Daar heb je wel zoiets. Maar weer even Joeptjoep op om wat filmpjes te bestuderen. Maar na een paar geloof ik het wel en ben ik gewoon begonnen.
De remvloeistof werkte maar een beetje. De motorkap en bumper voelden een beetje vettig en op de vlakke stukken kon ik de verf er wel afschrapen. Toen toch maar wat groffer geschut in de strijd geworpen, verf-afbijt. Vrijdagmiddag, mooi weer en ik had even tijd, dus snel insmeren, je zag meteen al dat de versiering oploste en het blauwe verdeelde zich over het grijze.

Het goedje moest zo'n 1,5 á 2 uur inwerken. Geen nood, ik heb genoeg andere hobby's, dus de korte broek en wandelschoenen aan en met de filmmuziek top-200 op NPO4 op de radio een blok om. Na thuiskomst het resultaat maar eens bekeken.

Na wat sessie met plamuurmes (volgens de handleiding), verfkrabber, tandenborstel en schroevendraaier, heb ik het model nog maar eens ingesmeerd. Weer 1,5 uur gewacht en toen in een bak met warm water en een oude afwasborstel even flink rossen. Wel met wegwerphandscheontjes aan, want dat spul is best wel gevaarlijk (inademen en huidcontact). Maar toen had ik een nagenoeg, 'bare metal' busje. Zo'n 95% van de verf was eraf.

Eerst maar even voorzichtig oppoetsen met wat schuurpapier, eerst korrel 320 en toen korrel 1000. Vervolgens heb ik mijn onlangs aangeschafte 'Kinzo' erbij gezocht en wilde ik aan de gang met polijstschijfje en borstel. Alleen was die goedkope 'dremel' niet vooruit te branden, zucht. Viel me wel op dat als ik het apparaat even niet gebruikte, het toerental wat hoger werd. Dus... een nacht en een werkdag aan de 'prik'. Toen had ik nog een vergadering, vervolgens de finale van Hunted Vips en toen eindelijk aan de hobby. Een dagje aan de lader was de truuk, wat een genot zeg, mooi hoog toerental en je zag het metaal en vooral de randjes mooi schoon worden. Zonde eigenlijk om hem wit te spuiten, ha, ha.
Goed, dit is het resultaat tot nu toe.

Nu goed schoonmaken en ontvetten. In één van de filmpjes werd het metaal schoongemaakt met verdunde schoonmaak-azijn. Ook weer zo'n lekker geurend goedje. Ondanks dat de bus nu mooi glad gepolijst is, overweeg ik toch nog om na de schoonmaak, het metaal nog even op te poetsen met korrel 1000 of 2000 zodat de primer wat beter hecht.
Maar eerst nog even een andere hobby, lezen (oorlogsboek), dan op bed. Morgen weer aan de arbeid en dan morgenavond maar weer verder kijken.