Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 20 apr, 2025 8:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2025 20:48 pm 
Brouwer

Hierbij mijn eerste bijdrage aan deze buddy build. En toevallig op exact de 70e verjaardag van de Alouette II. Ze vloog voor het eerst op 12 maart 1955 op het (voormalige) vliegveld Buc, bij Parijs.

In de algemene praathoek kwam het een maandje geleden al ter sprake: De Alouette II werd gebouwd met twee verschillende type motoren en in tegenstelling tot wat er op het doosje staat zijn alle kits SE.313B versies uitgerust met met de Artouste motor. De versie die ik ga bouwen is de SA.318C met een Astazou motor. En omdat de motor volledig zichtbaar is gemonteerd heeft het nogal wat effect op het uiterlijk.

photo 613251
Alouette II SE.313B met Artouste II motor.

photo 611249
Alouette II SE.318C met een Astazou II motor.
Bron: (beide afbeeldingen): http://gaubs.free.fr Rights owner: Patrice Gaubert

Omdat ik geen kenner ben van motoren, heb ik flink moeten zoeken in de bronnen. Want het is natuurlijk wel leuk als de motor ook overeen komt met het toestel dat ik in de jaren '80 op het strand van Moliets zag. Silenoz! wees al eerder op een 3D geprinte Turbine Astazou in 1/72. Maar bij nadere studie bleek de producent (die trouwens niet te vinden is) zich vergist te hebben (wat je vaker terugziet zodra je er op gaat letten). Het is de Turbine Artouste motor voor de Alouette III en Lama modellen. Kortom: ik moet hem zelf gaan bouwen...

Zoek de zeven verschillen:
De meest opvallende verschillen tussen beide motoren (en dus wat ik wil gaan aanpakken) zijn de de centrifugale inlaat versus de inlet via twee ‘bellmouths’. Ook de Ignition control unit (vierkante doos met X erop) aan de voorkant, moet naar achteren worden verplaatst (ter hoogte van de verbrandingskamer). De generator (zwarte vooruitstekende doos) en accessory gearbox moet verplaatst worden naar achter de centrifugaal inlet, waardoor de motor langer wordt en de gearbox vrij komt te liggen. Om het (vooral voor mijzelf) meer inzichtelijk te maken heb ik een en ander geprobeerd in beeld te brengen.

photo 613252
Bron: commons.wikimedia, Rights owner: Kakoula10. Changes were made to the original work by adding explanatory notes.

A = Rotor brake unit
B = Engine transmission shaft (éénassige turbine)
C = Generator
D1 = Laagtoerental centrifugaalkoppeling (aandrijving alleen bij vermogen boven stationair)
D2 = (Nieuw ontworpen) centrifugaalkoppeling
E = Ignition control unit
F = Reductiekast (gear-box met verhouding 5.8025:1)
G1 = ‘Bellmouth’ luchtinlaat (links en rechts) met een enkele Axiaalcompressor
G2 = Centrifugale luchtinlaat met daarachter (ter hoogte van B) een tweetraps compressor (1e Axiaal, 2e Radiaal)
H = Ringvormige Verbrandingskamer
I = Oliekoeler (venturi suction)
J1 = Turbinehuis met 2-traps axiale turbine en vaste binnenkegel
J2 = Turbinehuis met 3-traps axiale turbine en vaste binnenkegel
K1 = Korte uitlaat
K2 = Lange uitlaat

photo 613253
Bron: commons.wikimedia, Rights owner: Thuringius. Changes were made to the original work by adding explanatory notes.

De Astazou motor was een verbeterde versie van de Artouste. Ze was voorzien van een tweede (radiale) compressor achter de oorspronkelijke axiale compressor en had een 3-traps axiale turbine. Beide dragen bij een een hoge efficiëntie en een grote capaciteit.

Beide motoren hadden een enkele shaft die via een gearbox direct op de rotor was aangesloten. Tegenwoordig is meest gangbare versie de dubbele shaft met een vrije turbine, waardoor bij laag toerental de rotor as niet wordt belast. Om te voorkomen dat de rotor as van de Alouette bij een laag (start) toerental zou worden belast, was deze voorzien van een centrifugale clutch die ervoor zorgde dat de motor alleen de rotor as kon aandrijven boven een bepaald minimaal toerental boven stationair.

Genoeg theorie: nu brouwen!
Ik ben begonnen met de romp waar ook de motor was bevestigd. Als dat eenmaal staat, valt ook beter in te schatten of de motor straks gaat passen.
photo 613247
Het PE materiaal is wel erg kwetsbaar. Het koste toch best wat tijd om het allemaal goed te vouwen. Hierbij de stappen voor wie het modelletje ook gaat bouwen:

photo 613246

photo 613245

Toen bleek al snel dat ook de skids niet helemaal fraai waren. Gelukkig was dat snel te verhelpen met styreen.
photo 613244

photo 613243

En toen was de motor aan de beurt. Dit is de bij het model geleverde Artouste motor.
photo 613242
Note: op de foto staat de rotor-as verkeerd om.

photo 613238
De uitlaat is gemaakt van PE materiaal dat voor een Chinook is bedoeld. Dit was over van de BV234 die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. ik heb geprobeerd de uitlaat iets naar boven te buigen, maar dat was geen succes. Gelukkig had ik er twee. Ik kantel het wel een stukje, dan lijkt het in elk geval meer omhoog te wijzen.

photo 613241
photo 613240
De verschillende onderdelen die hergebruikt kunnen worden heb ik verwijderd.

photo 613236
De centrifugaalinlet is opvallend, dus die heb ik geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk na te maken. Achteraf gezien is het misschien een fractie te groot...

photo 613237
Te groot of niet, de engine inlet van de Chinook past hier prima!

photo 613239
Alle onderdeeltjes bij elkaar (gemaakt voor ik details aanbracht op de inlet). Dit ga ik eerst spuiten en daarna opbouwen. Ben benieuwd of het allemaal een beetje past straks.

tot de volgende update!
:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2025 21:04 pm 
Brouwer

Nou, nou, dit zag er al uit als een pittige klus en dan doe je er nog een schep op. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Keep on truckin'!

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2025 17:24 pm 
Brouwer

Oef, wat een werk! We weer heel leuk al die details, dat is wel aan jou besteed. Succes met de verder bouw!

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2025 17:51 pm 
Brouwer

Bij F1TV heb je een onderwerp tech talk....super interessant, maar aan het eind heb ik toch altijd iets van.....eeeeuh :roll: .
Jouw intro en uitleg over de motor is een soort gelijk iets :lol:

Zonder gekheid....mooie kit, ik zou het niet aandurven. Die pe-staart zou al verbuigen als ik er naar keek.

Zoals de twee voorgaande posten....Oef wat een werk, maar het ziet er gaaf uit.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2025 23:31 pm 
Brouwer

Wat een werk steek je er in zeg, erg mooi om te zien.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2025 0:25 am 
Brouwer

Heel mooi... ik heb er hier nog 2... chinook update set erbij.. check

Mooi werk by the way. Misschien een domme tip, na het plooien kan je eventueel de PE verdikken met soldier. Maakt het steviger en minder plat. Wel niet volledig rond

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2025 22:46 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de aanmoedigingen!

Silenoz schreef:
Misschien een domme tip, na het plooien kan je eventueel de PE verdikken met soldier. Maakt het steviger en minder plat. Wel niet volledig rond

Zeker een goede tip! Ik heb daar wel eens mee geëxperimenteerd, maar ik ben er niet handig mee. Ook het buigen ging niet helemaal goed. Gelukkig had ik TWEE exhausts... Nu ze onder een kleine hoek zijn bevestigd, ziet het er op het oog wel aardig uit, denk ik.

En Wolf73, ja daar heb je wel gelijk in. Ik verlies mij soms in de details ;-)
Ter geruststelling voor diegene die deze nog willen bouwen: het is goed te doen hoor met die PE. Door de driehoeksverbinding is het frame best sterk eigenlijk. Het bouwt lekker weg.

Door met de motor:
photo 613349
Eerst heb ik de bevestigingspunten van de motor iets aangepast. De schuin opzij stekende stukjes komen van de (dikke) PE van de Karel Doorman brouw. Ze moeten met de nieuwe motor iets dichter bijenkaar uitkomen en dat heb ik zo opgelost. Ook dit is best een stevige verbinding door de driehoeken.

photo 613347
De losse onderdelen zijn gespoten (behalve de uitlaat, die is metaal gebleven).

photo 613345
En voorzichtig op zijn plaats gelegd. Nog los natuurlijk, dus als ik tegen de kaart aanstoot waar het allemaal op staat, valt hij er meteen weer af.

photo 613348
De andere kant

photo 613344

photo 613346

Best een grappige slee met straalmotor zo ;-) Eerlijk gezegd: als ik heel kritisch kijk zou de inlet een fractie kleiner mogen... Maar ik ga er niets meer aan doen. De motor kan veilig opgeborgen en deze komt aan het einde van de brouw definitief op zijn plaats.

Tot de volgende update (zal even duren; komen drukke weken op het werk aan...)
:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 0:33 am 
Brouwer

Mooi werk zeg! Genieten alweer om dit te volgen! :brouw:

On the bench: Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (1): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (2): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 9:25 am 
Brouwer

Knap stukje werk, hoewel het lekker weg bouwt, ben ik al genezen als ik dit verslag zie.
Heb zo bij zo al een hekel aan PE en Resin, hoewel je er soms niet aan ontkomt.
Vind het mooie kisten deze Heli's volg modus staat dan ook voluit..... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 9:26 am 
Brouwer

heel strak werk... mooi gedaan...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]