Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 15 jul, 2025 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2025 20:28 pm 
Brouwer

Ziet er zeker al heel erg tof uit! Heel knap scratchwerk, zeker gezien de schaal (want ik denk niet dat dit een mega wasknijper is :lol:), dus des te knapper.

KLAAR! Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 2000LX China Air Rescue
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2025 22:11 pm 
Brouwer

Ik sluit me daar bij aan.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 12:38 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de reacties en de tips. Eindelijk is het gelukt wat meer informatie over Pledge te vinden. Het schijnt zo te zijn dat 'Pledge Future' ooit een geweldig goedje was om als blanke glanslak te gebruiken. Dit product is ongeveer 7 jaar geleden uit de markt gehaald en vervangen voor 'Pledge Revive-it', dat een vergelijkbare samenstelling had. Ook dit product wordt niet meer geproduceerd en de resterende voorraad op Amazon stijgt in prijs... (een hard-to-find flesje 'Future' voor meer dan 100 dollar). Wat nu op internet wordt verkocht met 'Revive-it' op het plaatje, ziet er na aflevering zo uit:

photo 618040
Het lijkt een vettige olie (staat ook op de verpakking), maar er wordt geadverteerd dat het dezelfde werking heeft, dus heb ik het getest.

photo 618041
De voormalige 'future' was blank en afgaand op de foto's is revive-it zowel verkocht als een blanke en als een rode vloeistof. Dus vol goede hoop....

photo 618039
...maar helaas. Na een dag drogen is de vette olie niet opgedroogd en is het zo van het kunstof te wrijven. Dit product is echt alleen bedoeld om in het hout te trekken. Ik vrees dat het al oude wondermiddel niet meer in de handel is. Wees er zuinig op als je nog een flesje hebt; het goedje gaat bijna met de goudprijs mee omhoog ;-). En ik zoek nog even verder!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 21:18 pm 
Brouwer

Een goed alternatief is HG product 77: https://hg.eu/nl/producten/hg-kunststofbeschermer
Ik gebruik het om clearparts in te dopen, en in de airbrush om een beschermende laag voor de decals en weathering aan te brengen.
Op waterbasis, en droogt keihard op.

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2025 15:48 pm 
Brouwer

Dank je Dave, daar ga ik eens mee experimenteren. De Pledge gaat de houten vloer van mijn werkkamer op en ach, Product 77 is dan weer goed voor de vinyl vloer in de keuken, mocht ik toch niet het gewenste resultaat bereiken ;-)

Door met de reden dat dit onderwerp thuishoort bij MedEvac; de hijslier (hoist in het Engels of treul in het Frans). Elke Alouette II was in staat een gewicht tot (gedemonstreerd) 500 kg te tillen aan een haak onder de buik (de sling). Maar daarmee kan niet een persoon aan boord worden gehesen. Daarvoor werden in de jaren '50 en '60 steeds vaker een separate lier gemonteerd. Deze optie was ook beschikbaar voor de Alouette II. Dit type hoist (model '76 300') was pneumatisch bekrachtigd en had een 25 meter lange kabel waarmee maximaal 175 kg omhoog gelierd kon worden. De Nederlandse Alouette II's waren hier destijds ook mee uitgerust. Zo ook het onderwerp van deze brouw. Helaas is deze niet met de kit meegeleverd. Het bestaat wel, want het oorspronkelijk door Extratech uitgeven model 7205 uit 2002 (met wielen en Nederlandse decals) was wel voorzien van een 1/72 hoist. Zie ook het verslag destijds van ErikZTM https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=35353
De nieuwe uitgave van de kit heeft geen hoist, dus moet ik hem zelf bouwen.

photo 618227
Bron: http://www.scale-print.de (schaal 1:4 dummy), ter referentie van de constructie van de hoist met bevestiging.

photo 618228
Bron: http://www.scale-print.de

photo 618226
Bron: http://www.scale-print.de

photo 618229
Bron: eigen collectie (JBJ in actie in 1983)

photo 618224
Uit nameten op foto's blijkt dat de arm van de hoist onder een hoek van (ongeveer) 15 graden met de romp staat. Het geheel blijft binnen de breedte van de skids en onder de draaicirkel van de rotor (hoewel het toch behoorlijk uitsteek). Met deze waarden in het achterhoofd ben ik gaan lijmen met de kleinste strookjes styreen die ik kon vinden.

photo 618225
De onderdeeltjes zijn wel erg klein. De haak komt van een andere PE set en ga ik nu nog niet bevestigen (raakt alleen maar los en dus kwijt).

photo 618221
Zo moet het er uit gaan zien nu het eenmaal is bevestigd.

photo 618223
En het zijaanzicht, nu voorzien van een 'leiding' waar de pneumatische druk vanuit de motor naar de lier wordt gevoerd.

gebruikte bronnen:
https://www.heli-archive.ch/en/helicopt ... alouette-2
https://www.airbus.com/sites/g/files/jl ... v-1-en.pdf
http://www.helico-fascination.com/pilot ... -des-f-a-g

Bedankt weer voor het volgen en de tips!
:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2025 16:56 pm 
Brouwer

Dat ziet er goed uit. Mooi gedaan, met die dunne staafjes plastic.

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2025 18:31 pm 
Brouwer

Blijkt wel weer, als je goede tekeningen hebt (voorzien van wat maten), kom je vaak al een heel eind.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2025 23:21 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Ik vind het een knap stuk fragiel priegelwerk, ik volg dit verslag dan ook met interesse. :brouw:

D.J.

Afgerond:
- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 8:01 am 
Brouwer

Mooi gedaan!
Bij mijn Alouette III zit ie wel bij de kit, maar op het eerste gezicht vond ik 'm erg grof uitgevoerd. Wellicht bouw ik die ook opnieuw...

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 10:02 am 
Brouwer

Vintage Jet schreef:
Wees er zuinig op als je nog een flesje hebt; het goedje gaat bijna met de goudprijs mee omhoog ;-).

Bedankt voor de tip....dan heb ik goud in handen :lol: . Ik heb nog een halve fles vol van de oude (met bruine dop) en een volle fles nieuwe met de blauwe dop.
Ruikt nog lekkerder ook ipv de blanke vernis van Alclad.

Mooie vorderingen VJ.....knap gedaan en mooi gemaakt die lier.

Cheerz :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]