Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 26 apr, 2025 13:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 16:40 pm 
Brouwer

Voor zover ik weet was dit de enige kit in mijn uitgebreide verzameling die voldoet aan de eisen van deze BB. Dus dan is de keuze snel gemaakt en dat vind ik helemaal niet erg! Het lijkt me een kit met voldoende details in de basis, maar die zich leent voor nog wat extra "customization" dus dat ga ik dan ook proberen te doen. Aangezien die gebouwd kan worden met de laadklep open, gaat dat zeker gebeuren. Misschien verzin ik nog wel iets wat erin kan wat ook passend is voor deze BB.

Vergeten een foto van de door te maken dus dan maar even zo:
Afbeelding

Even een korte intro over het vliegtuig zelf voor diegenen die 'm niet kennen. De Il-76 werd in de jaren '60 ontwikkeld in de Sovjetunie om de An-12 te vervangen voor de luchttransporttaken. Er zijn zowel civiele als militaire versies van geproduceerd waaronder ook een tanker variant (Il-78) en een vliegend radar en commandostation (A-50) welke dan weer door Beriev gebouwd is. Zoals zijn voorkomen doet vermoeden, is het vliegtuig geschikt om van onverharde banen op te stijgen en heeft het door het uitgebreide landingsgestel een relatief lage puntbelasting wat operaties op primitieve vliegvelden ten goede komt. Zo wordt dit vliegtuig ook nog altijd ingezet op vluchten van Chili naar Antarctica. Grappig detail verder vind ik de kraan die in de staart zit waardoor het vliegtuig vrij onafhankelijk kan opereren op bestemming met weinig faciliteiten.

Vrij vertaald is EMERCOM het Russische ministerie van noodsituaties waarvan de oorsprong terug te herleiden is tot de kernramp van Tsjernobyl. Het heeft o.a. tot doel om te ondersteunen bij rampen, primair in Rusland zelf maar ook buiten de landsgrenzen is er hulp geboden. De organisatie beschikt over een uitgebreide vloot aan voer-, vaar en -vliegtuigen die ingezet worden bij "Search And Rescue" activiteiten, maar ook voor de evacuatie van mensen uit rampgebieden, van gewonden op onherbergzame plekken en zoals de doos doet vermoeden, het bestrijden van bosbranden.

De kit is vrij nieuw, de eerste uitgave is van 2017 en in 2018 volgde deze civiele uitgave. Laten we maar eens kijken wat er allemaal in zit dan.

Ta-da! Een hoop zakjes met plastic:
photo 612586

En in die zakjes zitten 9 grijze gietramen en één transparante.
photo 612698

photo 612697

photo 612696

photo 612695

photo 612694

photo 612693

Een hoop onderdelen dus een hoop plakplezier. Ik hoop ook bijna alle onderdelen nodig. Enkel een paar onderdelen voor de schutskoepel in de staart en raketafweersysteem (denk ik) voor de militaire versie heb ik niet nodig.

Zaterdag heb ik al een beginnetje gemaakt met de opbouw van het vrachtcompartiment, de cockpit en de staart.

photo 612692

Tja, en dan is het lastig om de verleiding te weerstaan om een kleine dryfit te doen en vliegtuig al op te bouwen...

photo 612691

Ik moet zeggen dat de grootte me eigenlijk nog tegenvalt. Qua afmetingen is die ongeveer net zo groot als een 767-300 of A330-200. Maar de pasvorm, ondanks de wat complexere opbouw is vooralsnog uitstekend te noemen.

Gisteren heb ik al wat onderdelen in de primer gezet. Dus de eerstvolgende update zal snel volgen.

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 20:16 pm 
Brouwer

Dat ziet er goed uit! Een prachtig toestel ook.
Ik heb geen ervaring met 1/144. Hoe groot wordt ie nu in cm?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 20:32 pm 
Brouwer

Ik vind deze Iljoesjin echt geen illusie, ik vind dit gave bakken zeg.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 22:17 pm 
Brouwer

Die grote Russen blijven ook allemaal gaaf. De iljoeskins, maar ook de tupolevs. Heerlijke totaal niet passende monsters hier in de westerse wereld. Ik vind hem gaaf. En lekker lomp ook. Hier zijn ook nog grotere uitvoeringen van toch.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 22:43 pm 
Brouwer

Mooi gevormd gedrocht :mrgreen:

Heb je wellicht nog 'n beetje achtergrond informatie waarom deze in de MedEvac categorie valt of ga je daar 'n geheel vrije invulling aan geven?

Onderstaand artikel kwam ik nog tegen:

https://www.upinthesky.nl/2020/04/16/iljoesjin-il-76-brengt-medische-goederen-vanaf-maastricht-naar-antillen/

Hij is dus ook in Nederland geweest :brouw:

Veel plezier met deze joekel.

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 10:58 am 
Brouwer

Dank voor de aanmoedigingen mannen, ik deel jullie mening over de bruutheid van dit apparaat :D

Plaatjes van het interieur in de MedEvac modus zijn wat lastig te vinden. Deze kwam ik wel tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Wel staat er op het internet door o.a. EMERCOM een hoop gepubliceerd waaronder dit artikel en dit artikel. Kennelijk zijn de 5 Il-76 van EMERCOM voorzien van speciale luchtmobiele medische modules, zie dit artikel, en krijgen die van de VVS ook een dergelijke upgrade.

Ik kan me verder herinneren dat begin jaren '90 er vaak Aeroflot Il-76's op het vrachtareaal op Schiphol stonden. Vervolgens werden ze een stuk zeldzamer i.v.m. geluidsoverlast. De Il-76 in het artikel dat je deelde heeft al modernere PS-90 motoren die de prestaties, capaciteiten en geluidsniveau verbeteren.

De "mock-up" in mijn vorige post staat op een A3 snijmat dus daar valt ie ruim binnen als die zo af. Ik bedoelde zelf ook meer dat de indruk die je van een Il-76 hebt, dat het een heel groot bakbeest is, in de orde van grootte van een An-124 of Galaxy. Die zijn ongeveer zo groot als een 747, maar in realiteit is zo'n Il-76 tussen toch stukkie kleiner.

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 12:17 pm 
Brouwer

Ziet er al goed passend uit. Zvezda heeft met hun latere kits de lat serieus verhoogd qua kwaliteit

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 12:54 pm 
Brouwer

Wat een gevaarte en een mooie kit zeg.
Van een klein bootje tot een een joekel van een vliegtuig en zelfs een ruimteschip.....hoe breed kun je deze GB wel niet hebben.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 13:41 pm 
Brouwer

Vergeet de witte bussen niet hè :lol:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 22:10 pm 
Brouwer

Een heel tof model van een hel tof vliegtuig! Dat wordt smullen. Ik heb zelf de kit van Trumpeter in de stash, maar ik ben benieuwd hoe deze bouwt. Kan ik je nog overtuigen om dit kleurenschema te bouwen? :wink:. https://pbs.twimg.com/media/ENgmQFNXsAA ... name=large

tsjopper bob schreef:
Vergeet de witte bussen niet hè :lol:
Haha, en de paard en wagen niet! Zeker weten een unieke GB dit!

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]