Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 24 jun, 2025 8:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 19:09 pm 
Brouwer

Die decals zijn bij jou in goede handen, veel bouwplezier.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2025 21:39 pm 
Brouwer

Bedankt voor de aanmoedigingen! Inmiddels ook lekker aan de slag gegaan.

Het eerste wat me opviel was dat het een en ander aan verzonken details in de fuselage eigenlijk openingen moesten zijn.
Ik begon dan ook met het openwerken van deze delen. Ook heb ik op die plekken vanuit de binnenkant het plastic weggefreesd, zodat de de dikte van het plastic wat meer op schaal is:

photo 616848

Ik heb ook meer gaten toegevoegd n.a.v. referentiemateriaal, maar ook twee uitsparingen juist gevuld. Hier zouden origineel de wielpoten doorheen steken. Maar die hebben we bij deze versie niet nodig. Deze heb ik, zoals je hierboven kunt zien, gevuld met Epoxy Putty.

Daarna was het tijd om nog meer plastic te verwijderen. zie onderstaande vóór en ná foto's:

photo 616849

photo 616847

Nu de romphelften nog niet verlijmd waren, en nog vlak op tafel konden liggen, besloot ik vast rivets aan te brengen in de lengterichting van de staartboom. Eerst het patroon uittekenen:

photo 616852

En vervolgens met het rivet-tooltje de lijnen volgen:

photo 616851

Op de romp zitten voornamelijk andere verbindingen dan klinknagels. Deze zal ik later, in de vorm van kleine borinkjes of iets, toevoegen.
Voordat de helften aan elkaar kunnen besloot ik de binnenkanten nog van een kleurtje te voorzien. Uiteraard voor niks, maar mocht er een kans zijn dat je dadelijk ook maar een klein beetje door zo'n gat naar binnen kan kijken... :lol:

photo 616850

Nu kan er (eindelijk) gelijmd worden! Maar dat is voor volgende keer! :brouw:

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2025 21:27 pm 
Brouwer

Ziet er weer goed uit Deef. Ik ben wederom benieuwd naar het eindresultaat maar weet nu reeds dat ik van de bouw-reis ga genieten. :wink:

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2025 22:01 pm 
Brouwer

Prachtig werk zo met die rivet-tool!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jun, 2025 21:55 pm 
Brouwer

Strak werk, Deef! En lekker ambachtelijk weer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jun, 2025 22:16 pm 
Brouwer

Hé, da's een interessante! Beetje over het hoofd gezien, omdat ik niet elke dag op modelbrouwers zit rond te neuzen hoewel ik wel ergens een hint had gezien. Volgens mij in het Fokker D.XXI topic. Enniewé, de Alouette III met zwembandjes. Ik meen mij te herinneren te hebben gelezen en gezien dat Nederland ook proeven heeft gedaan met dit type drijvers en een aantal jaren geleden heb ik ook met het idee gespeeld om dit na te bouwen. Mach2 heeft/had ze bij de Alouette II.

Zover is het bij mij niet gekomen, maar ik heb wel een start gemaakt met de bouw van een 'Grasshopper' waarbij ik eveneens 'enig detail' niet schuwde. Beetje door omstandigheden is dit stil komen te liggen, maar het zien van deze prenten heeft de animo wel weer naar boven gehaald. Ik las iets over detail op de romp. Ik neem aan dat je daar de 'fasteners' van de beplating op de romp (onder de motor) bedoelt. Dat wordt wel verrotte klein om dat na te bootsen. Ik heb destijds een poging gewaagd door erg kleine stukkies Evergreen staf erop te lijmen en dan nog het merendeel weg te schuren. Onder een laag primer en verf zie je dat er iets zit. Daar is dan ook alles mee gezegd en voor mij is dat voldoende. Misschien binnenkort toch maar weer de boel tevoorschijn halen en het kreng compleet af bouwen. :mrgreen:

Laatste keer dat de dame op de foto is gezet zag het er zo uit:
photo 617555
Yup, met de slimmefoon genomen maar waar die scherp stelde......zat nou net niet de romp. :roll:

Met het plaatsen van bovenstaand geleuter heb ik meteen een abonnement op dit onderwerp geregeld, duzzzz..... keep 'm coming, the updates!

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2025 22:20 pm 
Brouwer

Beide zijn gaaf

@Peter, flink stuk lood onderin zie ik. Geen overbodige luxe.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 20:33 pm 
Brouwer

Dank mannen!
Shujaa schreef:
Ik ben wederom benieuwd naar het eindresultaat maar weet nu reeds dat ik van de bouw-reis ga genieten. :wink:
Dat vind ik leuk om te lezen Ruud! :D

Plasticprutser Peter schreef:
Ik meen mij te herinneren te hebben gelezen en gezien dat Nederland ook proeven heeft gedaan met dit type drijvers
Inderdaad! Ik heb daar een enkele foto van kunnen vinden op het internet, erg gaaf! Als ik niet een goede reden had om deze Deense te bouwen dan had het zeker deze Nederlandse geworden!
Ik neem aan dat je daar de 'fasteners' van de beplating op de romp (onder de motor) bedoelt. Dat wordt wel verrotte klein om dat na te bootsen. Ik heb destijds een poging gewaagd door erg kleine stukkies Evergreen staf erop te lijmen en dan nog het merendeel weg te schuren.
Dat bedoelde ik inderdaad! Ik zit ook zoiets te verzinnen. Wil binnenkort eens een testje doen met het boren van een klein gaatje en dan een stukje streched sprue er in.
Laatste keer dat de dame op de foto is gezet zag het er zo uit: [foto]
Ik zie dat je de binnenkant van deze aardig wat detail heeft! Is dit ook de 1/72 Heller? De update van vandaag is mijn upgrade van de binnenkant, ik heb het wel iets simpeler dan jou gehouden, onder het mom van "de illusie van wat er zit laat denken dat er heel wat zit" :wink:

photo 618068

De basis waar de motor en gearbox op komen heb ik ook opnieuw gemaakt en alvast van het e.e.a. aan detail voorzien waar ik later moeilijker bij kan. Dit wordt binnenkort in de verf gezet en dan schuif ik het zo de romp in.

tsjopper bob schreef:
flink stuk lood onderin zie ik. Geen overbodige luxe.
Dat viel mij ook op inderdaad, goeie tip!

:brouw:

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 20:59 pm 
Brouwer

Zal met die ''Drijvers'' wel een beetje meevallen denk ik........
De Klu heeft ook proeven gedaan met de ''Drijvers'' maar dat
was geen succes, ''snelheid'' en ''range'' was een stuk minder.

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2025 2:11 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooie vorderingen Deef, altijd gaaf om te zien wanneer een kit verbeterd wordt met scratchwerk enzovoorts.

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]