

photo 624051

Ik had nog wat brass tubes liggen van de goede diameter, daar kon ik wel wat mee. Maar als het echt stevig moest, dan betekende dat dus solderen. Dat had ik een tijd niet gedaan, maar ik herinnerde me wel dat er hier op Modelbrouwers.nl een hele mooie How-to te vinden was, gemaakt door Silenoz. Aan de gang dus, eerst een teststukje:

photo 624052

Dat ging al best aardig, en na een avondje priegelen had ik wat ik wilde hebben:

photo 624054

Bedankt Sil! De onderdelen ondergedompeld in Burnishing fluid:

photo 624053

Al ging dat er ook weer deels af bij het verlijmen op de floats? Ik dacht dat de burnishing fluid echt het metaal een beetje aan zou moeten tasten i.p.v. alleen een donker laagje er op achter te laten? Anyway, op onderstaande foto zien jullie ook de twee schokdempende poten die ik uit scratch gemaakt heb, omdat er uit de aftermarketset eentje naar een ander universum verdween, en de tweede krom bleek te zijn :mrgreen: De bevestigingen hiervan was trouwens een gedraaid stukje koperdraad welke ik ook aan het onderstel gesoldeerd heb:

photo 624056

Tussendoor had ik trouwens nog een foto gemaakt die ik voor het laatst bewaard heb, alle onderdelen bij elkaar voor één grote dryfit:

photo 624055

Op naar het spuitwerk! :brouw:

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 15:00 pm 
Brouwer

Dat ziet er ontzettend goed uit! Klasse. Als er straks een kleurtje op zit, dan moet je er wel een muntje naast leggen, anders kunnen we niet zien of het the real deal is of jouw model. :brouw:

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 17:45 pm 
Brouwer

Wat een mooi werk weer Deef! Een oog voor detail en dat ook na kunnen maken…. En dat op deze schaal!
Super gaaf!

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 21:14 pm 
Brouwer

Het is dan wellicht inderdaad ff wachten op een volgende update, maar dan is er wel weer wat te zien...!!! :wink: Ziet er wederom allemaal fraai uit Deef. Tevens goed te lezen dat je nu kunt beginnen aan het spuitwerk. Ik ben benieuwd hoe dit flapperwapperapparaat er uit gaat zien in haar beoogde Danske jasje...

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2025 1:18 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Modellen die klaar zijn voor de airbrush zien er soms al zo strak uit dat je ze ook gewoon zo in de vitrine zou kunnen zetten, zeker naarmate er meer scratch-werk aan te pas gekomen is. Dit model is daar een goed voorbeeld van, gelukkig hebben we de foto's. :brouw:

D.J.

- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2025 20:32 pm 
Brouwer

Ben ik het mee eens, dan zie je wat en hoeveel er is bijgevoegd. Al dat extra werk verdwijnt straks onder een strak jasje (ga ik van uit).

Afgelopen weekend is Niels Dol begonnen met de LF-kit. Daar betaal je zo'n 30 euro voor. Al die extra opties zijn wel leuk, het glaswerk ziet er prima uit, maar hij vond het plastic drama. Weggegooid geld. Ik denk dat ik de kit wel ga kopen zodat ik wellicht een goed voorbeeld heb om wat andere onderdeeltjes te scratchen, want met wat TLC is van de Heller kit best wel wat te maken. Zo heb ik ooit de SAR-versie van Leeuwarden gebouwd en daar ben ik best nog steeds wel trots op.

photo 240400

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2025 23:06 pm 
Brouwer

Mooi geworden Deef, ben benieuwd naar de spuitbeurt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2025 22:02 pm 
Brouwer

Mooi soldeerwerk, Deef!

Revell/Italaerei 1/72 Dornier Do 24

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2025 22:32 pm 
Brouwer

Mooi Deef, goed detail aangebracht en dat solderen is echt top gegaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 nov, 2025 18:22 pm 
Brouwer

Bedankt voor alle reacties! Het spuitwerk is inmiddels grotendeels gedaan. Natuurlijk niet zo snel als dat ik het nu typ :mrgreen:

Eerst alles in de primer gezet:

photo 624572

Wat je hierboven minder goed kan zien, is dat de body van de heli in de zwarte primer staat (ter voorbereiding van de metal verf), de staartrotor in de witte primer (ter voorbereiding van de gele verf), en de floats al van een laagje NATO zwart zijn voorzien. Dit laatste omdat ik de zwarte sealingtape wil gaan masken en dan het grijs van de floats wil spuiten.

Dat masken was best wel een karweitje. Ik heb een mooie template waar ik in verschillende breedtes masking tape repen kan snijden, en die kwam voor dit klusje mooi van pas:

photo 624574

Uiteindelijk zat het er helemaal op. De hoeveelheid tape verschilde nogal tussen de verschillende Alouettes, of het moment in tijd, maar ik ben uitgegaan van een foto van dit specifieke toestel in actie. Deze staat nu dus te wachten op een laagje grijs:

photo 624571

Tussendoor de verschillende lagen in kleur aangebracht op de fuselage. Eerst dat wat zwart moest blijven afgeplakt, en vervolgens de Vallejo Metal Color Silver er bij gepakt om het grootste deel mee te spuiten. Daarna alles wat Metal moest blijven afgeplakt en het geel en het oranje gespoten. Ook nog een klein stukje in een donkerdere metal gespoten op de plek waar het motortje komt. Dit zal wel een hittebestendige plaat/lak geweest zijn:

photo 624570

En, zoals jullie hierboven kunnen zien, was het toen tijd voor de decals. Hier nog even credits voor naar tjopper bob, die ze al een hele tijd geleden naar mij toe heeft gestuurd, nogmaals bedankt René. Ze gingen er erg mooi op en de carrier film is erg dun! Eén Deense roundel scheurde een beetje, maar daar is uiteindelijk niets meer van te zien:

photo 624575

Toen sloeg echter de twijfel toe. Ik was niet tevreden over het oranje. Het moest eigenlijk Dayglo zijn, en het mocht van mij best wat minder fel, vanwege het schaaleffect, en om een beetje jaren "70-foto-uitstraling" te imiteren, maar hoe langer ik er naar keek, des te bruiniger het oranje werd... Dus maar een keer diep adem gehaald, naar de plaatstelijke modelbouwwinkel gefietst, een avondje masken geinvesteerd, en een rondje fluo oranje over de Alouette ge-airbrushed. En het was het waard!

photo 624573

photo 624576

Het gaat nu opschieten! :brouw:

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]