Super dank! Ik ben op zoek naar Pledge Revive, maar naar het schijnt is het uit de handel, of het wordt in elk geval (bijna) nergens meer verkocht. Het is wel te koop via internet, maar dan vaak veel te duur. Nou ja, ik blijf nog even zoeken.
Door het met interieur. En daar was enig scratchwerk nodig. Want de standaard layout is een cockpit met twee stoelen en een achterbank met drie zitplaatsen. Maar in de versie die ik bouw was de rechter voorstoel vervangen voor een brancard, zoals ook te zien is op de referentiefoto's op de eerste pagina van dit draadje. Daar lijkt ook de achterbank verdwenen, maar hoe dat zit heb ik niet terug kunnen vinden. Vaak gingen teams met vier man op pad en die moeten toch ergens ingesnoerd zitten lijkt mij... Van mij krijgen ze in elk geval een achterbank

Eerst de brandcard. Daarbij ben ik geïnspireerd door de oplossing van Paul1970 in het draadje van de Ju 52 sanitätsflugzeug. Ik had even geen boterkuipje bij de hand, maar het dekstel van de yoghurt deed ook fijn dienst.

Op de een of andere manier zitten er wel wat foutjes in deze kit. Zo ontbreken de handvaten van de cyclic stick. Op de foto heb ik een styreen buisje iets uitgeboord, zodat het over de rest van de stick blijft zitten.

Met het model meegeleverd is een transparant met daarop het instrumentarium. Het enige dat het nodig heeft is een witte achtergrond. Daaroverheen wordt het PE gelijmd.

En het resultaat na het spuiten. De collective lever (de 'handrem' in het midden) heeft hier nog niet het witte handvat. Het is vaak zo dat de piloot van een helikopter in de rechter stoel zit vanwege de configuratie cyclic stick (heel gevoelig) in de rechterhand en collective lever in de linkerhand. Andersom komt om diverse redenen natuurlijk wel voor, maar in dit geval is er nog een argument; de lier zit aan de linker kant, waardoor de duiker (met drenkeling) aan die kant wordt opgehesen. Daarom staat de brancard ook links en dus is de enige plaats waar de vlieger nog kan zitten rechts. Overigens; uit foto's blijkt dat de voetpedalen (anti-torque pedalen) ondanks de plaatsing van een brancard aan beide zijden aanwezig was.

Het interieur gereed. De volgende stap is het maken van de lier.
tot de volgende,

VJ