Voor zover ik weet was dit de enige kit in mijn uitgebreide verzameling die voldoet aan de eisen van deze BB. Dus dan is de keuze snel gemaakt en dat vind ik helemaal niet erg! Het lijkt me een kit met voldoende details in de basis, maar die zich leent voor nog wat extra "customization" dus dat ga ik dan ook proberen te doen. Aangezien die gebouwd kan worden met de laadklep open, gaat dat zeker gebeuren. Misschien verzin ik nog wel iets wat erin kan wat ook passend is voor deze BB.
Vergeten een foto van de door te maken dus dan maar even zo:

Even een korte intro over het vliegtuig zelf voor diegenen die 'm niet kennen. De Il-76 werd in de jaren '60 ontwikkeld in de Sovjetunie om de An-12 te vervangen voor de luchttransporttaken. Er zijn zowel civiele als militaire versies van geproduceerd waaronder ook een tanker variant (Il-78) en een vliegend radar en commandostation (A-50) welke dan weer door Beriev gebouwd is. Zoals zijn voorkomen doet vermoeden, is het vliegtuig geschikt om van onverharde banen op te stijgen en heeft het door het uitgebreide landingsgestel een relatief lage puntbelasting wat operaties op primitieve vliegvelden ten goede komt. Zo wordt dit vliegtuig ook nog altijd ingezet op vluchten van Chili naar Antarctica. Grappig detail verder vind ik de kraan die in de staart zit waardoor het vliegtuig vrij onafhankelijk kan opereren op bestemming met weinig faciliteiten.
Vrij vertaald is EMERCOM het Russische ministerie van noodsituaties waarvan de oorsprong terug te herleiden is tot de kernramp van Tsjernobyl. Het heeft o.a. tot doel om te ondersteunen bij rampen, primair in Rusland zelf maar ook buiten de landsgrenzen is er hulp geboden. De organisatie beschikt over een uitgebreide vloot aan voer-, vaar en -vliegtuigen die ingezet worden bij "Search And Rescue" activiteiten, maar ook voor de evacuatie van mensen uit rampgebieden, van gewonden op onherbergzame plekken en zoals de doos doet vermoeden, het bestrijden van bosbranden.
De kit is vrij nieuw, de eerste uitgave is van 2017 en in 2018 volgde deze civiele uitgave. Laten we maar eens kijken wat er allemaal in zit dan.
Ta-da! Een hoop zakjes met plastic:

En in die zakjes zitten 9 grijze gietramen en één transparante.

Een hoop onderdelen dus een hoop plakplezier. Ik hoop ook bijna alle onderdelen nodig. Enkel een paar onderdelen voor de schutskoepel in de staart en raketafweersysteem (denk ik) voor de militaire versie heb ik niet nodig.
Zaterdag heb ik al een beginnetje gemaakt met de opbouw van het vrachtcompartiment, de cockpit en de staart.

Tja, en dan is het lastig om de verleiding te weerstaan om een kleine dryfit te doen en vliegtuig al op te bouwen...

Ik moet zeggen dat de grootte me eigenlijk nog tegenvalt. Qua afmetingen is die ongeveer net zo groot als een 767-300 of A330-200. Maar de pasvorm, ondanks de wat complexere opbouw is vooralsnog uitstekend te noemen.
Gisteren heb ik al wat onderdelen in de primer gezet. Dus de eerstvolgende update zal snel volgen.