Dank je Dave, daar ga ik eens mee experimenteren. De Pledge gaat de houten vloer van mijn werkkamer op en ach, Product 77 is dan weer goed voor de vinyl vloer in de keuken, mocht ik toch niet het gewenste resultaat bereiken

Door met de reden dat dit onderwerp thuishoort bij MedEvac; de hijslier (hoist in het Engels of treul in het Frans). Elke Alouette II was in staat een gewicht tot (gedemonstreerd) 500 kg te tillen aan een haak onder de buik (de sling). Maar daarmee kan niet een persoon aan boord worden gehesen. Daarvoor werden in de jaren '50 en '60 steeds vaker een separate lier gemonteerd. Deze optie was ook beschikbaar voor de Alouette II. Dit type hoist (model '76 300') was pneumatisch bekrachtigd en had een 25 meter lange kabel waarmee maximaal 175 kg omhoog gelierd kon worden. De Nederlandse Alouette II's waren hier destijds ook mee uitgerust. Zo ook het onderwerp van deze brouw. Helaas is deze niet met de kit meegeleverd. Het bestaat wel, want het oorspronkelijk door Extratech uitgeven model 7205 uit 2002 (met wielen en Nederlandse decals) was wel voorzien van een 1/72 hoist. Zie ook het verslag destijds van ErikZTM
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=35353De nieuwe uitgave van de kit heeft geen hoist, dus moet ik hem zelf bouwen.

Bron:
http://www.scale-print.de (schaal 1:4 dummy), ter referentie van de constructie van de hoist met bevestiging.

Bron:
http://www.scale-print.de
Bron:
http://www.scale-print.de
Bron: eigen collectie (JBJ in actie in 1983)

Uit nameten op foto's blijkt dat de arm van de hoist onder een hoek van (ongeveer) 15 graden met de romp staat. Het geheel blijft binnen de breedte van de skids en onder de draaicirkel van de rotor (hoewel het toch behoorlijk uitsteek). Met deze waarden in het achterhoofd ben ik gaan lijmen met de kleinste strookjes styreen die ik kon vinden.

De onderdeeltjes zijn wel erg klein. De haak komt van een andere PE set en ga ik nu nog niet bevestigen (raakt alleen maar los en dus kwijt).

Zo moet het er uit gaan zien nu het eenmaal is bevestigd.

En het zijaanzicht, nu voorzien van een 'leiding' waar de pneumatische druk vanuit de motor naar de lier wordt gevoerd.
gebruikte bronnen:
https://www.heli-archive.ch/en/helicopt ... alouette-2https://www.airbus.com/sites/g/files/jl ... v-1-en.pdfhttp://www.helico-fascination.com/pilot ... -des-f-a-gBedankt weer voor het volgen en de tips!

VJ