Huib2 schreef:
Op de achterzijde kleurenschema's van de drie mogelijke versies: een vooroorlogse Italiaan met anti-camouflage, een toestel uit de Spaanse burgeroorlog, en een Duitser van een Seenotstaffel. Hoewel die Duitser zeker ook zou kwalificeren voor deze groepsbouw, ga ik voor de kleurige Italiaan.
Het vervelende van die oude Supermodel kits is dat er zelden gegevens opstaan over de vliegtuigen die ze uitgeven. noch op de doos, noch in de instructies.
Ik heb daarom even voor je nagezocht in het onvolprezen "Courage Alone" van Chris Dunning, waarvan ik de 2e uitbgebreide editie heb (
https://www.aeroteca.com/ca/2-gm-eix/52 ... -1943.html).
Allereerst de kleuren. De nationale insignia van jouw vliegtuig waren in gebruik genomen direct na afloop van de Spaanse Burgeroorlog in 1939. De gekleurde banden op de bovenkant van de vleugels waren inderdaad bedoeld voor de opsporing ingeval van een crash, maar dat verdween in 1940. In februari 1940 veranderde dit weer: er kwam een standaardisering van nieuwe camouflagekleuren met andere verfsoorten en de Italiaanse vlag op het staartvlak maakte plaats voor een wit kruis met het wapen van het koninklijk huis in het midden. Ook de fonts werden aangepast en kwamen de fasces (roeden en bijl in een blauwe cirkel) op de neus te staan. Ook de witte rompbanden dateren uit die tijd.
Jouw vliegtuig moet dus - in de kleurstelling van de kit - zijn ingezet in 1939 tot februari 1940, mogelijk eerder gelet op de kentekens van de andere versie van de kit, en misschien ook nog daarna in de nieuwe kleurstelling waar alleen de nieuwe uitgave van Italieri in voorziet. In "Courage Alone" wordt aangegeven dat je vliegtuig viel onder de Regia Marina, ingedeeld was bij Squadriglia 198 en gehuisvest was op de basis in Elmas op Sardinië in de periode juni 1940 - maart 1941 en wellicht al eerder, maar daarvoor vind ik geen bewijs. Begin 1942 werd het Squadriglia omgenummerd naar 287 en dat bleef zo tot juli 1943, vlak voor de overgave van Italië. Niet duidelijk is of jouw vliegtuig toen nog meedeed.
Aanvankelijk waren de taken het bombarderen van schepen en het leggen van mijnen, maar dat was in 1940 al veranderd in reddingsoperaties en maritieme verkenningen, mede omdat de defensieve bewapening. van dit (houten) vliegtuig te wensen over liet.
Veel plezier met de bouw!
groet,
Jan