Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 12 jul, 2025 22:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 10:16 am 
Brouwer

Strak gemaakt... de volgende keer gebruikt ie zelfs de PE niet meer, maar maakt ie het buizenframe ook in styreen... ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 22:58 pm 
Brouwer

Deef schreef:
Bij mijn Alouette III zit ie wel bij de kit, maar op het eerste gezicht vond ik 'm erg grof uitgevoerd.

Serieus? Ik meende dat hij bij de aftermarket-set zat. Maar er zit dus ook iets als basis in de kit.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jun, 2025 22:11 pm 
Brouwer

Heel knap stukje werk met die hijsarm. Mooi hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jun, 2025 11:45 am 
Brouwer

Hele mooie vorderingen VJ! Je scratchwerk is altijd erg indrukwekkend.

Silenoz schreef:
Strak gemaakt... de volgende keer gebruikt ie zelfs de PE niet meer, maar maakt ie het buizenframe ook in styreen... ;-)
haha, lol!

KLAAR! Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 2000LX China Air Rescue
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jun, 2025 22:05 pm 
Brouwer

Dank allemaal voor de leuke reacties en aanmoedigingen.
Silenoz schreef:

Nou, er is dus en bouwer die dat heeft gedaan met dit model! Zo ver wil ik niet gaan, maarrrrr ik was tussendoor begonnen om zo'n kant-en-klare Sikorsky H-34 in de MLD kleuren te spuiten en dat loopt een beetje uit de hand. Inmiddels zijn de rotorbladen omgedraaid (die zaten dus 'rechtsdraaiend' op dat model...) krijgt het motorcompartiment echte roosters en heb ik het interieur onderhanden genomen. Met zelfgemaakte 'PE' riemen ;-)
photo 618635

photo 618634

Het is geen super gedetailleerd model, maar het is dus de bedoeling hem als tussendoortje in de juiste MLD kleuren te spuiten. Zou dat hier tussen passen? Is een 'plane guard' ook MedEvac?

Terug naar de Alouette: de juiste kleur blauw. Het heet ‘Bleu Gendarmerie’ naar de middenblauwe kleur, vroeger bekend als "bleu de France", een tint blauw die wordt geassocieerd met het uniform van de gendarmerie. Deze kleur, gebruikt sinds de tijd van de maréchaussée, is een onderscheidend element van de instelling en symboliseert autoriteit, loyaliteit en vertrouwen.
Pas in 1969 werd het blauw als standaardkleur toegepast op de personeelsauto's van die tijd, de beroemde Renault 4 en Estafette. Voor die tijd waren de auto’s doorgaans zwart en de eerste Alouette helikopters (naar alle waarschijnlijkheid, maar ik heb geen tweede bron gevonden) gelijk aan de kleur ‘Bleu Marine Brillant’, definitie ANA623 van de de Aéronavale.

‘Bleu Gendarmerie’ kent veel variatie in tinten.
photo 618633
Credit Photo - © Pierre Perusseau (@ppress_photography)

Er zal vast één definitie zijn van de kleur ‘Bleu Gendarmerie’, maar die heb ik niet kunnen vinden. Er zijn ook veel keurvariaties in de tinten op verschillende voertuigen. Vaak werden/worden ook fabriekskleuren behouden. Voor de Alouette heb ik in elk geval een potje N5-X041 van het Spaanse ‘Number 5’ lacquers paints op de kop getikt. Ik ken de het merk niet, want het richt zich vooral op de auto schaalbouw. Maar het staat bekend om zijn goede kleurenmatch met de realiteit. En ik moet zeggen dat het een prima airbrush verfje is!

photo 618632

photo 618631
En met de eerste decals er op. Nu kunnen de kleinere onderdelen worden aangebracht.

Ik heb ook geëxperimenteerd met jullie tip om HG product 77 te gebruiken.
photo 618630
Het dipt goed weg. Het heeft iets weg van Aqua Gloss, dat ik veel gebruik.

photo 618629

photo 618628
En na opdrogen is het keihard. Het heeft de krasjes in het proefstukje wel iets weggenomen, maar of dit het sinaasappelhuidje van het transparante cockpitje gaat herstellen weet ik nog niet goed. Als ik dat naast het proefstukje leg, kan ik het misschien beter laten zoals het is. Het neemt wel iets van de doorschijnendheid weg, lijkt het...

Daar kom ik de volgende update op terug.
Dank weer voor het volgen en succes met jullie andere mooie brouwsels! Het is genieten bij deze BB

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2025 0:46 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Prachtige kleuren en cockpit!

D.J.

Afgerond:
- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2025 16:18 pm 
Brouwer

Mooi spuitwerk, en strakke riempjes!

Als ik het zo zie heb je de HG er wat te dik op laten zitten, waardoor de doorschijnendheid wellicht wat af is genomen. Als ik transparante delen dip, dan laat ik de overtolligge vloeistof wegvloeien op een keukenpapiertje door een punt of rand van het transparante deel even lichtjes tegen het keukenpapier te houden.

On the bench: Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72] - BB: MedEvac
Last finished (1): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Last finished (2): P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2025 17:10 pm 
Brouwer

Dat oogt voor mij als een prima Gendarmeriekleur.
Hg77 gebruik ik zelf ook als glanslak. Prima spul.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2025 23:52 pm 
Brouwer

Heel mooi weer VJ! Het begint al lekker op te schieten. Mooie kleur blauw ook! Daarover gesproken voor iedereen die er interesse in heeft en het heel precies wil weten: volgens mij is die kleur Pantone 2945C (bron: https://brandpalettes.com/national-gend ... go-colors/).
Eventueel bij MG prime te bestellen (https://www.mg-prime.de/search?sSearch= ... __14011353).

Vintage Jet schreef:
Zou dat hier tussen passen? Is een 'plane guard' ook MedEvac?
Ik denk dat de MLD een beetje buiten de scope valt. Als je hem nu eens gewoon in deze kleuren spuit :wink: : https://lh3.ggpht.com/_4xLi6KmWWQA/TGiC ... 0white.jpg

KLAAR! Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 2000LX China Air Rescue
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2025 15:21 pm 
Brouwer

Deef schreef:
Als ik het zo zie heb je de HG er wat te dik op laten zitten, waardoor de doorschijnendheid wellicht wat af is genomen. Als ik transparante delen dip, dan laat ik de overtolligge vloeistof wegvloeien op een keukenpapiertje door een punt of rand van het transparante deel even lichtjes tegen het keukenpapier te houden.

Dank je Dave en Huib voor de tips. Het kan dus gewoon door de Airbrush? En daarna laat het zich 'normaal' verven/spuiten? Dan ga ik dat eens proberen.

malair schreef:
Heel mooi weer VJ! Het begint al lekker op te schieten. Mooie kleur blauw ook! Daarover gesproken voor iedereen die er interesse in heeft en het heel precies wil weten: volgens mij is die kleur Pantone 2945C (bron: https://brandpalettes.com/national-gend ... go-colors/).
Eventueel bij MG prime te bestellen (https://www.mg-prime.de/search?sSearch= ... __14011353).

Vintage Jet schreef:
Zou dat hier tussen passen? Is een 'plane guard' ook MedEvac?
Ik denk dat de MLD een beetje buiten de scope valt. Als je hem nu eens gewoon in deze kleuren spuit :wink: : https://lh3.ggpht.com/_4xLi6KmWWQA/TGiC ... 0white.jpg

Dank je voor de juiste kleurenreferentie. Ik twijfelde ook al of de MLD heli hier tussen zou passen. Het is wel een grensgevalletje, want als je naar 'Jezebel' kijkt, de Sikorsky S-51 die de eerste MedEvac in NL uitvoerde tijdens de Watersnoodramp, dan zou die er wél tussen passen. Zeker ook omdat tijdens deze ramp bleek dat de toenmalige Karel Doorman planeguard (de Supermarine Sea-Otter) nadelen ondervond tijdens de evacuatie van gewonden, ten gunste van de helikopter. Maar de opvolgers van beiden, de S-55 en S-58 (H-34J) zijn mogelijk meer gelieerd aan ASW taken dan MedEvac. Ik maak misschien nog wel eens een verslagje van de ombouw. Eerst de Alouette tot een afronding brengen ;-)

Goed weekeind allemaal.
:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]