Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 17 nov, 2025 8:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2025 12:04 pm 
Brouwer

Bedankt mannen!

Plasticprutser Peter schreef:
Nou, schiet maar eens op dan. :D
Haha nou hier komtie dan weer:

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om naar het verven van het interieur toe te werken. Daarvoor moesten nog een hoop "kleine" dingen gebeuren:

Het motortje blijft gedurende het verven nog los van de fuselage, om zo veel mogelijk overal nog bij te kunnen. Maar ik moest hem wel even goed dryfitten om de tranmissie en aandrijving behuizing te maken. Deze kon ik niet zo recht uit de doos gebruiken, omdat ik dat deel in het begin heb uitgezaagd (zodat het meer leek op de werkelijkheid). Zie onderstaande foto:

photo 620973

De transparante delen, die met zijn drieën de cockpitkap van de heli vormen, wilde ik goed passen en dryfitten voordat ik het interieur ging verven. Want uit een eerdere check was al gebleken dat dit best een uitdaging ging zijn. Het plastic is best helder en dun uitgevoerd, maar de onderdelen pasten niet zo heel lekker op elkaar. Uiteindelijk heb ik met wat schuren en het voorzien van een paar kleine steps op de fuselage (hieronder in het wit) het geheel mooi passend kunnen krijgen:

photo 620977

photo 620975

photo 620976

Nu de clearparts goed passen kon ik ook een klein plafonnetje scratchbuilden voor in de cockpit. Op fotos zie ik hier en daar wat bekabeling hangen, en het zou wel leuk zien als je dat straks vanaf de zijkant ook ziet. Dus de vorm overgenomen met wat tapejes op styreen plaat:

photo 620979

photo 620980

En voorzien van het e.e.a. aan detail:

photo 620981

Nu waren de interieurelementen klaar. Maar de onderkant van de heli had ook nog wat werk nodig wat ik liever ook nog aan wilde pakken nu alles nog ongeverfd is en aanrakingen geen risico zijn. Er is een vierkante sparing voorzien om het voorste landingswiel met poot te monteren, maarja, deze gaat op floats komen, dus geen wielen nodig :mrgreen: De sparing moest dus dicht gemaakt worden:

photo 620972

Het steuntje wat je hierboven ziet moest ook verwijderd worden, en het landingslicht is wat oppervlakkig uitgevoerd. Aan de weerszijden van de heli moeten twee opstapjes komen voor de piloot en de crew. Vanuit de kit is er eentje uitgevoerd met een treeplank, wat bij de Deense variant niet aanwezig is:

photo 620982

Omdat ik het ook wat dik uitgevoerd vond, heb ik (net als bij de bouw van mijn Heller 1/72 Cougar) deze opnieuw gemaakt van styreen staf. Omdat ik toch aan het scratchbouwen was heb ik direct de onderste swash plate met control rods aangepast, want die uit de kit was niet (meer) toereikend:

photo 620974

Na het hiervoor genoemde werk, en het maken van nog wat andere onderdelen, en het rescriben van een aantal opliggende paneellijnen zag de onderkant er nu zo uit:

photo 620978

Hierboven zijn dus nog een gescratchte control mechanisme toegevoegd aan de staartrotor, deze ontbrak vanuit de doos. Ook zie je de gemodificeerde onderste swash plate.

Weet iemand waar de gekromde beugel op de voorzijde van de heli voor diende? Ik kan er niet echt achter komen, hier nog een referentiefoto er van: www.seaforces.org-Danish-Navy-Alouette-III

En dan is alles eigenlijk wel klaar wat ik klaar wilde hebben voordat ik aan het verven van het interieur kan beginnen...
Tot de volgende! :brouw:

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2025 16:10 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Lekker bezig hoor, en mooie foto's ook, vooral de duidelijke werkplekfoto's die sfeervol maar niet rommelig zijn.

D.J.

- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 10:57 am 
Brouwer

Heerlijk, al die mooie details, Deef! Hangt daar nou een koptelefoonkabel aan t plafond?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 19:11 pm 
Brouwer

Huib2 schreef:
Hangt daar nou een koptelefoonkabel aan t plafond?

Communicatie

Deef schreef:
Weet iemand waar de gekromde beugel op de voorzijde van de heli voor diende?

Ik heb even een vraag in het Alouette-forum gegooid op FB.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 20:20 pm 
Brouwer

Deef schreef:
Weet iemand waar de gekromde beugel op de voorzijde van de heli voor diende? Ik kan er niet echt achter komen, hier nog een referentiefoto er van: www.seaforces.org-Danish-Navy-Alouette-III

Volgens het Alouette-forum is het een 'homing antenne'. Op KLu-kisten zat deze (als een soort handdoekenrek) bovenop de romp, voor de hoofdrotor.

Afbeelding
Bron: dhr. F.Goth, foto te vinden op de site van IPMS-Nederland

Bekijk de foto van jouw Deense antenne nog maar eens goed, er lijkt in de midden van het ronde deel nog een koppelstukje (kabeltje?) naar de romp te gaan.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2025 7:10 am 
Brouwer

mr.vdh schreef:
Lekker bezig hoor, en mooie foto's ook, vooral de duidelijke werkplekfoto's die sfeervol maar niet rommelig zijn.
Dankje D.J. Ik doe er ook wel mijn best voor duidelijke foto's te maken, maar zo nu en dan zit er ook een vrijdagavond-keukentafelfoto bij, die zijn wat rommeliger :mrgreen:
Huib2 schreef:
Heerlijk, al die mooie details, Deef! Hangt daar nou een koptelefoonkabel aan t plafond?
Denk het wel ja, ik zag op een referentiefoto zo'n krulsnoer voorbij komen :mrgreen:
tsjopper bob schreef:
Volgens het Alouette-forum is het een 'homing antenne'. Op KLu-kisten zat deze (als een soort handdoekenrek) bovenop de romp, voor de hoofdrotor.
Ah top René! Dankje!

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2025 11:05 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooi werk Deef. Prachtig al die details. Je hebt blijkbaar (nog) vaste handen en scherpe ogen :lol:

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2025 12:22 pm 
Brouwer

Die wordt al heel erg tof! Mooi scratchwerk. Daar zal je wel even mee bezig geweest zijn!

Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 2000LX China Air Rescue

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia
Welsh Models 1:144 Cessna 680A Luftambulansetjenesten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2025 19:13 pm 
Brouwer

Inderdaad prachtig gedetailleerd scratchwerk. En ik kan meepraten over de schaal :wink: .... petje af!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2025 20:13 pm 
Brouwer

Mooie details Deef :brouw:

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]