Dank allemaal voor de leuke reacties en aanmoedigingen.
Silenoz schreef:
Strak gemaakt... de volgende keer gebruikt ie zelfs de PE niet meer, maar maakt ie het buizenframe ook in styreen...

Nou, er is dus en bouwer die dat heeft gedaan met dit model! Zo ver wil ik niet gaan, maarrrrr ik was tussendoor begonnen om zo'n kant-en-klare Sikorsky H-34 in de MLD kleuren te spuiten en dat loopt een beetje uit de hand. Inmiddels zijn de rotorbladen omgedraaid (die zaten dus 'rechtsdraaiend' op dat model...) krijgt het motorcompartiment echte roosters en heb ik het interieur onderhanden genomen. Met zelfgemaakte 'PE' riemen

Het is geen super gedetailleerd model, maar het is dus de bedoeling hem als tussendoortje in de juiste MLD kleuren te spuiten. Zou dat hier tussen passen? Is een 'plane guard' ook MedEvac?
Terug naar de Alouette: de juiste kleur blauw. Het heet ‘Bleu Gendarmerie’ naar de middenblauwe kleur, vroeger bekend als "bleu de France", een tint blauw die wordt geassocieerd met het uniform van de gendarmerie. Deze kleur, gebruikt sinds de tijd van de maréchaussée, is een onderscheidend element van de instelling en symboliseert autoriteit, loyaliteit en vertrouwen.
Pas in 1969 werd het blauw als standaardkleur toegepast op de personeelsauto's van die tijd, de beroemde Renault 4 en Estafette. Voor die tijd waren de auto’s doorgaans zwart en de eerste Alouette helikopters (naar alle waarschijnlijkheid, maar ik heb geen tweede bron gevonden) gelijk aan de kleur ‘Bleu Marine Brillant’, definitie ANA623 van de de Aéronavale.
‘Bleu Gendarmerie’ kent veel variatie in tinten.

Credit Photo - © Pierre Perusseau (@ppress_photography)
Er zal vast één definitie zijn van de kleur ‘Bleu Gendarmerie’, maar die heb ik niet kunnen vinden. Er zijn ook veel keurvariaties in de tinten op verschillende voertuigen. Vaak werden/worden ook fabriekskleuren behouden. Voor de Alouette heb ik in elk geval een potje N5-X041 van het Spaanse ‘Number 5’ lacquers paints op de kop getikt. Ik ken de het merk niet, want het richt zich vooral op de auto schaalbouw. Maar het staat bekend om zijn goede kleurenmatch met de realiteit. En ik moet zeggen dat het een prima airbrush verfje is!

En met de eerste decals er op. Nu kunnen de kleinere onderdelen worden aangebracht.
Ik heb ook geëxperimenteerd met jullie tip om HG product 77 te gebruiken.

Het dipt goed weg. Het heeft iets weg van Aqua Gloss, dat ik veel gebruik.

En na opdrogen is het keihard. Het heeft de krasjes in het proefstukje wel iets weggenomen, maar of dit het sinaasappelhuidje van het transparante cockpitje gaat herstellen weet ik nog niet goed. Als ik dat naast het proefstukje leg, kan ik het misschien beter laten zoals het is. Het neemt wel iets van de doorschijnendheid weg, lijkt het...
Daar kom ik de volgende update op terug.
Dank weer voor het volgen en succes met jullie andere mooie brouwsels! Het is genieten bij deze BB

VJ