Hierbij mijn eerste bijdrage aan deze buddy build. En toevallig op exact de 70e verjaardag van de Alouette II. Ze vloog voor het eerst op 12 maart 1955 op het (voormalige) vliegveld Buc, bij Parijs.
In de algemene praathoek kwam het een maandje geleden al ter sprake: De Alouette II werd gebouwd met twee verschillende type motoren en in tegenstelling tot wat er op het doosje staat zijn alle kits SE.313B versies uitgerust met met de Artouste motor. De versie die ik ga bouwen is de SA.318C met een Astazou motor. En omdat de motor volledig zichtbaar is gemonteerd heeft het nogal wat effect op het uiterlijk.

Alouette II SE.313B met Artouste II motor.

Alouette II SE.318C met een Astazou II motor.
Bron: (beide afbeeldingen):
http://gaubs.free.fr Rights owner: Patrice Gaubert
Omdat ik geen kenner ben van motoren, heb ik flink moeten zoeken in de bronnen. Want het is natuurlijk wel leuk als de motor ook overeen komt met het toestel dat ik in de jaren '80 op het strand van Moliets zag. Silenoz! wees al eerder op een 3D geprinte Turbine Astazou in 1/72. Maar bij nadere studie bleek de producent (die trouwens niet te vinden is) zich vergist te hebben (wat je vaker terugziet zodra je er op gaat letten). Het is de Turbine Artouste motor voor de Alouette III en Lama modellen. Kortom: ik moet hem zelf gaan bouwen...
Zoek de zeven verschillen: De meest opvallende verschillen tussen beide motoren (en dus wat ik wil gaan aanpakken) zijn de de centrifugale inlaat versus de inlet via twee ‘bellmouths’. Ook de Ignition control unit (vierkante doos met X erop) aan de voorkant, moet naar achteren worden verplaatst (ter hoogte van de verbrandingskamer). De generator (zwarte vooruitstekende doos) en accessory gearbox moet verplaatst worden naar achter de centrifugaal inlet, waardoor de motor langer wordt en de gearbox vrij komt te liggen. Om het (vooral voor mijzelf) meer inzichtelijk te maken heb ik een en ander geprobeerd in beeld te brengen.

Bron: commons.wikimedia, Rights owner: Kakoula10. Changes were made to the original work by adding explanatory notes.
A = Rotor brake unit
B = Engine transmission shaft (éénassige turbine)
C = Generator
D1 = Laagtoerental centrifugaalkoppeling (aandrijving alleen bij vermogen boven stationair)
D2 = (Nieuw ontworpen) centrifugaalkoppeling
E = Ignition control unit
F = Reductiekast (gear-box met verhouding 5.8025:1)
G1 = ‘Bellmouth’ luchtinlaat (links en rechts) met een enkele Axiaalcompressor
G2 = Centrifugale luchtinlaat met daarachter (ter hoogte van B) een tweetraps compressor (1e Axiaal, 2e Radiaal)
H = Ringvormige Verbrandingskamer
I = Oliekoeler (venturi suction)
J1 = Turbinehuis met 2-traps axiale turbine en vaste binnenkegel
J2 = Turbinehuis met 3-traps axiale turbine en vaste binnenkegel
K1 = Korte uitlaat
K2 = Lange uitlaat

Bron: commons.wikimedia, Rights owner: Thuringius. Changes were made to the original work by adding explanatory notes.
De Astazou motor was een verbeterde versie van de Artouste. Ze was voorzien van een tweede (radiale) compressor achter de oorspronkelijke axiale compressor en had een 3-traps axiale turbine. Beide dragen bij een een hoge efficiëntie en een grote capaciteit.
Beide motoren hadden een enkele shaft die via een gearbox direct op de rotor was aangesloten. Tegenwoordig is meest gangbare versie de dubbele shaft met een vrije turbine, waardoor bij laag toerental de rotor as niet wordt belast. Om te voorkomen dat de rotor as van de Alouette bij een laag (start) toerental zou worden belast, was deze voorzien van een centrifugale clutch die ervoor zorgde dat de motor alleen de rotor as kon aandrijven boven een bepaald minimaal toerental boven stationair.
Genoeg theorie: nu brouwen!
Ik ben begonnen met de romp waar ook de motor was bevestigd. Als dat eenmaal staat, valt ook beter in te schatten of de motor straks gaat passen.

Het PE materiaal is wel erg kwetsbaar. Het koste toch best wat tijd om het allemaal goed te vouwen. Hierbij de stappen voor wie het modelletje ook gaat bouwen:

Toen bleek al snel dat ook de skids niet helemaal fraai waren. Gelukkig was dat snel te verhelpen met styreen.

En toen was de motor aan de beurt. Dit is de bij het model geleverde Artouste motor.

Note: op de foto staat de rotor-as verkeerd om.

De uitlaat is gemaakt van PE materiaal dat voor een Chinook is bedoeld. Dit was over van de BV234 die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. ik heb geprobeerd de uitlaat iets naar boven te buigen, maar dat was geen succes. Gelukkig had ik er twee. Ik kantel het wel een stukje, dan lijkt het in elk geval meer omhoog te wijzen.

De verschillende onderdelen die hergebruikt kunnen worden heb ik verwijderd.

De centrifugaalinlet is opvallend, dus die heb ik geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk na te maken. Achteraf gezien is het misschien een fractie te groot...

Te groot of niet, de engine inlet van de Chinook past hier prima!

Alle onderdeeltjes bij elkaar (gemaakt voor ik details aanbracht op de inlet). Dit ga ik eerst spuiten en daarna opbouwen. Ben benieuwd of het allemaal een beetje past straks.
tot de volgende update!

VJ