Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 feb, 2026 0:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 20:00 pm 
Brouwer

Huib, dit had ik eerder al eens geschreven, het bleek echt wel een flink konvooi te zijn.

tsjopper bob schreef:
Er werden niet alleen bussen gebruikt, het eerste Zweeds konvooi bestond uit 36 bussen, 19 vrachtauto's, 7 personenauto's, 7 motoren, 1 bergingsauto en 1 onderhoudsauto.

De Denen kwamen later met 11 bussen, 6 vrachtauto's, 2 personenauto's en 12 ambulances.
Een dag later nog eens 22 bussen, 1 vrachtauto, 2 personenauto's, 2 ambulances en 1 motor.

Niet zo heel veel, maar dichterlijke vrijheid ligt op de loer.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2025 16:12 pm 
Brouwer

Beetje progressie hier ook.

Ik had al geschreven dat ik reserve-bandjes gekregen had. De wielen met de as horen bij mijn bus. 1 setje is duidelijk iets te klein qua diameter. De beide andere setjes kunnen prima, als ze op het dak liggen zie je toch niet dat de banddikte iets afwijkt. De velgen zijn identiek, maar glanzen iets minder. Ik denk dat ik niks met de velgen ga doen, dus dat is geen probleem.
photo 614266

1e laag primer
photo 614267

2e laag primer
photo 614265

1e laag wit
photo 614268

2e laag wit
photo 614271

Het wit is een iets gebroken wit, niet spierwit. Ik vind het prima zo.

Ik zit nu aan te hikken tegen het aanbrengen van de vlaggen en de rode kruizen. Gister hadden we van de IPMS een regiobijeenkomst in Ureterp (regio noord) en ik hoopte op een handelaar met decals voor Zwitserse toestellen. Mijn ook viel op een setje met Croatische decals. Voor een Antonov 2 is er een uitvoering met rode kruizen, die kunnen mooi op mijn bus.
photo 614270

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2025 21:47 pm 
Brouwer

Het ziet er in de primer al mooi uit, René. Best wel gedetailleerd dat diecastmodel.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2025 11:11 am 
Brouwer

Dat ziet er al tof uit. Ik volg het met genoegen. Ik heb zelf ook niet een die-cast modelletje besteld (was nergens anders in 1:144 te krijgen), dus ik kijk graag je technieken af.

Welsh Models 1:144 Cessna 680A Luftambulansetjenesten

Op de werkbank:
Hasegawa 1:144 NAMC YS-11 Phuket Air

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 23:43 pm 
Brouwer

Als je niet zo snel bouwt, dan zijn de updates ook schaars.

Op één of andere manier las ik in een ander topic dat 'The Flying Dutchman' bezig was om decals te tekenen. Onder het mom van nee heb je, ja kun je krijgen heb ik contact met hem opgenomen over enkele decals. Waar ik wat mee zat waren de dunne zwarte cirkels om de rode kruizen en de tekst. En als je dan toch bezig bent, waarom ook niet alles laten tekenen, dus ook de rode kruizen en de Zweedse vlaggen. Het was wel dat ik wat geduld moest hebben. Nu ben ik modelbouwer en niet zo'n snelle, dus dat was geen probleem. Na wat heen en weer contact, kwam daar de post-meneer met een mooi setje decals.

photo 627175

Voor wat betreft de Zweedse vlaggen was mijn verzoek om een lichte en een donkere variant. Ik kon dan kijken welke het beste zou staan op de bus. Ik ben uiteindelijk voor de donkere gegaan, maar dom, dom domme ik. Op elke zijkant zitten 2 vlaggen in plaats van 1. Daar waar ik dus dacht 1 reserve te hebben, kwam ik er dus 1 tekort. Ik heb toen maar een lichte erbij gepakt en die met een mixje van diverse kleurtjes blauw overgeschilderd. De decals waren overigens van prima kwaliteit.

photo 627177

De zijde met beide donkere decals:
photo 627176

De zijde met één lichte en één donkere, de lichte is hier afgeplakt:
photo 627178

En overgeschilderd:
photo 627179

Jelle, hartelijk bedankt voor de tijd en moeite voor de mooie decals.

En toen was het weer stil en wilde ik bezig met het interieur. Je ziet er wel wat van, maar niet superveel. Toch wilde ik het binnenwerk van een kleurtje voorzien.
photo 627180

Op de foto nog zwart, maar ik ging ervan uit dat de zittingen bruin zouden kunnen.

Maar dat knaagde en dus heb ik een mail gestuurd naar het museum in Malmö waar ik de witte bus heb gezien, met de vraag of ze wellicht interieur-foto's hadden van hun bus. Ik kreeg vrij vlot een reactie van iemand en die vond het super-gaaf dat ik met dit project bezig was. Hij heeft mij ook wat foto's gestuurd van hun bus. Daarnaast heb ik 2 Word-bestanden gekregen: 1 met statistieken van hun bus (nummer 44), een Volvo B10, model LV127, militaire aanduiding Sjuktransportbuss 702. De bus is tijdens het transport bestuurd door Helge Andersson en die heeft een kort verhaal geschreven welke me ook is toegestuurd. Ondertussen ben ik ook maar zo brutaal geweest om een mail te sturen naar het Deense museum in Froslev en het hoofdkwartier van het Rode Kruis in Oslo. Ook daar hebben ze nog een Witte bus staan. Van hun heb ik nog geen reactie, wie weet. Ik weet dat er ook nog 2 bussen zijn gevonden waarvan één gedoneerd aan het Yad Vashem Museum in Jeruzalem. Dat leverde mij ook weer wat leuke plaatjes op.

Aan de hand van de mij gestuurde interieurfoto's wil ik 'mijn' interieur toch wat ombouwen. Een paar banken eruit, dan een vlakke vloer maken met daarop ruimte voor wat stretchers. Omdat de Zweedse bus vrijwel geen banken had, blijft mijn keuze voor de kleuren daarin nog een beetje vrij.

photo 627184

photo 627181

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 23:50 pm 
Brouwer

Die vlag is prima opgelost zo! En nu lekker een interieur knutselen! Veel leuker dan alleen banken. Veel plezier daarmee :D

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 23:59 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Op de ESM zag ik al hoe ver je gekomen was maar alles was natuurlijk nog WIP. Mooi om nu te zien waar gedegen research toe leiden kan. En er blijken altijd mensen te zijn die je willen helpen. Succes met de voortgang.
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Mijn ATF portfolio 2011-heden[/b]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2026 2:26 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Wat een interessante update René! Gaaf om te horen hoe je hulp krijgt vanuit verschillende hoeken.

Ik ben benieuwd wat je van het interieur gaat maken, succes!

D.J.

- M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2026 20:11 pm 
Brouwer

Wellicht dat een kritische kijker het is opgevallen, ik in eerste instantie niet.

photo 627176

photo 611728

De vlag hoort het smalle stuk aan de voorzijde te hebben. Op deze foto had ik de voorste vlag verkeerd en gelukkig zagen medebouwers in de app dat nog mooi op tijd, voordat ik een-en-ander geseald had. Gelukkig kon ik de decal met water nog loskrijgen, de decals zouden niet tegen SOL kunnen, en kon ik hem dus juist plaatsen. Voor de zekerheid heb ik dat zojuist nog even gecontroleerd en alle vlaggen zitten er gelukkig goed op.

Kan ik weer met een gerust hart gaan slapen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2026 20:13 pm 
Brouwer

Oh, top dat je dat nog hebt kunnen corrigeren. Scheelt weer ergernis.

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]