Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 21 mei, 2025 0:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2025 16:39 pm 
Brouwer

Dat is een gave bak Huib....dat wordt wederom een mooie verbouwing.

Huib2 schreef:
Op de achterzijde kleurenschema's van de drie mogelijke versies: een vooroorlogse Italiaan met anti-camouflage, een toestel uit de Spaanse burgeroorlog, en een Duitser van een Seenotstaffel. Hoewel die Duitser zeker ook zou kwalificeren voor deze groepsbouw, ga ik voor de kleurige Italiaan.

Die Duitser is overduidelijk, ,maar uit de Italiaan zie ik niet direct uit dat dit ook een "medevac" is, maar dat zal vast ergens in de beschrijving staan.

Ook een leuk detail is dat de Italiaan op de foto het rode kruis achter de deur heeft staan en de Duitser voor de deur.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2025 22:46 pm 
Brouwer

Je stipt hier een interessant historisch verhaal aan, Barry.

Afbeelding
Aanvankelijk vlogen de Duitsers in de Seenotdienst (Search and Rescue) met ongewapende opvallende witte toestellen met grote rode kruizen erop.
De Britten schoten deze echter zonder pardon uit de lucht, omdat ze vonden dat het redden van piloten die weer ingezet konden worden tegen Engeland direct bijdroeg aan de Duitse militaire capaciteit en dus geen liefdadigheid was.

Afbeelding
De Duitsers wisten toen niet hoe snel hun Seenottoestellen in camouflagekleuren moesten spuiten, en voorzien van geschutskoepels met defensieve bewapening.

Een Search and Rescue toestel is dus niet altijd herkenbaar aan z'n felle en vredelievende kleuren.

Afbeelding
De Supermarine Walrus bijvoorbeeld werd veel als SAR toestel ingezet. Maar dezelfde toestellen werden ook gebruikt voor verkennings- en patrouillemissies. Ze waren gecamoufleerd en bewapend. De rol van een toestel is dus soms ook niet eenduidig. (Ik vindt het altijd grappig dat dit vliegende weefgetouw van dezelfde ontwerpers is als de Supermarine Spitfire.)

Afbeelding

Afbeelding
De Italiaanse CANT Z506B die ik ga bouwen, werd ook voor verschillende taken ingezet, namelijk langeafstandsverkenning, personentransport, maritieme patrouilles en SAR. Voor die laatste rol waren bedjes en bankjes aan boord om de geredde slachtoffers/drenkelingen te kunnen vervoeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2025 23:15 pm 
Brouwer

Bedankt voor de info Huib! Dat beantwoord gelijk ook mijn vraag waarom de Junker Ju52 met een groot rood kruid erop ook nog bewapening had! :brouw:

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2025 10:32 am 
Brouwer

Volgens mij kun je met de decals die je hebt ook de versie bouwen die zichtbaar is op de tweede foto in je openingspost. Dat is een Italiaan met rode kruizen, maar dat is gewoon even hardop meedenkend. Bouw 'm lekker hoe jij wil.

Ik heb hem ook nog op de stapel liggen, maar dan oor de SCW versie. Dat wordt weer netjes afkijken!

Veel plezier met dit prachtige model.

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2025 0:07 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Huib2 schreef:
Op de achterzijde kleurenschema's van de drie mogelijke versies: een vooroorlogse Italiaan met anti-camouflage, een toestel uit de Spaanse burgeroorlog, en een Duitser van een Seenotstaffel. Hoewel die Duitser zeker ook zou kwalificeren voor deze groepsbouw, ga ik voor de kleurige Italiaan.

Het vervelende van die oude Supermodel kits is dat er zelden gegevens opstaan over de vliegtuigen die ze uitgeven. noch op de doos, noch in de instructies.
Ik heb daarom even voor je nagezocht in het onvolprezen "Courage Alone" van Chris Dunning, waarvan ik de 2e uitbgebreide editie heb (https://www.aeroteca.com/ca/2-gm-eix/52 ... -1943.html).

Allereerst de kleuren. De nationale insignia van jouw vliegtuig waren in gebruik genomen direct na afloop van de Spaanse Burgeroorlog in 1939. De gekleurde banden op de bovenkant van de vleugels waren inderdaad bedoeld voor de opsporing ingeval van een crash, maar dat verdween in 1940. In februari 1940 veranderde dit weer: er kwam een standaardisering van nieuwe camouflagekleuren met andere verfsoorten en de Italiaanse vlag op het staartvlak maakte plaats voor een wit kruis met het wapen van het koninklijk huis in het midden. Ook de fonts werden aangepast en kwamen de fasces (roeden en bijl in een blauwe cirkel) op de neus te staan. Ook de witte rompbanden dateren uit die tijd.

Jouw vliegtuig moet dus - in de kleurstelling van de kit - zijn ingezet in 1939 tot februari 1940, mogelijk eerder gelet op de kentekens van de andere versie van de kit, en misschien ook nog daarna in de nieuwe kleurstelling waar alleen de nieuwe uitgave van Italieri in voorziet. In "Courage Alone" wordt aangegeven dat je vliegtuig viel onder de Regia Marina, ingedeeld was bij Squadriglia 198 en gehuisvest was op de basis in Elmas op Sardinië in de periode juni 1940 - maart 1941 en wellicht al eerder, maar daarvoor vind ik geen bewijs. Begin 1942 werd het Squadriglia omgenummerd naar 287 en dat bleef zo tot juli 1943, vlak voor de overgave van Italië. Niet duidelijk is of jouw vliegtuig toen nog meedeed.

Aanvankelijk waren de taken het bombarderen van schepen en het leggen van mijnen, maar dat was in 1940 al veranderd in reddingsoperaties en maritieme verkenningen, mede omdat de defensieve bewapening. van dit (houten) vliegtuig te wensen over liet.

Veel plezier met de bouw!
groet,
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 05 maart, 2025 23:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2025 13:09 pm 
Brouwer

Dank voor je uitgebreide informatie, Jan!
Phew, ik ben blij dat uit jouw uitzoekwerk óók blijkt dat dit toestel in deze uitvoering gebruikt werd voor SAR. :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2025 13:16 pm 
Brouwer

De trossen los!
Als initiator van deze groepsbouw wordt ik natuurlijk geacht het goede voorbeeld te geven: Ik ben los!

Afbeelding
Ik heb alle grote delen losgeknipt uit de sprues.

Afbeelding
Deze is in de lengte én in de spanwijdte net weer een paar centimeter groter dan de Savoia Marchetti SM79.

Afbeelding
Lineaaltje vastgeklemd op het werkblad, en scriben maar!

Na het scriben van de grote buitendelen, ga ik me lekker uitleven op het cockpitinterieur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2025 13:41 pm 
Brouwer

Zet jij altijd een liniaal vast en leg je het te wcriben onderdeel er dan onder Huib.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2025 20:12 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Huib, ter inspiratie dit propafilmpje. het verhaal moge duidelijk zijn. Let op de vele details van het interieur:
https://www.youtube.com/watch?v=i5tnXcN ... =silvan500

Groet,Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 0:39 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Trajanus schreef:
Huib, ter inspiratie dit propafilmpje. het verhaal moge duidelijk zijn.

Nooit geweten dat onderzeeers zijn ingezet voor het tanken van watervliegtuigen, het zal ook wel niet de meest risico-vrij onderneming zijn geweest. :lol:

D.J.

Afgerond:
- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CVR(T) Scimitar Mk.2 | M109 A6 Paladin | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]