Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 24 jun, 2025 9:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 22:34 pm 
Brouwer

Goedenavond iedereen,

Nog even voordat het bouwen losbarst, nog even een stukje geschiedenis van de Junkers Ju 52. Dit voor zover dat nodig is! Wie kent dit vliegtuig nou niet? Het is zeker bekend van de openings scene van de film Where eagles dare, de mooie Junkers Ju 52 in de schitterende winter camouflage kleuren.

De Ju 52 begon zijn leven in 1930 als een motorig passagiers dan wel vracht vliegtuig die geheel van aluminium was gemaakt. De eerste vlucht was op 13 oktober 1930 en de enkele motor had 800 pk.
Dit type vliegtuig was bijna een jaar in produktie en het werd getest met diverse merken motoren. Een werd er naar Canada geexporteerd en een naar Zweden.
In 1931 bedacht Ing.Zindel, de hoofd ontwerper van Junkers dat er wel een paar motoren meer bij konden en zo ontstond de Ju 52/3M ( zo zullen we deze dan verder ook noemen) als opvolger van de een motorige Ju 52! Dit waren dan 3x 660 PK BMW motoren.
Een van de eerste Ju 52/3M werd geleverd aan Lloyd Aero Boliviano in 1932. Later werden er nog 6 geleverd aan deze Boliviaanse luchtvaart maatschappij.
Blijkbaar was er tussen 1932 en 1935 een conflict tussen Bolivia en Paraquay en toen zijn deze vliegtuigen ingezet voor militair transport.

De Junkers Ju 52/3M is ingezet voor troepen/parachutisten transport, vrachtvliegtuig, gewonden transport en zelfs als bommenwerper. Bekendste plaatsen waar deze vliegtuigen zijn ingezet zijn:
Invasie van Noorwegen en Denemarken, invasie van Nederland ( dit ten koste van 40% verliezen van de 430 ingezette toestellen) de aanval op Kreta ( wat ook gigantische verliezen opleverde)
en uiteraard kreeg het toestel nog meer bekendheid bij het beleg van Stalingrad, aanvoeren van voorraden en afvoeren van gewonden.

In de loop van zijn levensduur zijn de motoren verbeterd, bewapening toegepast en was de Ju 52 3/M leverbaar op wielen, ski's en drijvers. Landen als Zweden, Portugal, Spanje en Zwitserland hebben nog lang gevlogen met dit toestel. Op Duxford staat ook nog een vliegend exemplaar. In 2018 is Ju 52 3/M in winter camouflage in Zwitserland neer gestort waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.

Nu kan je denk ik nog veel meer over dit mooie toestel vertellen maar ik zal het hier maar bij laten. De bouw kan beginnen!

Groet,
Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 22:48 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooie intro Paul! Is de Ju 52 ook niet ingezet in de Spaanse Burgeroorlog?

Ik heb nog een introotje voor je: de opening van het verhaal Vivisectie, geschreven door Jan Wolkers, die als tiener vanuit zijn zolderraam in Oegsgeest de Ju 52's bij Den Haag hun vrachtjes zag lossen:

“De lucht hangt vol houtskoolkleurige vliegtuigen, vierkant en stijf als verkoolde doodskisten, waarvan het deksel er kruislings voorop gelegd is. In de verte. Boven de bomen, zweven kleine schermpjes waar een donker figuurtje onder hangt, alsof vanuit een onzichtbare plaats in de hemel een enorme pluisbol van een paardenbloem leeggeblazen wordt.”
Uit: Vivisectie, Jan Wolkers (1961)

Succes met de bouw.
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2025 22:56 pm 
Brouwer

Bedankt voor de aanvulling Jan!
En inderdaad is de Ju 52/3M ook in gezet in de Spaanse burgeroorlog. Ook als bommenwerper.

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 11:18 am 
Brouwer

Hallo iedereen,

Hierbij een kleine update inzake de werkzaamheden en wat andere weetjes.

Tante Ju is inmiddels in bad geweest in een sopje van afwasmiddel. Vervolgens heb ik diverse uitdrukpunten gevuld en geschuurd. Ook heb ik de raampjes voor in de romp al afgeplakt.

photo 613353
photo 613356

Inmiddels is er ook post uit Italië gekomen van Italeri…. Een setje nieuwe decals!

photo 613352
photo 613351

Ook heb ik nog het naslag werk van Squadron Signal door gelezen, een mooie serie over de diverse type vliegtuigen (en voertuigen) met volop informatie over de ontwikkeling en met mooie foto’s.

photo 613354
photo 613355

Op het laatste plaatje zie je de kleurstelling ( de onderste) zoals het geheel zou kunnen worden.

Tot zover even deze kleine update. Inmiddels ben ik bezig met het kleuren van de cockpit enzo, foto’s volgen.

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 11:22 am 
Brouwer

Mooie start, ook een gelukje met die decals.

Ben ik nu verkeerd, of moet het raampje achteraan uitgesneden worden volgens die onderste foto?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 11:27 am 
Brouwer

Bedankt Silenoz,

Bij de ambulance versie blijft deze zitten en bij de andere versies moet deze inderdaad uitgesneden worden.
Dit volgens de bouwtekening dan die braaf volg… :D

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 11:49 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Niets is schoner dan het begin, zei een dichter ooit. Mooi!
En fijn dat we nu beiden de nieuwe en juiste decals van Italeri hebben.

Vraagje: als je niets met die Itaelri standaard gaat doen, mag ik hem dan overnemen? Hij zit er niet bij in mijn versie van de kit.
Succes,
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 14:38 pm 
Brouwer

Paul1970 schreef:

Op het laatste plaatje zie je de kleurstelling ( de onderste) zoals het geheel zou kunnen worden.

Laat je niet foppen door foto's of tekeningen. Sommige mensen gaan dan in hun bestaande potjes op zoek naar 'iets dat er op lijkt'. Het schema is RLM 61, 62, 63 aan de bovenzijde en RLM 65 aan de onderzijde. Waarschijnlijk splinterschema.

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 16:51 pm 
Brouwer

Mooie start, Paul!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 19:45 pm 
Brouwer

Goede start Paul....ook mooi uitgesneden die plakkers voor het glaswerk.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]