Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 22 jun, 2025 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2025 20:59 pm 
Brouwer

Mooie vorderingen! :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 0:19 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Update

Na de basiskleuren en decals was het tijd voor de eerste panel-line wash:

photo 615753

photo 615754

Vervolgens heb ik high-lights aangebracht, eerst een beetje dry-brush en daarna bepaalde details aangestipt zodat ze extra scherp naar voren komen. Blijkbaar ben ik vergeten daar een foto van te maken dus dan maar door naar de volgende foto: de 'wielkast' van modder voorzien: Het blijft voor mij nog altijd een beetje aanmodderen, ik heb namelijk nog niet echt een betrouwbare goede workflow gevonden. In de basis breng ik eerst een structuur-laag aan met pigment, daarna schilder ik alles in de juiste kleur. Vervolgens probeer ik zoveel mogelijk schaduweffecten te schilderen. Dat laatste is lastig en lijkt al snel nep op het oneffen oppervlak. Meestal moet ik dus echt wel een tijdje klooien met aardetinten e.d. totdat het naar mijn zin is. In het geval van dit voertuig blijkt er uiteindelijk overigens maar heel weinig van zichtbaar te blijven. :mrgreen:

photo 615756

Vervolgens de nodige uurtjes gestoken in het aanbrengen van de wielen en rupsen, en het schilderen van deze onderdelen. Het is altijd echt een klus waar je even goed voor moet gaan zitten. Het kwam niet helemaal lekker uit met de rupsen, dus ik heb aan beide kanten een halve track-link weg moeten werken, maar dat zie je amper gelukkig.

photo 615757

Daarna kwam het leukste stukje schilderwerk: verweringseffecten. Met een scherp penseel heb ik vuilstrepen getrokken in verschillende aardetinten. Daarna heb ik met een lichte/witte variant van de basiskleuren krassen getrokken langs de mooie vlakke zijkanten van het voertuig. Ook heb ik nog wat subtiele chipping aangebracht en wat spetters/vuiligheid op plekken bij het motordek, rond de affuit en de brandstoftank-doppen.

photo 615758

photo 615759

photo 615760

Next: bepakking en de laatste details.

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 9:21 am 
Brouwer

Top! Dat ziet er weer heel fraai uit. Leuke gimmick, die groene wielen. Dat brengt het tot leven. Ga ik onthouden.

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 14:46 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

JJ@MB schreef:
Leuke gimmick, die groene wielen. Dat brengt het tot leven. Ga ik onthouden.

Dat is altijd een leuke manier om een model wat extra karakter te geven. Ik zie het modelbouwers wel meer doen, en zeker bij dit soort voertuigen die al een tijdje in missie gebied zijn, is het ook wel echt realistisch. Ik heb een heel aantal foto's van Amerikaanse voertuigen met afwijkende kleuren op onderdelen die slijten of snel schade oplopen. Denk hierbij aan wielen, spatborden, koplampen en dat soort zaken die als één module worden vervangen.

Er hoefde niet veel meer te gebeuren, dus inmiddels is dit voertuig klaar voor de vitrine. Ik heb nog het nodige aan bepakking gemaakt, geschilderd en geplaatst. Ook wilde ik een figuurtje hebben op een brancard in het voertuig. Daarna heb ik lang getwijfeld of ik nog een medic in het voertuig zou plaatsen maar ik heb ervoor gekozen dat niet te doen. Het plaatsen van een twee figuur, op zijn knieën in het voertuig, zou het zicht op alle details in het interieur zeker ontnemen. De patient is een preiser figuurtje, ontdaan van alle patroontassen en andere persoonlijke uitrusting ... en been.

photo 615761

Met het plaatsen van de stretcher in het voertuig en de laatste details is het voertuig dus klaar voor inspectie;

photo 615763

photo 615765

photo 615766

photo 615767

photo 615768

photo 615769

photo 615762

photo 615764

En nog even een plaatje met zijn collega van een paar jaar geleden, die Hummer vind ik nog altijd één van mijn mooiste modellen. Met zijn tweeën vormen ze een prachtig duo voor in de vitrine. Daarnaast ben ik blij weer een M113 variant in mijn collectie te hebben. Ondanks dat het vrij simpel ogende voertuigen zijn heb ik ze altijd al heel interessant gevonden om te bouwen. Nu liggen er gelukkig nog twee M113 varianten op de stapel, namelijk een M106 mortier-variant en de M901 met TOW anti-tank-rakketen. Tijdens de bouw ging ik dan ook even naar die kitjes kijken, blijkt dat de romp van de ESCI/ERTL/Italeri kitjes 2 mm breder zijn dan dat ze moeten zijn. :lol: Wanneer ik die voertuigen ooit ga bouwen wordt het dus een hele operatie.

Voor wat betreft deze groepsbouw: alleen binnen het Amerikaanse leger zijn er al tal van interessante voertuigen om te bouwen. Denk aan de M557, AMPV en Stryker in medevac / medical treatment varianten. Dat zouden allemaal redelijk complexe conversies worden op basis van bestaande kits. Voor nu denk ik dat ik er even weer iets heel anders, of een aangebroken kitje erbij pak. In ieder geval qua afwerking wil ik even iets anders, de laatste 3 voertuigen hadden namelijk allemaal exact dezelfde kleur. :lol: Daarnaast heb ik ook wel weer zin om eens een scratch build te doen, ik ga er eens rustig over nadenken. Tot de volgende!

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 18:18 pm 
Brouwer

Super resultaat! :brouw:

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 19:22 pm 
Brouwer

Mooi geworden Doede.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 20:16 pm 
Brouwer

Prachtig, DJ! Je model model benadert weer je gebruikelijke perfectie en precisie. Ik geniet enorm van je detaillering van interieur en exterieur en je subtiele maar heel levendige verwering. Knap gedaan. Topkwaliteit.
En een heel fraaie kleurstelling zo in het woestijngeel met de grote rode kruizen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 21:44 pm 
Brouwer

Zeker een mooi werkje geworden...... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2025 22:31 pm 
Brouwer

Deze is heel mooi geworden! :brouw:

Alles aan jouw modellen lijkt altijd helemaal te kloppen. Petje af, heel leuk om naar te kijken.

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2025 14:22 pm 
Brouwer

Heel mooi geworden...

Zin in scratch? Of semi-scratch?

De IDF had ambulances op basis van een Sherman HVVS M4A3E8 chassis dacht ik...

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]